کد خبر: ۶۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵
توصیه هاشمی رفسنجانی به تعدادی از فعالان سیاسی :
رییس مجمع تشخیص نظام، راه حاکمیت خردجمعی را تقویت احزاب برشمرد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از دبیران کل و اعضای شورای مرکزی احزاب اصلاح‌طلب، در تشریح اهمیت تحزّب و کارهای تشکیلاتی، با طرح این سؤال که «اگر بخواهیم مبارزات انقلاب را با حفظ اصول ادامه دهیم، چکار باید انجام دهیم؟»، به مجموعه مباحث مبارزین در سال‌های مبارزه اشاره کرد و گفت: در همه مباحث به این نتیجه رسیده بودیم که باید حزب داشته باشیم، اما امام(ره) به دلایلی موجه و حکیمانه در آن مقطع موافقت نمی‌کردند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این مطلب که «حتی اساسنامه تشکیل یک حزب را نوشته و اعضای شورای مرکزی را هم انتخاب کرده بودیم»، به دلایل مخالفت امام راحل برای حفظ جان مبارزین پرداخت و گفت: پس از انقلاب، وقتی خدمت ایشان رسیدیم و ضرورت احزاب را گفتیم، هم موافقت کردند و هم کمک کردند که حاصل آن حزب جمهوری اسلامی شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی، با تشریح اوضاع سیاسی کشور و جبهه‌بندی‌ها و جناح‌بندی‌های مفید و مضر کشور، گفت: همیشه، انتخابات در جمهوری اسلامی مهم بوده و هست که اهمیت آن نیز به فعالیت احزاب و حضور مردم بستگی دارد.

وی با بیان این جمله که «حتی دو سه سال قبل از شروع مبارزه در عاشورای 1337 که به خاطر یک سخنرانی علیه استبداد و دربار و اهمیت کارهای تشکیلاتی در همدان دستگیر شده بودم»، افزود: از همان جوانی، معتقد بودیم که باید خردجمعی حاکم باشد و راه حاکمیت خردجمعی، تقویت احزاب است که نماینده اقشار مختلف مردم هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اتحاد سیاسی را برای ادامه فعالیت‌های احزاب جدّی دانست و گفت: در شرایطی که احزاب قوی نداریم، حزب‌های موجود باید مانند یک جبهه، در خانه احزاب با هم باشند و از بحث‌های تفرقه‌انگیز بپرهیزند که برای کشور مضر است.

هاشمی رفسنجانی، با تشریح شباهت‌ها و تفاوت‌های انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، گفت: باید به مردم کمک کنیم تا برای تحکیم پایه‌های نظام در انتخابات شرکت کنند.

وی اقدامات دموکراتیک و توجه به رأی اکثریت را شرط موفقیت در سیاست داخلی و خارجی دانست و گفت: افتخار ما به عنوان مسلمان و شیعه این است که پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) براساس آموزه‌های قرآن بر رأی مردم تأکید داشتند.

در آغاز این دیدار،  مصطفی کواکبیان، دبیر حزب مردم سالاری با تأکید بر اهمیت فعالیت احزاب در توسعه سیاسی کشورها، گفت: در کشورهایی که با حزب می‌چرخند و احزاب فعالیت مستمر دارند، حضور مردم در تصمیم‌گیری‌ها برجسته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، نیز گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های احزاب در مسایل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ارائه و بر ضرورت تقویت احزاب در کشور تأکید کرد و خطاب به هاشمی رفسنجانی، گفت: شما به عنوان یکی از مؤسسین تفکر تحزب و تشکیل حزب جمهوری اسلامی در کشور، به خوبی نقش بی‌بدیل احزاب را در توسعه سیاسی کشور و نجات از استبداد و دیکتاتوری درک می‌کنید؛ به همین خاطر خدمت شما رسیدیم تا مشکل به وجود آمده در مورد احزاب را با تدبیر حکیمانه خود حل کنید.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین رهامی نیز گزارشی از اقدامات کمیته انتخابات در دو مقطع 92 و 94 ارائه کرد و گفت: اصل تقویت احزاب برای همه پذیرفته شده و آنچه مهم است، عملکرد است.

حکیمی پور نیز در سخنانی، صبر در راه عمل به اصول و اعتقادات را تأثیر  هاشمی رفسنجانی در احزاب دانست و گفت: به جای پیوستن احزاب به اشخاص، اشخاص باید به احزاب بپیوندند.

جوادی حصار هم با یادآوری سفر اخیر هاشمی رفسنجانی به مشهد مقدس و برکات آن، درباره تعامل احزاب گفت: باید با وحدت در اصول، به پیشرفت کشور بیندیشیم.

غریبانی هم با بیان خاطراتی از سابقه همکاری با هاشمی رفسنجانی در نخستین سال‌های پس از پیروزی انقلاب تاکنون، گفت: در طول انقلاب، شما مرد روزهای بحرانی بودید و می‌دانیم که این روزها هم وحدت، ضرورت کشور است و مردم و احزاب از شما می‌خواهند که برای تقویت وحدت وارد شوید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: