کد خبر: ۵۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
با حضور معاون اول رییس جمهوری
فاز نخست شبکه ملی اطلاعات صبح امروز رونمایی شد.
مراسم افتتاح فاز نخست شبکه ملی اطلاعات صبح امروز با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گفته مسوولان یکی از اهداف راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات این است که کاربران ایرانی در سطح کشور بتوانند هر زمانی و هر مکانی و با هر نیازی به این شبکه دسترسی از ظرفیت‌های آن برای انجام خواست ارتباطی خود استفاده کنند و در این شبکه طبق تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ محدودیت دسترسی برای کاربران بوجود نمی‌آید و آنها می‌توانند به تمام اطلاعات داخلی و خارجی که در گذشته دسترسی داشتند با کیفیت و سرعت بالا و البته تعرفه پایین دسترسی داشته باشند.

در ابتدای مراسم نصرالله جهانگرد به عنوان رییس سازمان فناوری اطلاعات طی سخنانی با گرامیداشت هفته دولت و مقام شهیدان رجایی و باهنر گزارشی از فعالیتهای وزارت ارتباطات و شرکتها و سازمانهای زیرمجموعه این وزارتخانه برای راه‌اندازی پروژه شبکه ملی اطلاعات ارایه و اظهار کرد: امروز  یکی از بزرگترین پروژه‌های استراتژیک ملت ایران به نام شبکه ملی اطلاعات راه اندازی می‌شود.

او ادامه داد: مجموعه مراحل طی شده در شروع برنامه شبکه ملی در قانون پنجم توسعه تعریف مصوب داشت و اواخر سال ۱۳۹۲ مصوبه به طور موجز مورد تصویب قرار گرفت تا دارای یک شبکه توانمند، کوشا، امن با قابلیت موبیلیتی در سراسر کشور داشته باشیم.



او ادامه داد: برنامه تدوین شده در اواخر سال ۱۳۹۴ به سمع و نظر نخبگان رسید و از آن زمان تا کنون یک ستاد هفتگی کار مربوط به اجرای این شبکه را دنبال میکند.

وی با تاکید بر فعالیتهای مربوط به زیرساخت ها و توانمندسازی شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: بازنگری مقررات و قوانین برای ایجاد محیط اقتصادی و فعال،
فعالیت های مربوط به حفظ حریم شهروندان، فعالیتهای مربوط به خدمات محتوایی پایه و پیوست فرهنگی و فعالیت های مربوط به حوزه انتقال، شبکه های دسترسی از اقدامات انجام شده برای توانمندسازی این شبکه بود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با ابراز امیدواری نسبت به تحقق بستر استقرار شبکه، امنیت و افزایش محتوای بومی با راه اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات افزود: فاز دوم این شبکه دهه فجر امسال و فاز سوم در روز مخابرات سال آینده راه اندازی میشود و مجموعه فعالیت هایمان منجر به یک موضوع مهم شده است.

جهانگرد درباره سهم ترافیک داخلی خاطرنشان کرد: سهم ترافیک مردم در شهریور ۹۲، ۹۰ درصد به خارج میرفت، الان سهم ترافیک داخل به بیش از ۴۰ درصد رسیده و امیدواریم در آینده سهم ترافیک داخلی بیشتر نیز بشود.

در ادامه جلسه دکتر فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی به تعریف شبکه ملی اطلاعات پرداخت و اظهار کرد: بحث شبکه ملی اطلاعات بحثی سهل و در عین حال ممتنع است؛ سهل به این دلیل که مطلب خیلی روشن است و ممتنع از این نظر که معمولا برداشتهای متفاوتی از شبکه ملی وجود دارد و بارها خبرنگاران از بنده پرسیدند که آیا این شبکه راه‌اندازی شده یا خواهد شد و بعضا مسوولان هم این برداشت را داشتند که این شبکه در حد شبکه اختصاصی در چارچوب مرزهای ملی است، در حالی که بر اساس تعریف شورای عالی فضای مجازی این شبکه به هیچ وجه اختصاصی در چارچوب مرزهای جغرافیایی ایران تعریف نشده است.

وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات شبکه ای است  که در آن اراده ملی ایران محقق می‌شود و یک ملت می تواند نیازهای فضای مجازی خود را در این شبکه برطرف سازد. بنابراین اگر بخواهیم تعریفی از این شبکه براساس تعریف شورای عالی فضای مجازی داشته باشیم باید بگوییم شبکه‌ای است که بتوانیم در آن همه خدمات و آنچه در فضای مجازی قابل تحقق است در چارچوب اطلاعات، ارتباطات و اتصالات و انواع خدمات در حوزه‌های مختلف مانند اقتصادی، آموزشی، دولت و سلامت الکترونیک را محقق کنیم.



دکتر محمو واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان سخنران بعدی مراسم با ابراز تشکر از دولت و مجلس برای فراهم کردن بودجه در جهت تامین زیرساخت‌ها، اظهار کرد: در ابتدای دولت بعد از بررسی دیدیم که زیرساخت موجود در کشور در شان ملت بزرگ ایران نیست از سوی دیگر در مقایسه با کشورهای همطراز خود خیلی عقب بودیم. نگاه دولت دکتر روحانی به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کاملا با دولت قبل متفاوت بود و آن را پیشران توسعه و توانمندساز بخشهای دیگر می‌دیدند.

وی با بیان اینکه ما مشکلات بخش خصوصی را مشکلات خودمات تلقی می‌کردیم، اظهار کرد: از اواخر سال گذشته اپراتورها و تولیدکنندگان محتوا درگیر شبکه ملی اطلاعات شدند.

واعظی همچنین با اشاره به نقش مرکز ملی فضای مجازی در توسعه شبکه ملی اطلاعات گفت: اگر این تحول در مرکز ملی فضای مجازی نبود، به اینجا نمی‌رسیدیم. بنابراین از آقای فیروزآبادی و از شورای عالی فضای مجازی تشکر می‌کنم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از ابتدای دولت قول و قرار داشتیم که ما مسئول تمام بخش هایی هستیم که در حوزه ICT فعالیت می‌کنند، گفت: چیزی که امروز به آن رسیدیم محصول کار جمعی است.

وی با بیان اینکه در دی ماه ۱۳۹۲ با تصمیم شورای عالی فضای مجازی تکلیف ما مشخص شد؛ البته از برنامه چهارم توسعه برنامه این شبکه تصویب شده بود تصریح کرد: اما کسانی که امروز به این شبکه انتقاد دارند کسانی هستند که خودشان در زمان در دست داشتن مسئولیت، اقدام قابل توجهی نکردند.

او با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات هیچ محدودیتی برای کاربران ایجاد نمی‌کند، گفت: برخی تبلیغاتی میکنند مبنی بر اینکه شبکه ملی اطلاعات در دسترسی کاربران محدودیت ایجاد می‌کند، در صورتی که این شبکه فقط برای این است که کاربران داده‌های داخلی را با کیفیت بیشتر و تعرفه ارزان‌تر دریافت کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری، بیان کرد: ما از همان روز اول این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و میخواستیم در عمل نشان دهیم آنچه که مطالبات مقام معظم رهبری است را پیگیری می‌کنیم.

در ادامه شبکه ملی اطلاعات توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور افتتاح شد و وی در سخنانی این پروژه را یکی از مهمترین و اساسی ترین طرح‌های کشور دانست.

این مراسم به طور زنده از طریق سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال پخش است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: