کد خبر: ۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: همزمان با انتخاب مشهد پایتخت معنوی ایران به عنوان پایتخت جهان اسلام در سال 2017، نمایشگاهی از آثار تمدن ایران دوره اسلامی در موزه بزرگ خراسان برگزار می شود.
محمدحسن طالبیان اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه آثار تمدنی ایران دوره اسلامی در تاریخ (دی ماه 1395 تا دی ماه 1396) در مشهد به دلیل انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی سال 2017 جهان اسلام از سوی شرکت کنندگان اجلاس آیسسکو در سال 2010 بوده است.
وی افزود: در این زمینه کمیته ای از صاحب نظران جهت انتخاب اشیایی از وجوه تمدن دوره اسلامی در ایران در اقلام فلز کاری، کتابت، معماری، سفالگری، اسناد و ضرب سکه از موزه های سراسر کشور در اداره کل موزه های این معاونت تشکیل می شود.
طالبیان این رویداد فرهنگی را فرصتی برای توجه کشورهای جهان اسلام به تاریخ خراسان بویژه مشهد مقدس و زمانی مناسب برای مطرح شدن ظرفیت های فرهنگی تاریخی بیش از پیش مشهد در سطح جهان اسلام طی یک سال برشمرد. 
معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه خراسان و بویژه مشهد مقدس خاستگاه اندیشه های سترگ و مردان بزرگی همچون حکیم ابوالقاسم طوسی، شیخ طبرسی، خواجه نصرالدین طوسی، خواجه نظام الملک، خیام نیشابوری و عطار است ، انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت جهان اسلام در سال 2017 را زمان مناسبی برای معرفی گنجینه های فرهنگی و تمدنی این خطه عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی کشور سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی آیسسکو (ISESCO) هر سال سه شهر آسیایی، آفریقایی و عربی را به عنوان پایتخت های فرهنگی جهان اسلام برمی گزیند. این سازمان در سال 2010 مشهد را برای سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب کرد. 
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برنامه تعیین پایتخت فرهنگی جهان اسلام با تاکید بر احیا، معرفی و توسعه میراث امت اسلامی از سال 2001 میلادی با انتخاب مکه مکرمه به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی جهان اسلام آغاز شد و از آن سال تاکنون 31 شهر از کشورهای جهان اسلام این عنوان را برای یک سال به خود اختصاص داده اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: