کد خبر: ۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
مهدی پور حسین/ خبر درگذشت «‌پروین سردار ملی» نوه ستارخان انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و برای برخی جالب بود که خبری از دو نسل بعد در خانواده یک چهره ملی می‌شنیدند.


 در همین کامنت‌های «عصر ایران» بعضی پرسیده‌اند چرا نوه ستارخان سردار ملی باید در آمریکا چشم از دنیا فروبندد یا نوه جهان پهلوان تختی دور از وطن در آمریکا تحصیل و زندگی کند؟ 

چرا نسل های بعد قهرمانان ملی از کشور کوچ می‌کنند و می‌روند و چرا تنها هنگام مرگ خبری درباره آنان می‌شنویم؟

به همین خاطر خالی از لطف نیست که یادداشت  «مهدی پور حسین» را از تبریز نقل ‌کنیم که از نزدیک با خانواده سردار ملی آشناست و دل مشغول ایران و افتخارات آن است:
   
  اواخر بهن ماه سال 1391  آقای «بهروز سردار ملي»  نوه  پسری « ستارخان» درگذشت و سه ماه بعد - در ارديبهشت ماه سال 1392 خانم «نگار عذاري» عروس ستارخان و همسر سوم سرهنگ يدالله خان سردار ملي تنها پسر ستارخان دار فاني را وداع گفت.

 چنان که می دانیم همين چند روز قبل هم خانم پروين سردار ملي نوه ستارخان درگذشت که انگیزه همین نوشتار است:

 او يكي از دو دختر  يدالله خان بود كه در سانفرانسيسكوی آمريكا زندگي مي‌كرد و روز پنج شنبه 4 شهریور 1395 در محله امير خيز تبريز كه زماني یگانه سنگر مشروطه بوده و در مسجد رسول الله كه يكي از موقوفات سرهنگ يدالله خان سردار ملي  است به همین مناسبت مراسمي برگزار شد.

خانه ستارخان که در کوچه ستارخان و در محله  امیرخیز قرار دارد اكنون از طرف ميراث فرهنگي خريداري شده و به عنوان موزه استفاده مي‌شود. امیرخیز محله‌اي است خاطره انگيز و تاريخي و چنانچه گفته شد در جنبش مشروطه تنها سنگر درایران بود که در برابر قواي دولتي وروس مقاومت كرد و در نهايت مشروطه را به پيروزي رساند.

خانواده ستارخان سال‌ها در این محله زندگی كرده اند و اكنون هم يكي از نوه هاي ستارخان در اين محله سكونت دارند.

  از نسل سوم ستارخان به جز مرحوم سیروس سردار ملی که سال‌ها پیش درگذشت ومرحوم بهروز سردار ملی که چنانچه گفته شد دربهمن 1391 فوت کرد چهار پسر به نام های فرهاد، ستار، بهزاد و بهرام سردار ملی در قید حیات هستند . این چهار همگی فرزند یدالله خان اند؛ یگانه  پسر ستارخان که در سینه خود بخش اعظمی از تاریخ معاصر این مرزو بوم را به یادگار دارند و از پدر - یدالله خان -شنیده اند.

از این رو شایسته است تا  برادران سردار ملی در قید حیات هستند به سراغ آنها بروند و قبل از آن که خاطرات آنها - که خاطرات همه مردم و میراث ناملموس فرهنگی به حساب می‌آید -  زیر خروارها خاک برای همیشه دفن شود گرد و غبار سال‌ها دوری و انزوا را بزدایند و به صورت مستند این بخش مهم تاريخ ايران را مستند‌سازی کنند. 

 25 آبان ماه سال 93 مصادف بود  با یکصدمین سال درگذشت  ستار خان سردار ملی . با این که در گاه‌شماری‌های تاریخ معمولا سده‌ها و هزاره‌ها بهترین بهانه است برای این گونه یادکردها اما این مناسبت  را از دست دادیم و حال که هیچ یک از ما نمی‌توانیم دویستمین سال مرگ ستار‌خان را گرامی بداریم، بايد فرصت را مغتنم شمریم  و به بهانه‌هایی دیگر همایش‌ها و گفت و گوهایی برپا کنیم و بازماندگان ستارخان را برای بیان خاطرات شنیده از پدر – فرزند ستارخان- سر شوق آوریم...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: