کد خبر: ۵۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
الشرق الاوسط مدعی شد:
الشرق الاوسط مدعی شد، آنچه که درباره مذاکرات محرمانه بین مقامات نظام سوریه و شخصیت‌های ترکیه با وساطت ایران مطرح می‌شود، صحت دارد.


روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط مدعی شد که این مذاکرات در پی تغییرات سیاسی که ترکیه در قبال سوریه شاهد است احتمالا به آشتی بین بشار اسد و رجب طیب اردوغان، رئیسان جمهور سوریه و ترکیه منتهی شود.

این روزنامه به سفر حسین جابری انصاری، معاون وزیر خارجه کشورمان به آنکارا اشاره کرده و نوشته است که اخباری درباره دیدارهای ترکیه و سوریه با میانجی‌گری ایران برای دستیابی به عادی سازی کامل روابط منتشر شده است.

این منابع افزودند، کسی که رهبری این مذاکرات را از جانب ترکیه برعهده دارد، اسماعیل حقی یکی از برجسته‌ترین دیپلمات‌های ترکیه است؛ ژنرالی بازنشسته که بر توافقنامه آدنا امضا شده با آنکارا در سال 1998 بین سوریه و ترکیه در جریان بحران مربوط به عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه نظارت کرد.
 
منابع به الشرق الاوسط گفتند که حقی اخیرا همزمان با دیدارهای یک ژنرال بازنشسته دیگر در الجزایر که در ماه مه انجام شد با مقامات ارشد در دمشق دیدار کرد. حقی با تعدادی از مسئولان ارشد دمشق از جمله مرد شماره دو حزب بعث سوریه یعنی عبدالله الاحمر، علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه، ولید معلم وزیر خارجه سوریه و فیصل مقداد، معاونش دیدار و به آنها ابلاغ کرد که آنکارا همچنان مخالف ماندن اسد در قدرت است اما تقسیم سوریه و ایجاد نظام فدرالی کردها را هم رد می‌کند.

این منابع افزودند که امکان کاهش مواضع تند اردوغان در قبال اسد به شرط همکاری اسد با اردوغان در زمینه ممانعت از ایجاد یک موجودیت کرد در شمال سوریه وجود دارد.

در این راستا بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه بر لزوم تلاش ترکیه در کنار سوریه و دیگر کشورها و در راس آن ایران، روسیه و عربستان برای گشودن صفحه‌ای جدید درباره سوریه تاکید کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: