کد خبر: ۶۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
سخنگوی وزارت ارشاد:
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیگیری توهین به رییس‌جمهور خبر داد.
حسین نوش‌آبادی روز دوشنبه 15 شهریور در نشست خبری خود از توهین برخی سایت‌ها به مقام‌های کشور از جلمه رییس‌جمهور اظهار ناراحتی کرد و گفت: اتهام‌ها و توهین‌های خلاف اخلاق را در بعضی رسانه‌ها شاهد هستیم. این رسانه‌ها توهین‌هایی  به مقامات و الفاظ رکیکی به آن‌ها انتساب می‌دهند  که این کار جزو اعمال مجرمانه حساب می‌شود. حتی برخی معتقدند این توهین‌ها به رییس‌جمهور جنبه عمومی پیدا می‌کند و به‌جز خود ایشان مدعی‌العموم هم می‌تواند موضوع را پیگیری کند.

او در ادامه متذکر شد: این کار خلاف اخلاق است و به همین سبب نباید اجازه بدهیم در کشور نهادینه شود. اگر فضا را برای این افراد باز بگذاریم کشور لطمه می‌بیند. این توهین‌ها برای کشور سم مهلکی است. خود آقای روحانی با منش بزرگوارانه این توهین‌ها را نادیده می‌گیرند اما بر اساس قانون اقامه دعوا خواهیم کرد.

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که برخی نمی‌خواهند بپذیرند رییس‌جمهوری بعد از مقام معظم رهبری بالاترین مقام کشور است تصریح کرد:‌ بر اساس نص صریح قانون ایشان چنین جایگاهی دارند و با توجه به این‌که خود رییس‌جمهوری تمایلی به پیگیری ندارند سایر نهادها باید به این موضوع وارد شوند و آن را پیگیری کنند.

حسین نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جهانگیر کوثری مبنی بر ممنوع‌التصویری او و خانواده‌اش؛ رخشان بنی‌اعتماد و باران کوثری در صدا و سیما بیان کرد: اگر خبر صحت داشته باشد به ارشاد ربطی ندارد. احتمال می‌دهم این ممنوع‌التصویری مربوط به حوزه صدا و سیما باشد و هر نهاد اصول خودش را دارد. در هر حال تصمیمی مربوط به ممنوع‌التصویری کسی در ارشاد گرفته نشده است.

 سخنگوی وزارت ارشاد درباره شایعه تفاهم‌نامه وزارت ارشاد و دادستانی مبنی بر پذیرش شروط دادستانی برای برگزاری کنسرت اظهار کرد: هیچ‌گونه تفاهم‌نامه‌ای امضا نشده است و پذیرش شروط از سوی وزارت ارشاد را تکذیب می‌کنم. البته این به معنی عدم هماهنگی نیست؛ چنان‌که پیش از این برگزاری کنسرت‌ها با هماهنگی دستگاه‌های مربوط صورت می‌گرفت.

او در ادامه درباره کشمکش‌های لغو کنسرت‌ها که به عقب‌نشینی وزارت ارشاد تعبیر شده است اظهار کرد: برخی فعالیت‌ها به معنای عقب‌نشینی نیست بلکه ملاحظات دینی، سیاسی، امنیتی و غیره است و معنای نقض قانون نمی‌دهد. لغو کنسرت مشهد به خاطر ملاحظه حرمت حرم امام رضا (ع) است.

نوش‌آبادی سپس در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا در روز صنعت چاپ و نشر فعالیت‌ها در جشنواره‌ها و همایش‌ها در سطح ملی وجود نداشت و آیا این بی‌توجهی ارشاد به روز صنعت چاپ معنی بی‌توجهی به این صنعت را می‌دهد بیان کرد: صنعت چاپ جزو صنایع زیربنایی و تاثیرگذار محسوب می‌شود و از شاخص‌های رشد فرهنگی است. هر چه در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم از وضعیت نابسامان فاصله می‌گیریم. صنعت چاپ فرسوده است و با پیشرفت جهانی رشد نکرده. سرمایه‌گذاری مادی و توجه معنوی باعث پیشرفت آن خواهد شد. وزارت ارشاد در این حوزه برنامه‌هایی در دست اقدام دارد اما باید در نظر داشت تنها حوزه متولی چاپ و نشر وزارت ارشاد نیست و سایر سازمان‌ها هم باید در این حوزه وارد شوند. ما اعتقاد داریم ارشاد باید به این صنعت مظلوم کمک کند.

او درباره توجه به آمار فرهنگی همچون سرانه مطالعه کتاب گفت: متاسفانه آمارهای ارائه‌شده به ارشاد توسط نهادها، بنیادها و غیره  متنوع است؛ اما باید در نظر داشت هرچه آمار ارائه‌شده به ارشاد مستندتر و دقیق‌تر باشد کار برنامه‌ریزی و سیاستگذاری راحت‌تر انجام ‌می‌شود .

 سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا فعالیتی برای  گنجاندن سوالات فرهنگی در سرشماری سال 95 صورت گرفته است تصریح کرد: این کار را می‌توانیم انجام دهیم. من از سوالات پرسشنامه‌ها اطلاع ندارم اما می‌توان این ایده را مطرح کرد.

نوش‌آبادی سپس درباره بودجه تئاتر در سال 95 گفت: خوشبختانه اعتبار تئاتر در سال 95 رشد خوبی داشت و در سال جاری بیش از 50 درصد افزایش را شاهد بودیم. خوشبختانه این توجه  در دو سه سال اخیر به تئاتر وجود داشت. از نظر سخت‌افزاری هم شاهد نوسازی و تعمیر سالن‌های تئاتر، هماهنگی با نهادها برای اختصاص سالن‌هایشان برای اجرای تئاتر و تامین امکانات مناسب و استاندارد هستیم.

او ادامه داد:‌ خوشبختانه امروز شاهد حضور مقامات دولتی در سالن‌های تئاتر هستیم و این رشد خوبی است. البته این‌که بودجه‌ها  به دست تئاتری‌ها نرسیده به معنی تامین نشدن آن نیست. معمولا تخصیص بودجه آرام صورت می‌گیرد. بودجه و اعتبارات امسال کمتر مشکل داشت، البته این کافی نیست و در آینده شاهد تخصیص بیشتر بودجه خواهیم بود.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره فاز دوم تعمیر تئاتر شهر اظهار کرد: فاز اول تعمیر و نوسازی انجام شد. برای این طرح حدود 20 میلیارد هزینه شده که البته کافی نبود. در فاز دوم نیز سالن اصلی تعمیر می‌شود که در حال مطالعه نوسازی هستیم و امیدواریم مشکلات برطرف شود.

در ادامه این نشست، سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فیلتر شدن دو سایت خبری اظهار کرد: این دو سایت توسط کمیته‌ مصادیق مجرمانه فضای مجازی فیلتر شده، اما حکم توسط دادستان داده شده و کمیته‌ تنها بر اساس اعلام مقام قضایی این حکم را اجرا کرده است.

 او درباره واگذاری ممیزی به ناشران نیز بیان کرد: ما قانون ممیزی را تغییر نداده‌ایم بلکه برای تسهیل اجرای قانون ممیزی‌ها را به استان‌ها تفویض کرده‌ایم تا افراد توانمند و ناشرانی که محصولات بدون عیب عرضه کرده‌اند در صورت داشتن هیئت علمی این کار را انجام‌ دهند. این کار با توجه به قانون ممیزی انجام می‌شود. بخشی از کار انجام شده و در حال افزایش آن هستیم. این کار برای جلوگیری از  انباشت آثار در مرکز انجام شده و تاکنون تعداد محدودی از ناشران اعلام آمادگی کرده‌اند. البته حتی کتاب‌هایی که در مرکز هم منتشر می‌شود ممکن است در چاپ‌های بعدی شامل ممیزی شود و این روش باعث تضییع حقوق نخواهد شد.

 معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ارشاد درباره مشکلات فیلم «رستاخیر» احمدرضا درویش هم گفت: این فیلم جزو فیلم‌های فاخر سینما است و با توجه به فتوای شرعی بعضی از صحنه‌های آن که به نشان دادن چهره‌ حضرت ابوالفضل (ع) پرداخته باید بر اساس پیشنهاد ارشاد با هاله نور پوشانده شود. در این صورت بر اساس گفته آقای جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، در صورت اعمال این موضوع فیلم اول محرم اکران خواهد شد.

او در ادامه تاکید کرد: این فیلم به هیچ وجه ممنوع از اکران نیست و شکایت سازندگان آن مبنی بر دریافت خسارت اشتباه است.

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فیلم «50 کیلو آلبالو»ی مانی حقیقی نیز بیان کرد: هر فیلمی که مجوز نمایش از شورای اکران بگیرد دلیلی ندارد در نمایش خانگی هم پخش شود. این کار به دریافت مجوز نمایش خانگی نیاز دارد که این مجوز هم پروسه خاص خود را طی می‌کند.

نوش‌آبادی سپس در پاسخ به سوالی مبنی بر قرار گرفتن وزارت ارشاد در لیست تحریم‌های «اف ای تی اف» گفت: این پروتکل الحاقی مسائل حقوقی و اقتصادی را بررسی می‌کند و ارتباطی با وزارت ارشاد ندارد. تصمیم پیوست به این پروتکل با مسئولین مربوطه است. اما پس از رفع تحریم‌ها ما در حوزه فرهنگی توانستیم با کشورهای مختلف ارتباط بگیریم. اعزام هنرمندان، برگزاری هفته‌های فرهنگی و توسعه رایزنی‌های فرهنگی جزو دستاوردهای این سال‌هاست. ما از هر روزنه‌ای برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی استفاده‌ می‌کنیم.

او درپاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا جشنواره موسیقی مقاومت برگزار نمی‌شود گفت: جشنواره‌های مختلفی درباره مقاومت برگزار می‌شود اما در مورد ناکارآمدی و یا بی‌توجهی به آن‌ها که  ناشی از بی‌تدبیری باشد حرفی نداریم. دولت به تمام حوزه‌های مربوط به مقاومت نگاه ویژه‌ای دارد و در هر  مراسم دولتی و غیردولتی که برگزار شود حضور خواهد داشت. در واقع چیزی به عنوان بی‌توجهی دولت به این حوزه نداریم. البته باید در نظر داشت موسیقی همیشه چالش‌برانگیز بوده.

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ارشاد درباره اصلاح قانون مطبوعات متذکر شد: ما تنها امکان اصلاح آیین‌نامه قانون مطبوعات را داریم و اصلاح قانون تنها از طریق مجلس ممکن است. البته اجرای قانون بر اساس آیین‌نامه‌ها انجام می‌گیرد.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که نگاه فرهنگی سه سال اخیر دولت به چه شکل بوده است گفت: ما بر اساس وعده‌های دولت در حوزه فرهنگی عمل کردیم. این وعده‌ها از نظام و انقلاب جدا نیست و در راستای سیاست‌های فرهنگی نظام و بر اساس اسناد بالادستی و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

او درباره فعالیت‌های وزارت ارشاد تصریح کرد: دعوت از کسانی که به علت سختگیری و تنگ‌نظری از حوزه فرهنگ فاصله گرفته‌اند جزو فعالیت‌های ما بوده است. شعار استفاده حداکثری برای تقویت فرهنگ کشور است و این کار همچنان ادامه دارد و تصاعدی است. البته اولویت اول ما کسانی هستند که به نظام و انقلاب تعهد دارند، اما این کشور متعلق به همه مردم است به همین دلیل فضا رابرای همه فراهم می‌کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: