کد خبر: ۶۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۶ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، فهرستی کوتاه شامل هشت فیلم مورد بررسی در مراحل نهایی را اعلام کرد.


هیات معرفی فیلم ایرانی در سال جاری طبق سنوات گذشته، با میزبانی بنیاد و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است.

پوران درخشنده (کارگردان) و محمد بزرگ نیا (کارگردان)، محمد حیدری (دبیر جشنواره فیلم فجر)، سعید عقیقی (فیلمنامه نویس و منتقد سینمایی)، امیر حسین علم الهدی (دبیرشورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه)، شهرام مکری (کارگردان)، تورج منصوری (مدیر فیلمبرداری)، اکبر نبوی (تهیه کننده و منتقد سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی) در سال جاری در این کمیته عضویت دارند.

عناوین مورد بررسی در  فهرست اولیه برای انتخاب گزینه نهایی به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: «ابد و یک روز» (سعید روستایی)، «اژدها وارد می شود» (مانی حقیقی)، «ایستاده در غبار» (محمد حسین مهدویان)، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» (وحید جلیلوند)، «دختر» (سیدرضا میرکریمی)، «فروشنده» (اصغر فرهادی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان) و «ناهید» (آیدا پناهنده).


در ادامه روابط عمومی فارابی گزارش داد؛علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در نخستین جلسه این هیات ضمن خوشامدگویی از ادامه این تعامل مطلوب ابراز رضایت نمودند.

مدیر عامل بنیاد فارابی با تشریح روند معمول گفت: هماهنگی‌های اولیه با فرهنگستان جهت برخورداری از فرصت کافی برای تشکیل کمیته‌ای که اعضاء آن در تولید و بهره‌برداری از فیلم های اکران شده طی یک سال گذشته ذینفع به حساب نیایند و مکاتباتی با سازمان سینمایی کشور و خانه سینما صورت پذیرفت و پس از دریافت اسامی فیلمهای حائز شرایط و اعضای معرفی شده جهت عضویت و حضور در این هیات نسبت به دعوت از اعضاء اقدام به عمل آمد و در نهایت این نشست برگزار شد.

تابش با اشاره به برگزاری موفق جلسات این هیات در بیش از دو دهه به میزبانی بنیاد افزود: با توجه به حساسیت های موجود در پیگیری این روند، بنیاد بار دیگر تمام تلاش خود را خواهد کرد که بررسی ها در نهایت دقت و سلامت به انجام رسد و از نماینده ای که از سوی سینمای ایران معرفی می گردد، به نحوی مطلوب حمایت شود.

مدیر عامل خانه سینما نیز ضمن اشاره به نتایج درخشان حضور سینمای ایران در این رویداد بزرگ جهانی، بر ضرورت دفاع از انتخاب این هیات برای حصول به مقاصد بزرگ ملی تاکید کرد و بررسی همه جانبه روند انتخاب و مقررات حاکم بر آن را برای تمهید راهکاری که بتواند فرصتی بیشتر در اختیار هیات مسئول قرار دهد، خواستار شد.

در ادامه اعضاء هیات با بازخوانی مقررات وارد بررسی‌های تخصصی شدند. مقررات فرهنگستان که در سال جاری در شکل بیان مفاد – به ویژه در زمینه نحوه انتخاب فهرست کوتاه و نامزدها – تغییراتی قابل توجه داشته است، احراز شرایط ذیل را برای فیلم های حاضر در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان ضروری دانسته است:

•  تولید در خارج از ایالات متحده با دیالوگ‌هایی اساسا به زبانی غیر انگلیسی.

•  نخستین اکران عمومی در کشور مبداء در فاصله زمانی یک سال گذشته (۹ مهر ۱۳۹۴ تا ۹ مهر ۱۳۹۵) به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیه کننده و صاحب سالن سینما (بنا به مدارکی که می بایست به فرهنگستان تحویل شود، این نمایش متوالی می‌بایست در حداقل یک سالن سینمای ثابت اتفاق افتاده باشد).

•  برخورداری از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته در صنعت سینما.

•  عدم پخش عمومی پیش از آغاز اکران سینمایی به هر صورتی (به جز نمایش های غیر انتفاعی فرهنگی.

•  ارائه گواهی کشور معرفی کننده مبنی بر حضور اتباع و یا مقیمان کشور معرفی کننده در مقام عوامل خلاق تولید و مولف فیلم.

•  عدم ضرورت نمایش عمومی فیلم معرفی شده در ایالات متحده.

امیر اسفندیاری که بر اساس رای اعضاء کمیته در مقام سخنگو برگزیده شده است، گفت: هیات انتخاب پس از بازخوانی مقررات، با بررسی اولویت‌های فرهنگی و حرفه‌ای و همچنین عواملی که می‌تواند در معرفی نماینده شایسته به فرهنگستان نقشی شایان توجه را ایفاء کند، به مرور و بررسی ابتدایی ۸۲ عنوان فهرست دریافتی از سوی اداره کل سینمای حرفه ای – معاونت ارزشیابی و نظارت پرداخت.

وی افزود: این فهرست، کلیه عناوینی که در فاصله زمانی مورد نظر اکران شده‌اند و حتی فیلم هایی که در نوبت اکران قرار دارند را شامل می شود.

اسفندیاری ادامه داد: اعضاء هیات با ابراز رضایت از کثرت عناوینی که قابلیت مباحثه جدی دارند و در مجامع ملی و بین المللی، ظرفیت‌هایی غیر قابل انکار را بروز داده اند، در این مرحله، بررسی های تکمیلی جهت معرفی نماینده‌ای شایسته را با تعیین ۸ فیلم در فهرست کوتاه اولیه در دستور کار قرار داند.

بنیاد سینمایی فارابی و سخنگوی این هیات اخبار تکمیلی در خصوص معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی را متعاقبا اعلام خواهند نمود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: