کد خبر: ۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان معتقدست سینما گرچه موظف است نسبت به پدیده‌های اجتماعی واکنش داشته باشد ولی نباید غلظت آسیب‌های اجتماعی را بالا ببرد.
غلظت آسیب‌های اجتماعی را در سینما بالا نبریم/لزوم سیاسی نکردن هنر
حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اقدامات این وزارتخانه برای جلوگیری از لغو سفر هنرمندان و گروه های مختلف خارجی به ایران بعد از تصویب مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر اعمال محدودیت های صدور ویزا برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند، بیان کرد: «برجام» می تواند ظرفیت هایی را در زمینه فضای تنفسی جمهوری اسلامی ایران در جنبه ها و لایه های مختلف ایجاد کند، اما بازیگران دیگری هستند که سعی می کنند این موضوع را کنترل کنند و آن را به حداقل کاهش دهند. در این زمینه ما هم با برخی از بازیگران منطقه ای مواجه هستیم و هم در سطح بین المللی در ادامه مسیر رویارویی سیاسی در سطح بین المللی و در درون کشورها به ویژه در مرحله منتهی به برجام و طول مذاکرات قرار داریم.

وی ادامه داد: مخالفت بسیاری از منتقدان «برجام» در خارج از کشور به ویژه آمریکا و کشورهای غربی، بیش از آن که مخالفت با خودِ برجام و نصوص موجود در توافق برجام باشد با ظرفیت هایی که آزاد می کند، است. در مورد متن برجام حتما کشاکش و رویارویی وجود داشت اما رویارویی که انجام می شد بیش از کلیت متن برجام بود. فرامتن برجام برای بسیاری از بازیگران هم در داخل اروپا، هم در منطقه و هم در آمریکا به این جهت حائز اهمیت بود که این ظرفیت و استعداد فضای تنفسی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در برابر ایران را دچار تحول اساسی خواهد کرد. یکی از جنبه های این موضوع مسائل عام فرهنگی، جهانگردی و توریسم است که دربرگیرنده یک مفهوم کامل است و می توان درباره آن بحث های زیادی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه این رویارویی سیاسی ادامه دارد، بیان کرد: جریان های مخالف تلاش می کنند از آنجایی که نتوانستند مانع توافق «برجام» شوند جنبه های تبعاتی و نتایج برجام را کنترل و مهار کنند بنابراین مصوبه اخیر کنگره آمریکا باید در این قالب مورد تحلیل قرار بگیرد.

جابری انصاری با طرح این سوال که در برابر این فضا چه باید کرد؟ گفت: ما باید از مجموعه تاکتیک ها و اقدامات مختلف برای به حداقل رساندن تاثیرات منفی و تخریبی پیش رو استفاده کنیم. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که منازعه طولانی و تاریخی بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا خاتمه پیدا نکرده، بنابراین وقتی خاتمه پیدا نکرده این یک نبرد جاری و ادامه دار خواهد بود، یعنی ما شاهد رویارویی اراده ها و تقابل منافع و بازی های مختلف با یکدیگر هستیم.

وی  تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم در نقطه مقابل جریان های قدرت و جریان های اجتماعی که در آمریکا و کشورهای دیگر برای محدودسازی ظرفیت های آزاد شده برجام برای جمهوری اسلامی ایرام تلاش می کنند، تاکتیک های اعمالی آنها را خنثی کنیم و در عین حال فضاهای تنفسی در نتیجه برجام را برای کشورمان آزاد کنیم. این موضوع هم منوط به یک اقدام خاص نیست یعنی عصای سحرآمیزی برای تدبیر این امر وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما باید مجموعه ای از تاکتیک ها و اقدامات را انجام بدهیم و بدانیم در چه صحنه ای هستیم. به طور حتم اگر این موضوع را فهم کردیم اقداماتی را هم که باید انجام دهیم مبتنی بر این فهم خواهد بود. البته وزارت امور خارجه در چنین فضایی فعالانه در حال انجام اقدامات لازم است که برخی از این اقدامات در سطح رایزنی های رسمی با کشورهای مختلف انجام می شود و بخشی از آن نیز استفاده از فضای دیپلماسی غیر رسمی برای گشایش های جدید برابر جمهوری اسلامی ایران است که در این حوزه مسائل فرهنگی و حلقه های ارتباطی با جریان های فرهنگی و اجتماعی مختلف بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاه سخنگوی وزارت خارجه درباره فیلم‌های سی و چهارمین جشنواره فجر

جابری انصاری در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارزیابی خود از آثار سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و حاشیه های پیش آمده پیرامون فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا گفت: من تقریبا اکثر فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر را دیده ام. موضوعی که در بین فیلم های بخش مسابقه این دوره از جشنواره به شکل گسترده وجود داشت پرداختن به آسیب های اجتماعی در جامعه ایران است. این پرداختن ها در برخی از فیلم ها به شکل بسیار غلظت یافته ای خودنمایی می کند که یک مقدار تاثیر منفی بر روح و روان انسان دارد. اما از آن طرف معتقدم که نفی آسیب های اجتماعی و انکار آن هم مناسب نیست. ما در عرصه هنر به شکل عام و در عرصه فیلم به شکل خاص راهی برای فرار از پرداختن به آسیب های اجتماعی نداریم.

آسیب‌های اجتماعی را غلیظ نشان ندهیم

وی توضیح داد: من فکر می‌کنم می شود از غلظت بخشی به این آسیب ها برای ارائه تصویر واقعی تر از واقعیت های اجتماعی کاست اما در عین حال در دل این آثار، آسیب های اجتماعی را نیز نشان داد. به هر حال یکی از کارکردهای فیلم ها این است که برابر چشم مجموعه جامعه و نخبگان آسیب های موجود را به شکل کپسولی نمایش می دهند. من تصور می کنم باید از افراط و تفریط به هر ترتیب اجتناب کرد؛ چرا که در برخی از فیلم ها آن قدر پرداختن به این آسیب‌ها غلظت یافته است که حتی از نظر توجه دادن به آن آسیب هم تاثیر معکوس می گذارد. اما از این طرف هم برخی انتقاد می کنند که چرا آسیب ها به نمایش در می آید که این هم به نظرم افراط هست. البته برخی از فیلم ها به نظرم در عین توجه به آسیب ها به موضوع با غلظت نگاه نکردند و اتفاقا موفق تر هم بودند.

ابراهیم حاتمی کیا خودش را در فیلم هایش بازتاب می دهد

 سخنگوی وزارت خارجه درباره فیلم «بادیگارد» هم گفت: فیلم «بادیگارد» که شما به طور مشخص اشاره کردید بازتاب دهنده نگاه فیلمسازی به نام ابراهیم حاتمی کیاست. ابراهیم حاتمی کیا خودش را در فیلم های خودش بازتاب می دهد و فکر می کنم خیلی کاری با آمد و رفت دولت ها و جریان های سیاسی به طور مستقیم ندارد. ابراهیم حاتمی کیا فاصله خود را به طور نسبی با همه حفظ کرده و در عین حال نگاه و روحیه خاص انتقادی اش را نسبت به روندهای سیاسی و اجتماعی کشور در بازه ربع قرن گذشته در محصولات و تولیدات خودش نشان داده و «بادیگارد» هم خارج از این چارچوب نیست.

جابری انصاری بیان کرد: بسیاری از جریان های سیاسی در ادامه همان تفسیرهای افراط و تفریطی و به دلیل اینکه می خواهند منافع خاص خود را دنبال کنند هم در عرصه رسانه و هم در عرصه هنر سعی می کنند تصویر واقعیت را از آنچه واقعا اتفاق می افتد بزرگ‌تر کنند و جنبه های جناحی خاص را به برخی از مسائل بدهند. به نظر من هنر از جمله مسائلی است که در یک جایگاه فراتر از منازعات روزمره سیاسی می تواند  و می بایست بازتاب دهنده روندهای عمومی باشد. چشم ها و نگاه هنرمند بالاتر از دعواها و اختلافات سیاسی می تواند روندهای درازمدت را بازتاب داده و ایده آل ها را به نمایش بگذارد. به هر ترتیب تبدیل کردن آثار هنری فاخر به ویژه از فیلمسازان بزرگ به جزئی از دعوای روزمره سیاسی ممکن است نتایج و دستاوردهای آنی را برای آنهایی که این کار را می کنند داشته باشد اما از تاثیرپذیری درازمدت هنر می کاهد.

وی در پایان تصریح کرد: به نظرم باید اجازه داد عرصه های مختلف اجتماعی کارکردهای خاص خود را داشته باشند و امور روزمره سیاسی بر روندهای هنری تحمیل نشود، موضوعی که متاسفانه امروزه با آن مواجه هستیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: