کد خبر: ۶۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵
رئیس قوه قضائیه گفت: ایران و عراق با داشتن مشترکات فراوان دینی و اسلامی می‌توانند حقوق بشر پیشنهادی خود را بر اساس مبانی اسلام داشته باشند تردیدی نیست که ما تلقی‌های غربی‌ها از حقوق بشر را نخواهیم پذیرفت.



آیت‌الله آملی لاریجانی عصر شنبه 8 آبان ماه در صدر هیئتی قضایی، تهران را به مقصد عراق ترک کرد و پس از ورود به فرودگاه بغداد مورد استقبال رئیس دادگاه استیناف عراق قرار گرفت.

دیدار رئیس قوه قضائیه با رئیس شورای عالی قضایی عراق

آیت‌الله آملی لاریجانی در اولین روز از سفر خود به عراق با «مدحت محمود» رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار کرد.

لاریجانی در این دیدار در رابطه با زمینه‌های گسترش مراودات حقوقی و قضایی میان دو کشور ایران و عراق به گفت‌وگو پرداخت و پس از این دیدار، تفاهم نامه همکاری میان دادستان کل دو کشور امضا شد.

دیدار دو جانبه هیئت قضایی ایران و عراق 

در دیدار دو جانبه هیئت قضایی ایران و عراق که با حضور آیت الله آملی لاریجانی و رئیس شورای عالی قضایی کشور برگزار  شد، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی وزیر دادگستری، حجت الاسلام و المسلمین امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر، حجت الاسلام و المسلمن خلفی رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه، جابری انصاری معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، علیرضا ساعدی مدیرکل امور بین الملل قوه قضائیه، آزاد ابراهیم زادگان رئیس مرکز رسانه قوه قضائیه و حسن رحیمی مدیر روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه حضور داشتند.

امضای تفاهم نامه همکاری میان دادستان کل دو کشور ایران و عراق

در پایان دیدار دو جانبه هیئت قضایی ایران و عراق، تفاهم نامه همکاری میان حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور ایران و قاضی محمد قاسم الجنابی دادستان کل کشور عراق با موضوعاتی از قبیل قضایی، حقوقی، حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان، مبارزه با قاچاق کالا، آموزش نیروهای عراقی بنابه درخواست طرف عراقی در تهران یا بغداد و سایر زمینه‌های همکاری که مصالح و منافع کشور را تامین می‎کند، منعقد شد.

رئیس قوه قضائیه به زیارت حرمین شریفین در کاظمین رفت

آیت‌الله آملی لاریجانی و هیئت همراه در پایان اولین روز از سفر به عراق، شنبه شب به زیارت حرمین شریفین امام موسی بن جعفر (ع) و امام جواد(ع) در شهر کاظمین رفتند.

نشست خبری رئیس قوه قضائیه در بغداد/تلقی غرب از حقوق بشر را نمی‌پذیریم

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در دومین روز از سفر به عراق در نشست خبری که پس از دیدار هیئت قضایی دو کشور و به همراه همتای عراقی وی برگزار شد، به تشریح توافقات به عمل آمده و مباحث مطرح شده در گفت‌وگوهای دوجانبه پرداخت.

رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران در تبیین اهداف این سفر تصریح کرد: هدف اصلی این سفر تقارب اهداف مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق است، در این سفر درباره موضوعاتی از قبیل مسائل حقوقی و قضایی بین دو کشور بحث‌هایی صورت گرفت.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: همچنین در این سفر توافقاتی که طرفین پیش از این در جمهوری اسلامی ایران صورت داده بودند، مورد پیگیری قرار گرفت و بر اجرای مصوبات توافق‌نامه‌های چهارگانه که بین دو کشور در ایران امضا شده بود، تاکید شد. توافق‌نامه‌های امضا شده قبلی بین دو کشور، توافق‌نامه‌های بسیار مهمی هستند که در زمینه انتقال محکومان و استرداد مجرمان، معاضدت قضایی در امور شخصی و مدنی و معاضدت قضایی در امور جزایی و کشوری منعقد شده‌اند.

رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تبادل‌های صورت گرفته بین دو کشور، تبادل‌های بسیار مهمی هستند که اگر ظرفیت‌های آنها فعلیت پیدا کند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. 

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران افزود: ما بر اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها تاکید کردیم و طرف عراقی نیز همانند جمهوری اسلامی ایران خواستار اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها بود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به بحث‌های صورت گرفته در دیدارش با رئیس شورای عالی قضایی جمهوری عراق در رابطه با خصایص قضایی دو کشور اظهار کرد: در مورد خصایص قضایی دو کشور مذاکراتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای نیز در این جلسه میان دادستان کل کشور ایران و دادستان کل جمهوری عراق منعقد شد که این تفاهم‌نامه، تفاهم‌نامه بسیار مهمی است.

رئیس قوه قضائیه کشورمان در مورد مفاد تفاهم‌نامه امضا شده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق گفت: این تفاهم نامه مواد مختلفی دارد که برای پیشرفت در علائق قضایی و حقوقی دو کشور بسیار مهم است که از جمله این مواد می‌توان به ماده‌ای در رابطه با مسائل حقوق بشر بین دو کشور و تعاملاتی که در صحنه بین المللی می‌توانند با هم در این زمینه داشته باشند، اشاره کرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق با داشتن مشترکات فراوان دینی و اسلامی می‌توانند حقوق بشر پیشنهادی خود را بر اساس مبانی اسلام داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تلقی‌های کشورهای غربی از مسئله حقوق بشر گفت: تردیدی نیست که ما تلقی‌های غربی‌ها از حقوق بشر را نخواهیم پذیرفت.

رئیس قوه قضائیه کشورمان بیان داشت: تعریف حقوق بشر از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق می‌تواند تاثیر بسزایی در روابط دو کشور و هم در صحنه بین المللی داشته باشد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مسئله تعاملات حقوقی و قضایی بین دو کشور ایران و عراق نیز در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ابراز امیدواری کرد برحسب تفاهم‌نامه امضا شده میان دو کشور بتوان نسبت به آموزش قضات جمهوری عراق و همچنین تعاملات حقوقی و قضایی گام‌های مهمی برداشت.

وی تصریح کرد: مسلما روابط حقوقی و قضایی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق می‌تواند به ارتقاءِ سطح تعاملات سیاسی بین دو کشور بینجامد.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: امیدواریم عراق بعنوان کشوری مستقل، یکپارچه، قدرتمند و پیشرفته بتواند در منطقه نقش بیشتری ایفا کند و برای جمهوری اسلامی ایران نیز داشتن چنین همسایه‌ای حتما از امور مهمه و راهبردی است. حمایت و کمک به کشور عراق جزءِ استراتژی‌های درازمدت جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در زمینه مبارزه با تروریسم هم بین دو کشور تفاهم‌هایی صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: از منظر کشورهای غربی، طبیعی است که نسبت به تروریسم و تعریف آن چیز دیگری مطرح شود؛ اما از منظر کشورهای منطقه، تروریسم معنای واحدی دارد. اینکه تروریست‌ها از کشورهای دیگر به کشور عراق حمله کنند و این کشور را مورد هجوم خود قرار دهند، این از منظر ما و همه کشورها مصداق قطعی تروریسم است. اگرچه برخی کشورهای سلطه‌گر از جمله آمریکا تصورات دیگری از بحث تروریسم القاء می‌کنند، اما در عراق و سوریه مسئله تروریسم و تروریست‌ها کاملا واضح است.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به دفاع‌های ناصحیح کشورهای غربی از بحث تروریسم تصریح کرد: اگر دفاع‌های ناصحیح غربی‌ها از بحث تروریسم نباشد، حقیقت امر منکشف و آشکار خواهد شد. برای ما - یعنی ایران و عراق- مسئله بسیار روشن است و ایران حمایت کامل و قاطع خود از عراق را در مبارزه با تروریسم انجام خواهد داد و ان‌شاءالله پیروزی عراق در مبارزه با تروریست‌ها کامل خواهد شد.

در ادامه این نشست، مدحت محمود رئیس شورای قضایی کشور عراق در پاسخ به سئوالی در رابطه با مبارزه با تروریسم گفت: در زمینه تروریسم و اقدامات تروریستی هیچ اختلاف نظری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق وجود ندارد. نگاه ما به تروریسم همان نگاهی است که جمهوری اسلامی ایران دارد. در قوانین ما تروریسم تعریف شده و اختلاف نظری در این زمینه با ایرانی‌ها نداریم.

وی در رابطه با جزئیات جلسه همکاری و دیدار با هیئت قضایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بر اساس تقویت همکاری‌ها دیدار بین طرفین صورت گرفت و امیدواریم این دیدار موجب تقویت همکاری‌های قضایی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق شود.

مدحت محمود یادآور شد: در این جلسه درباره توافق‌‌نامه‌هایی که بین دو کشور در سال‌های قبل امضا شده بود، صحبت شد تا این توافق‌نامه‌ها در آینده فعال شده و به فعلیت برسند. این توافق‌نامه‌ها در مورد استرداد مجرمین، مسائل جزایی، مبارزه با تروریسم، قاچاق سازمان یافته و مسائلی که به امنیت هر دو کشور ضرر و آسیب برساند، به امضا رسیده‌اند.

رئیس شورای قضایی عراق با بیان اینکه حقوق بشر در عراق و ایران بر اساس کرامت انسانی است، ادامه داد: همانطور که آیت الله آملی لاریجانی اشاره کردند در مورد حقوق بشر نیز مسائلی بین دو کشور مطرح شد که تفاهمات خوبی در این زمینه صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در تفاهم‌نامه منعقده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق تفاهماتی بین  دادستان کل کشور ایران، دادستان عراق و وزیر دادگستری ایران صورت گرفت که امیدواریم همکاری‌های بیشتری در این زمینه با هم داشته باشیم.

مدحت محمود در پایان از آیت الله آملی لاریجانی و هیئت قضایی همراه ایشان قدردانی و ابراز امیدواری کرد این دیدار در آینده منشاء خیر و برکت در روابط دو کشور شود.

دیدار رئیس قوه قضائیه با رئیس مجلس عراق

آیت الله آملی لاریجانی در دومین روز از سفر خود به عراق با سلیم الجبوری رئیس مجلس این کشور دیدار کرد.
رییس قوه قضاییه در این دیدار پیروزی های اخیر جبهه مقاومت عراق در مقابله با تروریست های تکفیری را تبریک گفت.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: امیدواریم باقی مانده تروریست‌ها هم در این مبارزات از بین بروند و شاهد به فعلیت رسیدن هر چه بیشتر ظرفیت های تمدنی و نیروی انسانی و اقتصادی در عراق باشیم.

دیدار رئیس قوه قضائیه با رئیس جمهور عراق

آیت الله آملی لاریجانی که در راس هیئتی بلندپایه و به منظور گسترش مراودات حقوقی و قضایی از روز شنبه هشتم آبان ماه به کشور عراق سفر کرده است، صبح امروز و همزمان با سومین روز از سفر خود به عراق با فواد معصوم رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: