کد خبر: ۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
دولت هنوز زمانی برای حذف کارت سوخت بنزین اعلام نکرده است.
عباس کاظمی گفت: کارت سوخت بنزین به طور رسمی با ابلاغ دولت از سامانه سوخت رسانی کشور حذف می‌شود و تاکنون تاریخ دقیقی برای حذف آن از سوی دولت اعلام نشده است.

وی درباره زمان حذف کارت سوخت بنزین از سامانه سوخت‌رسانی کشور اعلام کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تا زمان ابلاغ مصوبه از سوی دولت نمی تواند هیچ تاریخی را برای حذف کارت سوخت بنزین اعلام کند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره تصمیم مجلس شورای اسلامی برای حذف کارت سوخت بنزین اظهار کرد: عرضه بنزین در جایگاه ها از سال ٩٤ تاکنون (١٦ ماه) بدون کارت انجام شده است، اما تنها با ابلاغ مصوبه دولت کارت سوخت به طور رسمی از سامانه سوخت رسانی کشور حذف می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر این که سامانه هوشمند سوخت به اهداف پیش بینی شده دست یافته است، گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تابع قانون است و هر تصمیمی درباره سامانه گرفته شود، ما اجرا می کنیم.

وی با اشاره به این که هدفمان از حذف کارت سوخت راحتی مردم بوده است، افزود: حفظ کارت سوخت بنزین با توجه شرایط کنونی و منطقی شدن قیمت بنزین، مهار قاچاق و رشد مصرف، تنها ١٢٠ میلیارد تومان هزینه به دولت تحمیل می‌کرد.

کاظمی ادامه داد: برطرف کردن مشکل افزایش مصرف و قاچاق سوخت را باید در واقعی شدن قیمت ها جستجو کرد و با ساز وکارهای مناسب زمینه سودآوری را در این زمینه از میان برد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره حفظ سامانه هوشمند کارت سوخت گفت: زیرساخت های این سامانه را برای مهار مصرف و قاچاق گازوئیل حفظ می کنیم.

وی افزود: برای بهبود وضع مصرف، مهار قاچاق و واقعی کردن قیمت گازوئیل، پیشنهاد حفظ سامانه هوشمند کارت سوخت این فرآورده را دادیم که هم اکنون بر اساس پیمایش، اطلاعات بارنامه و در آینده جی پی اس (GPS) به دنبال منطقی کردن مقدار مصرف و مهار قاچاق این فرآورده هستیم.

به گفته کاظمی، چاره کاهش مصرف و قاچاق سوخت در کشور قطع یارانه های انرژی است که بدون شک با خلاصی از یارانه ها می‌توان به توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی، درون و برون شهری دست یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: هم اکنون رشد مصرف بنزین در کشور به ٣,٢ درصد رسیده، در حالی که رشد مصرف انرژی در کشور بالای ٦ درصد است.

وی اعلام کرد: برخلاف رشد مصرف انرژی در کشور ما شاهد افزایش غیرمنطقی مصرف بنزین در کشور نبودیم، از طرف دیگر میزان قاچاق بنزین در این ١٦ ماهه در هفت شهر مرزی کشور منفی پنج درصد بوده است.

به گزارش وزارت نفت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه (سوم شهریورماه) در ادامه رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال ١٣٩٥ با حذف بند «ح» تبصره ١٤ قانون بودجه ١٣٩٥ رای به حذف کارت سوخت دادند.

مجلس نهم در روزهای پایانی کار خود با ارائه مصوبه‌ای خواستار توزیع بنزین با کارت سوخت و دو نرخی شدن بنزین شده بود که بحثهای فراوانی را از ٢٩ فروردین ماه میان مجلسی‌ها و دولتی‌ها رقم زد.

مسئولان وزارت نفت بارها با حضور در کمیسیون انرژی مجلس توضیحات لازم را برای حذف کارت سوخت ارائه کرد که پس از گذشت پنج ماه از ابلاغ این مصوبه نمایندگان با رای و اعمال نظر کارشناسی کارت سوخت بنزین را از چرخه توزیع سوخت کشور حذف کردند.

مهمترین استدلالی‌ که از سوی حامیان حذف کارت سوخت همواره بیان می‌شود، این است که  هدف اجرای طرح کارت هوشمند سوخت بنزین، کنترل مصرف، کاهش واردات، حذف قاچاق بنزین، زمینه سازی برای تک نرخی و واقعی شدن قیمت بنزین، فرهنگ‌سازی برای جایگزینی سوخت سی ان جی، صرفه‌جویی ارزی و مدیریت مصرف سوخت بود که همگی به سرانجام رسیده است و دیگر توجیهی برای نگهداری و صرف هزینه سالانه ٢٠٠ میلیارد ریالی حفظ این سیستم وجود ندارد.

همچنین با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و در نتیجه کاهش قیمت فوب خلیج فارس بنزین و افزایش پلکانی قیمت در داخل، قاچاق این فرآورده نفتی توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین نیازی به تداوم استفاده از این کارت ها برای جلوگیری از قاچاق بنزین و ایجاد مزاحمت برای مردم وجود ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: