کد خبر: ۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۹ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
هرمیداس باوند:
یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: دولت روحانی سیاست معقولانه‌تری را در سیاست خارجی دنبال می‌کند و نمی‌خواهد دست به اقدامات پوپولیستی بزند.

داود هرمیداس باوند، با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به شش کشور حوزه آمریکای لاتین گفت: پس از دستیابی به برجام، طرف ایرانی انتظارهایی مبنی بر ایجاد برخی گشایش‌ها را داشت، اما پاره‌ای از آنها با حرف و حدیث‌هایی روبه‌رو شده و هنوز ایران نتوانسته است به مطلوب خواست خود دست یابد.

او ادامه داد: همین مسئله موجب شده است مخالفان برجام بهانه لازم را برای حمله به توافق هسته‌ای پیدا کنند و بگویند که مذاکرات و برجام از ابتدا غلط بود. از سوی دیگر، کنگره آمریکا هر روز برای متوقف ساختن توافق هسته‌ای نقشه می‌کشد و جمهوری‌خواهان هم می‌گویند اگر رییس‌جمهور شویم، برجام را پاره می‌کنیم.

هدف سفر ظریف به آمریکای لاتین

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ظریف با سفر به آمریکای لاتین می‌کوشد ارتباطات و مناسبات جدید اقتصادی و تجاری در عرصه بین‌المللی ایجاد کند تا گشایش‌های بیشتری برای ایران ایجاد شود، اظهار داشت: از سوی دیگر، آقای ظریف در سفر خود می‌کوشد در صورتی که در آینده محدودیت‌های برای ایران ایجاد شد، روزنه‌ها و کانال‌های بیشتری برای ارتباطات مهیا کند و فشار آن محدودیت‌های احتمالی را بکاهد.

باوند با اشاره به وجود زیرساخت‌هایی متعلق به ایران در آمریکای لاتین تصریح کرد: از زمان دولت خاتمی، روابط ایران با کشورهای امریکای لاتین رو به گسترش رفت و به همین خاطر شاهد انعقاد قراردادهایی برای ساخت خانه‌سازی، کارخانه اتومبیل و سیمان در آن زمان در ونزوئلا بودیم که آن زیرساخت‌ها و امکانات هم‌اینک هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

سیاست‌های احمدی‌نژاد درباره آمریکای لاتین جنجالی بود

او در پاسخ به این سوال برخی معتقد هستند که مناسبات ایران و کشورهای آمریکای لاتین بیش از آنکه مبتنی بر طرح و اندازه باشد، براساس هیاهو و سروصدا بود؛ تا چه اندازه این انتقاد را قبول دارید؟ خاطرنشان کرد: این نقد را قبول دارم. به طور کلی سیاست‌های مطرح شده توسط ایشان مبتنی بر هیاهو و ایجاد جنجال بود. مثلا آقای احمدی‌نژاد در مجمع عمومی پیشنهاد تشکیل کمیته برای بررسی عوامل حمله به ۱۱ سپتامبر را مطرح کرد که البته مورد توجه هم قرار نگرفت. او سعی می‌کرد مسائلی را مطرح کند تا سروصدا ایجاد کند.

روحانی سیاست معقولانه‌تری را در سیاست خارجی دنبال می‌کند

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سیاست خارجی دولت یازدهم در رابطه با آمریکای لاتین ابراز داشت: دولت روحانی سیاست معقولانه‌تری را در سیاست خارجی دنبال می‌کند و نمی‌خواهد دست به اقدامات پوپولیستی بزند. دولت در این رابطه تلاش می‌کند کانال‌های ارتباط بیشتری با امریکای لاتین ایجاد کند ولی تحقق آنها زمان می‌برد.

باوند در پایان یادآور شد: سفر آقای ظریف را در این مقطع اقدامی مثبت می‌دانم و معتقدم می‌تواند با دستاوردهای مثبتی هم همراه باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: