کد خبر: ۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵
روحانی در جمع مردم استان مرکزی:
رییس جمهور در اجتماع بزرگ مردم استان مرکزی در اراک، حضور و استقبال گسترده و پرشور مردم از کاروان تدبیر و امید را نشانگر علاقه مردم به نظام و حمایت از دولت خدمتگزار برشمرد و تصریح کرد: برای اشتغال پایدار نسل جوان راهی جز رونق اقتصادی نداریم و استان مرکزی، مرکز صنعت ایران بوده و تلاش دولت احیای واحدهای صنعتی است.


حجت‌الاسلام حسن روحانی در اجتماع بزرگ مردم استان مرکزی در اراک، حضور و استقبال گسترده و پرشور مردم از کاروان تدبیر و امید را نشانگر علاقه مردم به نظام و حمایت از دولت خدمتگزار برشمرد و تصریح کرد: برای اشتغال پایدار نسل جوان راهی جز رونق اقتصادی نداریم و استان مرکزی، مرکز صنعت ایران بوده و تلاش دولت احیای واحدهای صنعتی است.

او گفت: همه ما افتخار داریم در طول تاریخ از فرهنگ و راه امام حسین (ع) برای سعادت خود و جامعه‌ الهام گرفته‌ایم و در سال جاری مردم عزیز ایران، نسبت به سال‌های گذشته پرشور‌تر در مراسم عزاداری سالار شهیدان و یارانش باوفایش حضور پیدا کردند که این نشانی از عشق و پیوستگی آنان با اهل بیت عصمت و طهارت است.

روحانی تأکید کرد: بی‌تردید ملتی که در مسیر ابا عبدالله الحسین (ع)، فرهنگ عاشورا و راه سالار شهیدان است در مسیر اعتدال، پیشرفت و سربلندی خواهد بود.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه استان مرکزی به عنوان سرزمین طلوع آفتاب قرون اخیر و زادگاه مرز استثنایی تاریخ بشمار می‌رود، افزود: این استان بر سر همه مردم ایران و کل مسلمانان منت دارد چرا که فرزندی را در این سرزمین تربیت کرد که توانست پرچم عزت و آزادی ملت ایران را در شرایط تاریک استبداد و استعمار برافرازد و مردم را به اوج عزت، شکوه و آزادگی برساند.

روحانی با اشاره به اینکه اوایل آبان مصادف است با سالگرد شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی (ره) فرزند برومند امام راحل خاطر نشان کرد: شهادت ایشان در سال ۵۶، موج بزرگی را در صفوف مبارزین بوجود آورد و شرایط را برای پیروزی انقلاب اسلامی، مهیا کرد و بعد از سال‌ها خاموشی، صدای رسا و بلند مردم در سراسر کشور در مراسم بزرگداشت آن عالم فرهیخته به گوش جهانیان رسید و انقلاب در مسیر پیروزی سرعت گرفت.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: ملت ایران قدردان امام (ره) و راه او بوده و امیدواریم پاسدار خوبی برای عزت، آزادگی در مسیر امام و اسلام سیاسی و حاکمیتی که امام برای ما به ارمغان آورد، باشیم.

روحانی افزود: استان مرکزی، استان امیر کبیر و آن فرهیخته‌ای است که در مناجات با خدا گفت «خدایا! امیر تویی، کبیر تویی و من‌‌ همان فرزند آشپز ساده هستم.» این شخصیتی است که برای ایران در آن مقطع تاریخی، ثابت کرد که اندیشه، سازمان و نهادهای قدیمی، قادر نیست کشوری را در مسیر پیشرفت قرار دهد.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: امیرکبیر برای ما پیشرفت و عزت آورد و کشور را در مسیر تحرک علوم نوین، صنعت و سربلندی قرار داد و با تأسیس دارالفنون و ارتش نوین شرایط سیاسی جدید را در کشور استقرار بخشید.

روحانی خاطر نشان کرد: مفاخر استان مرکزی آنقدر زیاد هستند که باید ساعت‌ها از بزرگان، فرهیختگان و علمای استان همچون علامه نراقی، ‌آیت‌الله اراکی، دکتر قریب، دکتر حسابی و دلاورمردانی که در دوران دفاع مقدس برای دفاع از سرزمین ایستادگی کرده و توانستند کشور را از تجاوز بیگانگان حفاظت کنند، سخن بگوییم.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه استان مرکزی، به عنوان استانی صنعتی و زیربنایی برای تحرک صنعتی در سراسر کشور به شمار می‌رود، گفت: این استان از ۵۰ سال پیش به عنوان بزرگ‌ترین مرکز، صنعتی کشور بوده و با واحدهای صنعتی فراوانی که در این استان وجود دارد، می‌توانیم همچنان بر صنعت استان مرکزی به عنوان محرک و چرخ اصلی صنعت کشور ببالیم.

روحانی تأکید کرد: امروز تلاش همه دولت یازدهم بر احیاء واحدهای صنعتی استان مرکزی و شهر اراک در کنار واحدهای صنعتی سراسر کشور است.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه در استان مرکزی، ۸۹۳ واحد صنعتی وجود دارد که ۶۴۸ واحد آن فعال، ۶۹ واحد نیمه فعال و ۱۷۶ واحد غیر فعال هستند که عمدتا، مربوط به قبل از دولت یازدهم است، ‌ اظهار داشت: تلاش ما این است که در سال ۹۵، واحدهای صنعتی کشور را به حرکت در آوریم.

روحانی ادامه داد: امروز معضل اصلی جامعه ما عدم رونق اقتصادی و مشکل خانواده‌های ما بیکاری نسل جوان و بویژه تحصیلکردگان است، اما ملت ایران و جوانان عزیز کشور باید بدانند که برای اشتغال پایدار نسل جوان، راهی جز ایجاد رونق اقتصادی نداریم.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه سال ۹۵، سال رونق اقتصادی در کشور است، گفت: از آغاز سال جاری وعده من به مردم این بوده که برنامه دولت، مبتنی بر رسیدن به رشد اقتصادی ۵ درصدی است و قول دادم که امسال حداقل، ۷ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط از طریق تسهیلات بانکی فعال خواهد شد و امروز آمار خوشحال کننده این است که تا تاریخ ۲۵ مهرماه ۹۵، ۱۲ هزار واحد تولیدی با ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات در سالجاری حرکت خود را آغاز کرده‌اند و این به معنای یک حرکت بزرگ اقتصادی در کشور است که مطمئناً این رقم تا پایان سال افزایش می‌یابد.

روحانی با تأکید بر اینکه همه باید در کنار هم عظمت ایران عزیز را بیش از گذشته بیافرینیم، افزود: تلاش ما برای باز کردن زنجیر تحریم از دست و پای اقتصاد کشور و ایجاد شرایط مناسب برای رونق اقتصادی بود.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه برجام به معنای احقاق حقوق ملت ایران بود، گفت: برجام برای صادرکردن آب سنگین اراک، صادر کردن UF۶ نطنز به کشورهای صنعتی جهان و برای آن بود که در دنیای امروز بتوانیم به راحتی نفت، گاز، پتروشیمی و می‌عانات گازی را به جهان صادر کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: آیا کسی در ایران سربلند هست که از احقاق حقوق ملت ایران، آزادی تجارت با دنیا، باز شدن راه برای صادرات کشاورزی و صنعت و لغو ۶ قطعنامه ظالمانه علیه ملت خوشحال نباشد؟

رییس‌ جمهوری برجام را پیروزی ملت ایران، سیاست نظام جمهوری اسلامی، تدبیر مقام معظم رهبری و مقاومت ۱۲ ساله ملت ایران در برابر تحریم‌ها، برشمرد و ادامه داد: امروز باید از فضای پس از برجام به خوبی استفاده کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: همه سفرهای خارجی بعد از برجام در راستای رونق اقتصادی کشور است تا بتوانیم زمینه رونق سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و انتقال فناوری‌های نوین به کشور را فراهم کنیم.

رییس‌ جمهوری با طرح این سوال که چرا باید صادرات کشورهای همسایه ما سالیانه ۲۰۰ میلیارد دلار اما صادرات ما ۵۰ میلیارد دلار باشد، گفت: ایران امن، عظیم و با عظمت و با ملتی با استعداد و سرمایه‌های طبیعی و انسانی فراوان، نباید در گندم، ذرت، برنج و شکر به دیگران متکی باشد. باید در مسیر خودکفایی بوده و کشاورزیمان صنعتی با فناوری نوین باشد.

روحانی گفت: تنها در بخش صنعت، معدن و تجارت پس از برجام، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده و قراردادهای گوناگونی منعقد و طرح‌های اقتصادی دو برابر شده است.

رییس‌ جمهوری افزود: ۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار سرمایه خارجی برای ۱۳۳ طرح جذب شده که از این رقم ۵۸ طرح تکمیل و ۷۵ طرح در حال تکمیل و آماده بهره‌برداری است و همه این تلاش‌ها را ملت ایران انجام داد تا فضا برای حرکت کشور فراهم شود.

روحانی با اشاره به اینکه اگر در گذشته می‌خواستیم راه برویم و حرکت کنیم، زنجیرهای تحریم مانع از حرکت ما بود، گفت: امروز این زنجیر‌ها وجود ندارد، اما باید حرکت کنیم. چرا که مانع اصلی برداشته شده و روابط بانکی ما با دنیا برقرار شده و روز به روز هم گسترده‌تر خواهد شد.

رییس‌ جمهوری افزود: ما غاصب را از باغ خود بیرون کردیم و درب باغ به روی مردم باز شده است و امروز عده‌ای کودک به درب باغ آمده و می‌گویند، سیب و گلابی کجاست که می‌خواهیم میل کنیم. امروز این باغ که نهال‌های آن تازه غرس شده آماده باروری است، اما برای به ثمر نشستن صبر لازم است.

روحانی تأکید کرد: آنهایی که فکر می‌کنند با حرف‌های نادرست می‌توانند ملت ایران را مأیوس کنند در خطا و اشتباه به سر می‌برند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه امروز باید ادبیات ما بر مبنای امید، انسجام، اتحاد و وحدت ملی باشد، خاطر نشان کرد: ادبیات ما ادبیات اتحاد و امید باشد؛ نباید عده‌ای گفتمان یاس و بد‌تر از آن فروپاشی قدرت مدیریتی این ملت بزرگ را ترویج کنند.

روحانی تصریح کرد: انسان دروغگو و فحاش و یاس پراکن هرگز یک انقلابی نیست و آنهایی که از یأس سخن می‌گویند با انقلاب اسلامی ایران رابطه‌ای ندارند.

رییس‌ جمهوری گفت: آن‌ها که تصور می‌کنند که در این کشور دو راه وجود دارد در خطا و اشتباه هستند، چرا که یک خط و یک رهبر و یک دولت بیشتر نداریم؛ در ایران مدیریت دوگانه وجود ندارد.

روحانی افزود: همه پیشرفت‌های دولت در سایه حمایت، انسجام و کمک ملت ایران بوده و برجام خودکفایی و رونق اقتصادی و رشد اقتصادی ۵ درصدی که به آن خواهیم رسید، بی‌تردید متعلق به مردم بوده و ما خادمان ملت هستیم و همه زندگی ما عشق به ملت، انقلاب اسلامی، امام راحل و رهبرمان است.

رییس‌ جمهوری اظهار داشت: ما برای عزت و عظمت کشور، سلامتی رهبر، رونق و سربلندی ایران و اتحاد و انسجام ملت، دستمان به سوی آسمان است و بی‌تردید دعای ملت در حق دولت اجابت خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه در سال‌های گذشته در دنیا مسابقه برای تهدید، فشار و اعمال تحریم علیه ایران بود، اما امروز در سراسر دنیا برای ارتباط با ایران و سرمایه‌گذاری در کشورمان مسابقه برقرار است، ‌گفت: آینده و مسیر ما روشن است، اما نباید بگذاریم عده‌ای در این کشور اخلاق ضد حسینی و عاشورایی را ترویج کنند، بلکه باید تلاش کنیم در کشور اخلاق محمدی (ص) مستقر شود.

رییس‌ جمهوری با اشاره به عدم رعایت نزاکت و اخلاق در مناظره‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا که مدعی است بیش از ۲۰۰ سال دمکراسی داشته و بیش از ۵۰ دوره انتخابات گوناگون برگزار کرده، گفت: افتخار ما اسلام ماست و آن‌‌ همان دینی است که پیامبرش فرمود برای تکمیل مکارم اخلاقی مبعوث شده است.

روحانی خاطر نشان کرد: نباید بگذاریم عده‌ای اخلاق را در جامعه سرکوب کرده و دروغ، استهزاء و اتهام را شایع کنند. ما به ایران و اسلام آن افتخار می‌کنیم.

روحانی با اشاره به نامه‌ها، پیام‌ها و دغدغه‌های مردمی استان مرکزی، گفت: یکی از مسایل اصلی این استان به جز رونق اقتصادی و اشتغال، مسأله آلودگی هوا و محیط زیست است و من به شما مردم اراک و این استان حق می‌دهم چرا که بار سنگین احیاء صنعت کشور بر دوش شماست.

رییس‌ جمهوری سپس انواع آلودگی صنعتی، وسایل حمل و نقل، با منشأ طبیعت را خاطر نشان ساخت و اظهار داشت: در آلودگی ناشی از صنعت و وسایل حمل و نقل، دولت قدم‌های مهمی برداشته و در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

روحانی تصریح کرد: با بهره‌گیری از بنزین یورو۴ در شهر اراک، گازی کردن کوره‌پزخانه‌ها و نیروگاه‌های اراک، تلاش کردیم تا آلودگی هوای این شهر، کاهش یابد.

رییس‌ جمهوری افزود: در مقطعی نیز نیروگاه شازند، از سوخت مایع استفاده می‌کرد و در این سفر به وزیر نفت دستور دادم که سوخت مایع شازند برای همیشه قطع و از سوخت گاز استفاده شود.

روحانی با اشاره به مشکلات آلودگی واحدهای صنعتی این شهرستان در بخش آلومینیوم و آندسازی، اظهار ‏داشت: ظرف ماه‌های آینده بخش آندسازی به بخش‌های دیگر منتقل خواهد شد. ‏

رییس‌ جمهوری در خصوص مشکلات زیست‌محیطی این استان، از جمله گرد و غبار و تالاب می‌قان، نیز گفت: در این ‏سفر تصمیم گرفته شد با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان و با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی، ۵ هزار هکتار از اراضی ‏این تالاب، بیابان‌زدایی گردد. ‏

روحانی ادامه داد: مقرر شد برای بهبود وضع آب و هوای استان، ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی از طرف وزارت ‏جهاد کشاورزی به استانداری و شهرداری اراک به منظور کاشت درختان و پوشش گیاهی اختصاص یابد. ‏

رییس‌ جمهوری افزود: طبق آمار محیط زیست، روزهای پاک در شهر اراک در سال ۹۲، ۲۵۰ روز، در سال ۹۳، ‏‏۳۱۵ روز، در سال ۹۴، ۳۲۹ روز و در ۶ ماهه نخست سال ۹۵ با وجود اینکه وضع گرد و غبار نسبت به گذشته ‏بد‌تر بود ۱۱۱ روز اعلام شد. ‏

روحانی افتتاح ۱۱ طرح صنعتی و آغاز بکار و افتتاح ۴۰ واحد دیگر را از برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای ‏پیشرفت و آبادانی استان مرکزی برشمرد و اظهار داشت: ۳۰۹ میلیارد تومان برای بخش عمرانی، حمل و نقل و ‏شهرسازی ۲۰۵ میلیارد تومان، بخش آب ۱۲۷ میلیارد تومان، کشاورزی ۷۶ میلیارد تومان، عمرانی و شهری ۶۸ ‏میلیارد تومان گردشگری و فرهنگی و همچنین ۱۲۵ میلیارد تومان در بخش سلامت، اختصاص خواهد یافت تا ‏شاهد عمران و آبادی برای مردم عزیز، بزرگوار و غیور استان مرکزی باشیم.‏

گزیده‌ سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است:

  •  حضور پر شور شما مردم نشانه علاقه به نظام و حمایت از دولت خدمتگزار است. 
  •  ماه محرم تجلی پیوند ملت ما با خاندان رسالت و فرهنگ عاشورا است. 
  •  استان مرکزی زادگاه مرد استثنایی تاریخ ایران است و بر تمام مردم این سرزمین و مسلمانان منت دارد. 
  •  شهادت فرزند امام راحل موجی در مبارزه ایجاد کرد و موجب پیروزی نهضت شد. 
  •  استان مرکزی سرزمین امیرکبیر است که زمینه ساز استقلال و پیشرفت ایران شد. 
  •  استان مرکزی، مرکز صنعت ایران بوده و تلاش دولت احیای واحدهای صنعتی است. 
  •  برای اشتغال پایدار نسل جوان راهی جز رونق اقتصادی نداریم. 
  •  به مردم قول دادم که در سال جاری 7500 واحد صنعتی کوچک و متوسط را مجددا فعال خواهیم کرد. 
  •  تلاش ما زدودن زنجیر تحریم از دست و پای اقتصاد بود. 
  •  برجام برای احقاق حقوق ملت ایران و صدور محصولات هسته‌ای ایران به جهان بود. 
  •  آیا در ایران کسی هست که از باز شدن راه صادرات صنعتی و کشاورزی و لغو قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران خوشحال نباشد؟
  •  برجام پیروزی تدابیر مقام معظم رهبری و ایستادگی مردم در برابر تحریم‌های ظالمانه است. 
  •  چرا ایران با این همه سرمایه خدادادی و انسانی نباید متکی به فناوری‌های نوین و شاهد سرمایه‌گذاری و صادرات باشد؟
  •  روابط بانکی با دنیا برقرار شده و هر روز گسترده‌تر خواهد شد. 
  •  ادبیات ما باید ادبیات اتحاد و امید باشد؛ نباید عده‌ای گفتمان یاس و فروپاشی قدرت مدیریتی این ملت عظیم را ترویج کنند 
  •  آدم دروغگو و یاس پراکنان انقلابی نیستند. 
  •  پیشرفت‌های دولت در سایه حمایت مردم است. 
  •  برجام و خودکفایی گندم و رشد 5 درصدی متعلق به ملت است؛ دولت خادم مردم است. 
  • یک خط و یک رهبر و یک دولت بیشتر نداریم؛ در ایران مدیریت دوگانه وجود ندارد. 
  • زمانی مسابقه برای فشار به ایران بود؛ امروز در دنیا برای ارتباط با ایران سبقت می‌گیرند. 
  • نگذاریم عده‌ای اخلاق ضد حسینی (ع) را ترویج کنند؛ هدف باید استقرار اخلاق محمدی (ص) باشد. 

  • از هیچ کوششی برای بهبود محیط زیست و کاهش آلودگی هوا دریغ نخواهیم کرد. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: