کد خبر: ۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵
رایزنی سفیر کشورمان با مقام‌های هندی برای جلوگیری از اخراج دانشجویان ایرانی
طبق حکم دیوان عالی هند تمام دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی و برخی دانشگاه‌های خاص باید آزمون سراسری ورودی در هند را گذرانده باشند و به این ترتیب ده‌ها دانشجوی ایرانی در این کشور با احتمال اخراج مواجه می‌شوند

سفارت ایران در دهلی‌نو در حال رایزنی با مقام‌های هندی برای حل مشکل دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی ایرانی است.

حسن نوریان، سرکنسول ایران در حیدرآباد در رابطه با انتشار خبری مبنی بر این که ️طبق حکم دیوان عالی هند تمام دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی و برخی دانشگاه‌های خاص باید آزمون سراسری ورودی در هند را گذرانده باشند و به این ترتیب ده‌ها دانشجوی ایرانی در این کشور با احتمال اخراج مواجه می‌شوند، گفت: سفارت کشورمان در دهلی در حال رایزنی با مقام‌های سیاسی و مسوولان وزارت بهداشت هند برای حل مشکل دانشجویان کشورمان هستند.

او با اشاره به گزارش منتشر شده در روزنامه ایندین اکسپرس در تاریخ ۱۰ اکتبر خاطرنشان کرد: در این گزارش گفته شده است که سرنوشت دانشجویان خارجی برای دوره‌های پزشکی عمومی و دندانپزشکی در سال تحصیلی ۲۰۱۷ - ۲۰۱۶ نامعلوم است.

وی ادامه داد: این روزنامه به این موضوع اشاره کرده است که از سوی دانشگاه و کالج‌های هند به دانشجویان خارجی از جمله کلمبو، نپال، مالدیو و... با وجود این که در کلاس‌های درس حاضر شده‌اند، اعلام شد که باید تا هفته آینده کالج و کلاس خود را ترک کنند.  
سرکنسول کشورمان در حیدرآباد با اشاره به این که گفته می‌شود، موضوع تحصیل خارجی‌ها و شرکت در آزمون NEET در مکاتبات مراجع قانونی هند اصلا قید نشده است، گفت: طبق گزارش ایندین اکسپرس در این مکاتبات فقط به دانشجویان هندی و دانشجویان هندی مقیم خارج از کشور اشاره شده و همین سکوت بخشنامه‌ای باعث ایجاد سردرگمی و بلاتکلیفی برای دانشجویان خارجی شده است.  
نوریان با تاکید بر این که دولت هند کسی را اخراج نکرده است گفت: آن‌ها فقط تقاضای داوطلبان خارجی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی و پزشکی عمومی در سال تحصیلی جدید ٢٠١٦ را رد کرده‌اند و در حال حاضر هم ٢٠٠٠ دانشجوی ایرانی در کالج‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی راجیو گاندی بنگلور  که قبل از سال ٢٠١٦ پذیرش گرفته بودند مشغول تحصیل هستند.
او ادامه داد: این دانشگاه هم مشکلات متعددی داشت و وزارت بهداشت ایران آن را از فهرست دانشگاه‌های مورد تایید خارج کرد.            
نوریان تاکید کرد: در سال جاری تحصیلی تعداد قابل توجهی از دانشجویان ایرانی هم با همین مشکل مواجه شده‌اند. در همین راستا به نظر می‌رسد که تاسیس دانشکده‌های دندانپزشکی و داروسازی توسط  بخش خصوصی در داخل کشورمان برای جلوگیری از خروج منابع ارزی کشور ضروری بوده و می‌تواند جلوی از بین رفتن وقت و هزینه دانشجویان ایرانی را بگیرد.

سرکنسول کشورمان در حیدرآباد در توصیه به دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند یا قصد عزیمت دارند، گفت: قبل از اقدام به پرداخت هر گونه وجهی به موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور و یا واسطه‌هایی که مدعی اخذ پذیرش هستند، حتما با رایزن علمی و یا کارشناسان امور دانشجویی سفارت و سرکنسولگری‌ها تماس گرفته و از اعتبار دانشگاه و نحوه پذیرش و مبلغ واقعی شهریه اطمینان حاصل کنید.
نوریان هم‌چنین از پیگیری‌های سفیر کشومان در هند خبر داد و افزود: آقای انصاری، سفیر ایران در دهلی‌نو با مقامات سیاسی و مسوولان وزارت بهداشت هند ملاقات‌هایی داشته و کماکان در تلاش برای حل مشکل دانشجویان کشورمان است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: