کد خبر: ۶۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
معاون وزیر کشور:
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی و معاون وزیر کشور جزئیات اعزام زائران به آیین اربعین را تشریح کرد.


حسین ذوالفقاری؛ رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی و معاون وزیر کشور در نشست خبری که امروز در وزارت کشور برگزار شد با اشاره به اینکه تمام زائران اربعین قبل از سفر بیمه می‌شوند، اظهار داشت: در سامانه سماح هزینه بیمه برای زائران 25 هزار تومان در نظر گرفته شده است که رقم بیمه برای خدمات سرپایی 5 هزار تومان و خدمات بیمارستانی، بستری و فوت و سوانح 19هزار و نهصد تومان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با شرکت‌های بیمه‌گذار جلسات زیادی گذاشتیم و در نهایت شرکت بیمه‌ای که بیشترین خدمات را پیشنهاد کرد؛ پذیرفته شد. بر همین اساس در صورتی که فردی در حین راهپیمایی اربعین به فوت برسد، مبلغ 15 میلیون تومان و برای درمان سرپایی تا یک میلیون تومان شرکت بیمه‌گذار می‌دهد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره هزینه ویزا گفت: ما تلاش زیادی کردیم که هزینه ویزا نسبت به سال گذشته کاهش یابد، اما امسال نیز مانند سال گذشته هزینه ویزا 40 دلار از سوی دولت عراق اعلام شد. مدت اعتبار ویزاها برای حضور در کربلا 20 روز است اما کل اعتبار ویزا از اول صفر تا آخر صفر است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه سال گذشته شاهد بودیم؛ برخی افراد از کاروان‌ها جا می‌ماندند، گفت: امسال تمهیداتی در نظر گرفته شده که افرادی که به صورت گروهی و لیستی ثبت‌نام می کنند برگه‌ای به همه افراد داده می‌شود تا در آنجا در صورت جا ماندن از کاروان یا گروه به مشکل برنخورند.

وی با بیان اینکه تاکید فراوانی داریم که افراد به صورت کاروانی اعزام شوند گفت: وقتی افراد به صورت انفرادی می‌روند؛ مشکلات زیادی از جمله مشکلات امنیتی و جسمانی دارند. با دولت عراق توافق اولیه‌ای صورت گرفته که سیستم کنترل ویزا میان پلیس جمهوری اسلامی و عراق لینک شود تا با ثبت ویزا، افراد برای برگشت و خروج به مشکل برنخورند و شاهد ازدحام در مرزها نباشیم.

ذوالفقاری با بیان این مطلب که از سه مرز چزابه، شلمچه و مهران امکان ورود و خروج زائران وجود دارد، افزود: البته تلاش می‌کینم یک مرز کمکی (سومار) را هم در نظر بگیریم از سوی دیگر نیز مرز دریایی (اروند رود) را داریم که تعداد کمی از زائران از این طریق اعزام می‌شوند اما توصیه ما به زائران این است که از دو مرز شملچه و چزابه ورود و خروج داشته باشند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با تاکید براینکه ما همه آیتم‌ها را برای جلوگیری از خروج غیرقانونی افراد به کار گرفته‌ایم گفت: سال گذشته اتباع خارجی این بهانه را داشتند که ویزا ندارند و یا تعدادی هم می‌گفتند؛ زمان کمی برای اخذ ویزا داشتند که امسال هم برای اتباع خارجی ویزا صادر می‌شود و هم زمان صدور ویزا را چند هفته زودتر آغاز کرده‌ایم. به طور قطع مسئولان ستاد ایلام و خوزستان از ورود هرگونه افراد غیر مجاز بدون ویزا خودداری خواهند کرد و در صورت خروج این افراد عراق برخورد شدیدی با آنها خواهد داشت و ایران هم به هیچ وجه حمایت کنسولی از آنها نخواهد داشت.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه در حال حاضر قرار شده تعدادی از بانک‌های ایرانی در عراق مستقر شوند گفت: قرار بر اینا ست ATMهایی برای خدمات‌رسانی به زائران مستقر شود البته تاکید ما بر این است که زائران به اندازه کافی پول به همراه داشته باشند، سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر در این رابطه وضعیت بهتری داشتیم.

وی با بیان اینکه از هفته گذشته در تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز صدور ویزای اربعین آغاز شده است گفت: از پانزدهم مهرماه صدور ویزا در دوازده شهر دیگر آغاز خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: