کد خبر: ۵۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۶ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
علی شکوری‌راد:
دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه اصلاح طلبان بر اساس شروط عقلانی از روحانی حمایت می کنند، گفت: فرض را بر این می گذاریم که احمدی‌نژاد می آید ، تایید صلاحیت می شود، اصولگرایان پشت سرش در می‌آیند و او باز می خواهد از روش های مخصوص به خودش استفاده کند؛ ما خودمان را برای این روز آماده می کنیم.


مشروح گفت و گوی علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به انتخابات شوراها و ریاست جمهوری  سال آینده و استراتژی اصلاح طلبان به شرح زیر است:

*بر این اساس که ساختارهای ورود به دو انتخابات آتی متفاوت از هم هستند، ما دو پروژه جدا را برای سال آینده اجرا خواهیم کرد. انتخابات ریاست جمهوری به دلیل تاثیر فعالیت های رئیس‌جمهور بر سرنوشت کلان کشور، مهم است اما با توجه به اینکه انتخابات برای دور دوم فعالیت رئیس جمهور فعلی است  اهمیتش نسبت به انتخابات دور اول آقای روحانی کمتر است. به طور کلی کسی که الان رئیس جمهور است و با حمایت مجموعه ای بر سر کار آمده، قاعدتا باز صاحب حمایت همان مجموعه نیز هست و خیلی موضوع تعیین کاندیدا در این دوره برای ما اهمیت ندارد.

*پس با این حساب فقط ساختن فضای انتخابات باقی می ماند . به نظر می رسد در انتخابات آینده بیش از آنکه موضوع کاندیدا مطرح شود موضوع فضای انتخاباتی طرح می شود. تکلیف کاندیدای ریاست جمهوری تا حد زیادی روشن است. انتخابات شوراها هم تعیین کاندیداهایش به صورت کاملا غیر متمرکز انجام می شود و خیلی در این زمینه تعامل چندانی میان همگان صورت نخواهد گرفت. فضای انتخابات سال آینده ،صحنه‌ی رقابت را تشکیل می دهد. آنهایی که مخالف دولت فعلی هستند بیشترین تلاششان را بر متشنج کردن فضا علیه دولت حاضر معطوف خواهند کرده و دولت حاضر را با چالش های جدی روبه رو می‌کنند. آنها اگر در این زمینه موفق شوند، یعنی بتوانند دولت را در فضای عمومی به دست انداز بیاندازند ممکن است در مرحله‌ی بعدی به فکر رقیب جدی برای ایشان باشند. اما اگر نتوانند این کار را انجام دهند همان‌طور که آقایان مرتضی نبوی و باهنر توصیه کردند ممکن است دست از رقابت بکشند و بیش‌تر فعالیت‌هایشان را به انتخابات شوراها معطوف کنند.

 

*استراتژی اصلاح ‌طلبان برای انتخابات آتی روشن است. اصلاح‌طلبان می خواهند دولت در چالش‌های پیش‌رو موفق ترعمل کند. قابل پیش‌بینی بود که هر دولتی که پس از هشت سال حاکمیت احمدی‌نژاد بر سر کار آید، با  مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد. بسیاری در ابتدای کار مطرح می‌کردند دو دوره از عمر دولت جدید لازم است تا شرایط را به شرایطی که دولت احمدی نژاد از دولت اصلاحات تحویل گرفت، برساند و دوباره سند چشم انداز بیست ساله کشور مبنای کار قرار گیرد. همه می دانیم در دو دولت گذشته کمترین اعتنایی به این سند بالا دستی نشد و عملا با اجرای سیاست های غلط کشور به ریل انحراف کشیده شد. بازگرداندن امور به ریل اصلی زمان زیادی می خواهد.

* اصلاح طلبان سعی می کنند این دولت را در شرایط کنونی یاری کنند که بتواند در یک سال آینده چهرۀ مناسبی که لازم است مردم از او در ذهن داشته باشند تا در سال آینده بار دیگر به آقای روحانی رای دهند را به افکار عمومی نشان دهد، یعنی به دولت کمک کند تا به درستی از دست اندازها و مشکلاتی که طرف مقابل ایجاد می کند، عبور کند.

* تا جایی که ما اطلاع داریم عزم روحانی برای نامزدی در انتخابت آینده جزم است. علت پیش‌آمدن این سوال برای بعضی ها، به فشارهای روز افزونی که به آقای روحانی وارد می شودبازمی‌گردد، پشت این فشارهای فزاینده هدفی باید وجود داشته باشد. مخالفان و رقبا فکر می‌کنند که اگر فشار بر آقای روحانی را افزایش دهند تا خود ایشان از ادامه‌ی رقابت منصرف شود، بهتر و با هزینه کمتر می توانند در انتخابات آینده جولان دهند. گاهی فشارها موجب می شود که عده‌ای تردید کنند که آیا روحانی این چنین فشارهایی را می تواند تحمل کند یا خیر و سپس این سوال در ذهن‌ها پیش می آید که نکند در انتخابات سال آینده شاهد حضور ایشان نباشیم. در حالی که بر اساس اطلاعاتی که از نزدیکان ایشان دارم می دانم علی رغم فشارهای سیاسی به خودشان و اعضای دولت ، عزمشان برای حضور در انتخابات سال آینده جزم است.

*بر اساس نظر سنجی ‌هایی که صورت گرفته، آقای روحانی نسبت به همه‌ی نامزدهای محتمل دیگر جلوتر است. ما شکی به رای آوری ایشان نداریم. مردم علی رغم تنگ‌ناها و سختی ‌هایی که وجود دارد درک می کنند که ادامه‌ یافتن مشکلات، مربوط به شخص رئیس جمهور و دولت نیست.

* پیش بینی می شود تا آخر سال مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد. صاحب نظران اقتصادی پیشبینی می کنند گشایش های اقتصادی از ابتدای سال 96 و همزمان با به اجرا در آمدن تمام مفاد برجام خواهد بود. رئیس جمهور در صحبت های تلویزیونی خود با مردم اعلام کردند تا آخر سال گشایش های اقتصادی صورت می گیرد.

 

*دولت هم فکر نمی کرد که فرآیند اجرایی برجام تا این مقدار طولانی شود؛ در حالی که ما از قبل هم می دانستیم قطعنامه‌هایی که در شورای امنیت ملی سازمان ملل علیه کشوری صادر می شود به همین راحتی اثراتش مرتفع نمی گردد. البته با تدبیر درست دولت در تفاهم نامه‌ی برجام و کمکی که شورای عالی امنیت جهت صدور مصوبه‌ی جدید کرد، برای اولین بار چشم انداز کوتاه مدتی برای رفع تاثیر تحریم هایی که در زمان آقای احمدی‌نژاد در شورای عالی امنیت صادر شد، به دست آمد. اگر ابتکار عملی که دولت در توافق برجام به خرج داد، وجود نداشت، باید می گفتیم هشت سال حدودا طول می کشد تا آثار برجام ظاهر شود. اما حالا می دانیم که همه‌چیز با سرعت بیشتری در حال بهبود است. از آغاز برجام تا آخر سال را که در نظر بگیریم، نسبت به عرف بین‌الملل در رفع تاثیر تحریم‌های شورایعالی امنیت بر کشورها ، خودش خوب تلقی می شود.

*اصولگرایان بدنه‌ی عقیدتی خود را از دست داده اند .کسانی که اهل نظر و تحلیل هستند این تحلیل ها را انجام دادند و من از نتیجه‌ی تحلیل های آنها استفاده می کنم .در انتخابات مجلس سال 94 به طور محسوسی در جاهایی مثل اسلام شهر شاهد ریزش رای اصولگرایان بودیم. ما در تحلیل های گذشته‌ی خودمان همیشه می گفتیم اگر میزان مشارکت به بالای 50% برسد شانس اصلاح‌طلبان افزایش پیدا می کند. علت آن بود که پایه‌ی رای اصولگرایان را نهایتا 25% می دانستیم.در واقع همیشه به دلیل مناسکی بودن، رای دادن این بخش را به اصولگرایان حتمی می دانستیم ، اما در مقابل هم می دانستیم که بدنۀ اصلاح طلبان برخی مواقع رای می‌دهند و برخی مواقع حاضر به رای دادن نمی شوند. این دفعه شاهد بودیم میزان مشارکت در برخی حوزه ها مثل اسلام‌شهر خیلی بالا نرفت، اما نتیجه‌ی رای به نفع اصلاح طلبان بود. حالا آیا باید گفت نیروهای اصولگرا به اصلاح طلبان رای دادند که درست نیست؛ یا می توان تحلیل کرد که نیروهای اصولگرا رای ندادند و نیروهای اصلاح‌طلب بیش‌تر رای داند. این موضوع دوم با بررسی های میدانی بیشتر تطبیق می کند . اصلاح طلبان توانستند با انسجام خودشان انگیزه ی لازم را برای مشارکت بیش‌تر ایجاد کنند در حالی که در آن سمت بدنه اصولگرایان آن طور که انتظار می رفت به پای صندوق های رأی نرفتند.

*در حال حاضر نظر سنجی‌ها نشان می دهد که باز در بین اصولگرایان احمدی نژاد بیشترین رای را دارد و اگر به پیروزی فکر کنند مابقی افراد باز باید از او حمایت کنند. مگر اینکه مثل برخی چهره‌های عاقل آن جناح مثل مرتضی نبوی و باهنر از پیروزی در انتخابات صرف نظر کرده و از روحانی دفاع کنند تا در آینده بتوانند امتیازاتی به دست آورند و وجهه ی خود را ترمیم کنند.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: