کد خبر: ۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
حواشی جلسه علنی امروز مجلس دهم تنها به موضوع نامه علی مطهری به مصطفی پورمحمدی درباره اعدام منافقین در سال 67 محدود نشد و شعرخوانی و کنایه‌هایی همراه شد.



 مجلس نهم با علی مطهری چندان مهربان نبود. هر زمانی که او به پشت تریبون می‌رفت، جو جلسه متشنج شده و شنیدن صدای نماینده مردم تهران به سختی ممکن می‌شد تا آنجا که یک بار سخنان او با برخوردهایی همراه شد و حجت الاسلام ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه ر برعهده داشت، مجبور شود جلسه را غیرعلنی کند. اما در مجلس دهم ورق برگشت. 

نمایندگان به او روی خوش نشان دادند و برای نایب رئیسی مجلس انتخاب شد. در مجلس هم حرفی علیه او زده نمی‌شد اما آنچه امروز در مجلس اتفاق افتاد، تصویر کمرنگی از مجلس نهم را در ذهن زنده کرد. محسن کوهکن درباره نامه مطهری به پورمحمدی تذکر داد و از او خواست تا زمانی که رئیس مجلس است در نامه‌ها و اظهارنظرهایش دقت کند. 

عبارتی که در دل خود یک تهدید تلویحی را داشت مبنی بر اینکه احتمال دارد مجلس دیگر به نایب رئیسی مطهری رای ندهد. 

وقتی مطهری بنا کرد به کوهکن پاسخ دهد، سروصدا در مجلس بلند شد. البته نه به بلندی صداها در مجلس نهم اما هر چه بود در مجلس دهم برای اولین بار اتفاق می‌افتاد. شعارهایی هم علیه مطهری داده شد. به عنوان مثال یکی از نمایندگان فریاد می زد: «بار آخرت باشد». مصطفی کواکبیان درباره شعارها گفت که یکی از نمایندگان شعار بسیار بدی داده اما نگفت کدام نماینده و چه شعاری.

اما همه حاشیه‌های جلسه امروز، مربوط به علی مطهری نبود. این جلسه حاشیه‌های دیگر هم داشت که بعضا با شعر و شوخی همراه شد.

سید جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی شهر سخنش در مخالفت با لایحه موافقتنامه انتقال محکومان به حبس بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان را با یک شعر شروع کرد تا طعنه‌ای هم به قراردادهای نفتی بزند. او با عبارت: «قربون برم خدا رو، یک بام و دو هوا رو» سخن آغاز کرد و بیش از آنکه درباره لایحه سخن بگوید نگران قراردهای نفتی بود. او از دولت خواست مجلس را محرم خود بداند. یک بام و دو هوا، مثلی است که داستانی پشت سر خود دارد و طی آن به اختلاف مادر شوهر با عروس اشاره می‌کند. ادامه این مثل اینگونه است: «قربون برم خدا رو، یک بوم و دو هوا رو/ این ور بوم تابستون، اون ور بوم زمستون».

سیدعلی ادیانی‌راد، نماینده مردم قائم شهر نیز در بیان تذکری برای بیان گلایه اش از دیر وقت دادن به او خطاب به لاریجانی گفت: شما قبلا سادات را بهتر می‌دیدید، و لاریجانی با خنده پاسخ داد: پیری است دیگر.

نادر قاضی‌پور نیز که صدای بلندی دارد در مخالفت با یک فوریت طرح محاکمه علنی مفسدان اقتصادی برای اینکه به حمایت از این افراد متهم نشود، سخنش را با این شعار شروع کرد: «مرگ بر مفسدین، مرگ بر اخلالگران اقتصادی...» پایان سخنان قاضی‌پور نیز با حاشیه همراه شد. او خطاب به لاریجانی گفت: مثل شما که از روسیه وام گرفتید و من اخطار دادم اما اخطار مرا قطع کردید... لاریجانی به او پاسخ داد: موضوعات مربوط را بفرمایید تا بشود جمع بندی کرد. قاضی پور نیز همچون همیشه سخنش را با عبارت «به عشق امام حسین/ یا حسین» خاتمه داد. در این زمان صدای نفس عمیق لاریجانی از پشت تریبون شنیده شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: