کد خبر: ۶۲۱۰
تعداد کل نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۵
سخنگوی فراکسیون امید
نماینده مردم شیراز در مجلس دهم نامه عذرخواهی مرتضوی را اعتراف‌نامه‌ای دیگرهنگام دانست و با تاکید بر لزوم برخورد با دیگر آمران و عاملان این حوادث، گفت: تعدادی از زندانیان نیز همچون جان‌باختگان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و باید مشخص شود آیا مرتضوى حاضر به عذرخواهى از این افراد هم هست یا خیر.


بهرام پارسایی ، با اشاره به انتشار نامه عذرخواهی سعید مرتضوی درمورد حوادث کهریزک که منجر به درگذشت سه‌نفر از بازداشت‌شدگان حوادث سال ۸۸ شد، اعلام کرد: واقعیت این است که مرتضوی عذرخواهی نکرده، بلکه به خطاهایی که ۷ سال مرتکب شده، اعتراف کرده است.

لزوم برگزاری دادگاه ویژه برای شناسایی دیگر آمران و عاملان حوادث کهریزک

او با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسائلی که حدود ۷ سال پیش و در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اتفاق افتاد، لطمه‌ای به نظام بود، یادآور شد: اگر قرار باشد این خسارت‌ها ریشه‌یابی شود، نیاز به برگزاری دادگاهی ویژه است تا مشخص شود در امتداد جریان کهریزک چه کسانی آمر و عامل بروز این مسائل بودند.

اعتراف مرتضوی پس از ۷ سال تکذیب حوادث کهریزک، افکار عمومی را جریحه‌دار کرد

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس دهم همچنین خاطرنشان کرد: فاش شدن حوادث کهریزک در سال ٨٨ که حتى توسط دادستان وقت بارها تکذیب شد، منجر به ایجاد جو بى‌اعتمادى و جریحه‌دار شدن افکار عمومى و حوادث پس از آن شد. اگر آن‌چه امروز به آن معترف شده‌اند را همان ۷ سال پیش می‌پذیرفتند و بر دفاع از عمل ناشایست خود اصرار نمی‌کردند، قطعاً تبعات کمتری برای نظام ایجاد می‌شد و حتی می‌توانست از بروز اتفاق‌های بعدی جلوگیری شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به برخی انگیزه‌های احتمالی مرتضوی از اعتراف به کوتاهی در حوادث کهریزک، گفت: احتمال دارد مستندات جدیدی ارائه شده باشد که امکان ادامه کتمان جنایات کهریزک ازسوی مرتضوی سلب شده یا به هر دلیل، مجبور به چنین اعترافی شده باشد اما مسلم است که مرتضوی با شفافیت بیشتر به آن بپردازد و ابهام‌های ایجاد شده نزد افکار عمومی را برطرف کند.

مرتضوی به مفاسد اقتصادی‌اش در تامین اجتماعی و شستا اعتراف کند

پارسایی تصریح کرد: مرتضوی فارغ از حوادث سال ۸۸ در پست‌های اقتصادی مهمی در دولت نهم و دهم منصوب شد و در سازمان تامین اجتماعی و هلدینگ شستا مرتکب انحراف‌های اقتصادی فراوانی شد و امروز باید در این باره نیز اعتراف کند که مرتکب چه خطاها و مفاسدی در این پست‌ها شده، چرا که متاسفانه تا به امروز در خصوص فسادهاى کلان مالى پیگیری و اقدام دقیقی انجام نشده است.

لزوم بررسی پرونده حوادث کهریزک از دو جنبه شخصی و عمومی

سخنگوی فراکسیون امید در مجلس دهم نامه عذرخواهی مرتضوی را اعتراف‌نامه دادستان سابق تهران دانست و گفت: در بررسی پرونده کهریزک باید به دو جنبه شخصی و عمومی این جنایت توجه کرد؛ به لحاظ شخصی، خانواده‌های افرادی که بی‌گناه کشته شدند و همچنین خانواده‌ها و خود افرادى که تحت آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و در نتیجه به‌لحاظ روحی و روانی دچار آسیب‌های جدی شدند، باید تصمیم بگیرند که مرتضوی و دیگر آمران و عاملان مجازات شوند یا مورد بخشش و عفو قرار گیرند اما فارغ از تصمیم این افراد و خانواده‌ها، جنبه دیگر این پرونده، جنبه ملی و عمومى آن است که باید با رویکردی عمومی و کلان به آن توجه کرد.

او گفت: پس از انتشار این اعتراف‌نامه، اظهارنظرهایی از طرف خانواده‌های جانباختگان حوادث کهریزک در رسانه‌ها منتشرشده و تاکید کرده‌اند که رضایت نخواهند داد، با این حال با فرض رضایت‌دادن خانواده‌ها، مرتضوی و همدستانش باید در قبال آسیبی که به منافع ملی و حیثیت نظام وارد کرده، پاسخگو باشند.

برخی زندانیان کهریزک همچون جان‌باختگان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند

این نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس با تاکید بر این‌که تصمیم‌گیری درخصوص جبران خسارت‌های وارده برعهده دادگاه صالحه است، اعلام کرد: مسئله مهم دیگر این است که بجز سه نفری که در کهریزک جان باختند، تعدادی از زندانیان نیز، همچون جان‌باختگان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و باید مشخص شود که آیا مرتضوى حاضر به عذرخواهى از این افراد هم هست یا خیر.

او تاکید کرد: درصورتی که درخصوص این مسئله شفاف‌سازی شود، اعتماد مردم به نظام بیشتر خواهد شد و پشتوانه مردمی نظام افزایش می‌یابد اما اگر این موضوع سیاسی برخورد کنند و بخواهند با اکتفا به همین نامه، از ادامه بررسی‌ها ممانعت کنند، بی‌اعتمادی مردم به دستگاه قضایی بیشتر خواهد شد.

قوه قضاییه در قبال اعتراف مرتضوی ساکت نماند

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس دهم خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود قوه محترم قضاییه و مدعی‌العموم در قبال این اعتراف ساکت نماند و با اقدامی در خور، به‌گونه‌ای رفتار کند که مردم نتایج آن را به‌طور ملموس احساس کنند.

او با تاکید بر این‌که رسیدگی کامل به این موضوع به صلاح نظام است، گفت: قطعاً آقای مرتضوی تنها مسئول این حوادث نبوده و باید مشخص شود آیا از دیگر آمران و عاملان فجایع کهریزک نام خواهد برد یا خیر.

پارسایی در توضیح انگیزه مرتضوی از استفاده از عنوان «شهید» برای جان‌باختگان حوادث سال ۸۸، یادآور شد: مفهوم «شهید» مشخص و تعریف‌شده است. مرتضوی باید بپذیرد اگر جان‌باختگان «شهید» هستند، راهشان  راه حق بوده است. این درحالی است که تا پیش از این، انواع اتهام‌‌زنی‌ها نسبت به این افراد صورت می‌گرفت.

مرتضوی باید همان زمان به احترام دلجویی رهبری از خانواده‌های جان‌باختگان، اعتراف می‌کرد

پارسایی در پایان با اشاره به دلجویی مقام معظم رهبری از خانواده‌های برخی از جان‌باختگان کهریزک، خاطرنشان کرد: بهتر بود مرتضوی و دیگر آمران و عاملان حوادث کهریزک همان زمان به احترام دلجویی مقام معظم رهبری از این خانواده‌‌ها، اعتراف می‌کردند چرا که قطعاً در این صورت در روند قضاوت افکار عمومى و همین‌طور کلیت پرونده تغییر ایجاد می‌شد و در مسیر عادلانه‌ترى قرار می‌گرفت.

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
Alvandvala
|
United States
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
0
نوشدارو بعد از مرگ سهراب
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: