کد خبر: ۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
ده‌نمک روستایی کویری در 40 کیلومتری اراک است. جنوب آن به بخش کویری تالاب میقان منتهی می‌شود، منطقه‌ای که این روزها نقل محافل شده و خبرنگار و عکاس ایسنا را راهی این منطقه کرد.
125670.jpg

پس از طی مسیر 30 دقیقه‌ای و گذشتن از روستای داوودآباد به روستای ده‌نمک رسیدیم. با وجود گرمای شدید پرسان‌پرسان به سمت منطقه مورد نظر خود راهی شدیم، روستا را پشت سر گذاشتیم و به سمت جنوب و جنوب شرق روستا روانه شدیم.

با گذر از منطقه کویری سمت چپ مسیر شیء قهوه‌ای رنگی در میانه خس و خاشاک سبز و زرد رنگ منطقه خودنمایی کرد، به سمت آن حرکت کردیم.

از ماشین که پیاده شدیم با طی چند قدم بوی نامطبوعی را استشمام کردیم که فضا را پر کرده بود، بویی که از همان شیء قهوه‌ای برمی‌خاست و به هیچ وجه امکان نزدیک شدن به آن وجود نداشت.

به گزارش ایسنا، این شیء اولین لاشه از ده‌ها لاشه گاوی است که در منطقه رها شده است، لاشه‌ای که تنها از آن پوست و استخوان باقی مانده بود. بوی لاشه به طور عجیبی غیرقابل تحمل بود، اما به هرحال هدف بررسی منطقه و ثبت تصاویری از همین لاشه‌ها بود.

چند قدم جلوتر درست درون چاله‌ای یک لاشه دیگر افتاده بود که دست کمی از لاشه قبلی نداشت.

از دور که به منطقه نگاهی بیاندازی هرگز تصور وجود چنین منظره‌ای را نداری، اما به راحتی در گوشه و کنار این منطقه می‌توان لاشه های های متعددی را یافت.

جلوتر در سمت چپ منطقه نیز لاشه‌ای دیگر افتاده که به طوری متلاشی شده است که کاملا می‌توان محتویات درون شکم را شاهد بود.

درست در مقابل همین لاشه در سمت راست چهار لاشه گاو به فاصله چندین قدم جای گرفته است که از آنها نیز تنها پوست و استخوان باقی مانده، لاشه کاملا در زیر نور خورشید خشک شده و علاوه بر بوی ناخوشایند صحنه دلخراشی را ثبت کرده است.

چند قدم جلوتر در میانه یک چاله و پشت یک تپه خاکی لاشه گاو دیگری قرار دارد که متاسفانه لاشه و استخوان‌ها نشان می‌دهد که گاو از دست رفته گاوی تنومند بوده است، اما چه فایده که از بین رفت.

منطقه پر از استخوان‌های گاوهای از بین رفته است با هر قدم و هر نگاه به راحتی می‌توان آنها را دید و این تصاویر این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که در ده نمک چه خبر است که این تعداد لاشه گاو در جنوب روستا رها شده است؟ چه بلایی دامن گاوداری‌ها را گرفته است که گاوها روانه این منطقه می‌شوند؟

‌به گزارش ایسنا، سری به تعدادی از گاو داری‌های روستا زدیم که هرکدام متاسفانه تعدادی تلفات داده بودند. برخی دلمرده و بی حوصله‌اند و برخی عصبانی. می‌گویند اینجا می‌آیید چکار، آمدنتان چه دردی از این مردم دوا می‌کند و ... . 

حسین طاهری یکی از گاوداران این روستا که دارای 20 راس گاو است، دو هفته پیش یک راس گاو خود را به دلیل این بیماری از دست داد و به خبرنگار ایسنا گفت: تاکنون 15 راس تلفات دام داشته‌ایم و به دلیل زردی و عفونت، تب شدید ظرف یک هفته از دست رفتند.

وی با اشاره به اینکه بروز تب برفکی و زردی در بین دام‌ها عامل اصلی این تلفات است، افزود: دام‌های تلف شده بیمه بودند، اما تاکنون رقمی از سوی بیمه به ما پرداخت نشده است، حتی در حال حاضر توان مالی خرید دام داریم، اما به دلیل این شرایط و بیماری جرأت خرید نداریم.

این تب وارداتی است!

طاهری اظهار کرد: ظاهرا این نوع تب برفکی از ترکیه وارد کشور شده است و با وجود اینکه واکسن و آمپول تزریق شد، اما اثری را شاهد نبودیم و با تلف شدن این تعداد گاو چیزی درحدود 75 میلیون تومان متضرر شدیم.

افشین امیری دیگر گاودار ده‌نمکی که دارای 40 راس گاو است، با بیان اینکه تلفات از میانه تیرماه امسال در گاوداری ما آغاز شد، افزود: با شروع تلفات تاکنون پنج راس گاو از دست رفته است، ظاهرا تب برفکی است، اما به صورت دقیق متوجه نوع بیماری نشده‌ایم، چراکه به صورت کامل علائم این بیماری را ندارند، تنها جوش‌های ریزی در دهان حیوان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طول بیماری حدود دو روز بود، گفت: دام‌های ما از اَلَشتَر خرم آباد خریداری شده است که بعد از خرید متوجه بیماری شدیم و احتمال می‌دهیم که این بیماری مسری باشد، چراکه با ورود این گاوها دیگر گاوها نیز دچار بیماری شدند.

امیری درخصوص بیمه دام‌های خود گفت: دام‌های این گاوداری بیمه نیستند، چراکه پروسه بیمه کردن بسیار طولانی است و البته در خصوص دام‌هایی که بیمه بوده و تلف شدند نیز تاکنون خسارتی از جانب بیمه پرداخت نشده است.

این گاودار با تاکید براینکه امسال شرایط روستای ده‌نمک بسیار بد بود و تلفات زیادی بر جای ماند، افزود: شرایط به نحوی است که وامی برای جبران خسارت داده نمی‌شود و حتی دامدار توان پرداخت وام‌های معوقه خود را ندارد.

هزینه بالای واکسیناسیون

وی درخصوص اقدامات دامپزشکی گفت: دامپزشکی یک مرحله سم در اختیار گذاشت که البته هزینه آن را دریافت کرد و مجددا با هزینه‌ای 200 هزار تومانی سم پاشی انجام شد پزشک برای تزریق آمپول 30 تا 40 هزار تومان هزینه می‌گیرد،  شاید برخی دامداران توان پرداخت این هزینه را نداشته باشند و عملا دام خود را از دست بدهند.

در مقابل دامداری‌های متضرر که تلفات بسیاری داده‌اند، رمضان محمدی دامداری است که گاوداری بزرگ و موفقی دارد، او در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این گاوداری دارای 60 راس گاو است که ظرف 27 ماه از 40 تا 50 کیلوگرم امروز به وزن یک تن رسیده‌اند و ارزش هرکدام حدود 10 میلیون تومان است.

وی با اشاره به تلف شدن دو گاو معمولی در اوایل شیوع این بیماری به دلیل نرسیدن واکسن افزود: گاوهای این گاوداری یا عموما در محل به صورت کیلویی به فروش می‌رسد یا به کشتارگاه منتقل می‌شود و خوشبختانه قیمت خرید به شکلی است که هزینه‌ها تامین می‌شود.

محمدی تصریح کرد: موضوع مهمی که در تولید اثرگذار است قیمت خرید و فروش گوشت است. هر کیلو گوشت را 10 هزار تومان می‌فروشیم، اما این رقم در بازار به 30 هزار تومان تبدیل می‌شود، حتی در بحث شیر نیز هر کیلو به قیمت 800 تا 900 تومان خریداری می‌شود و این عادلانه نیست. دولت باید به این مهم رسیدگی کند تا هزینه تولید تامین شود.

شرایط گاوداری‌های ده‌نمک نوبر است

به گزارش ایسنا، نصرالله ده‌نمکی رئیس شورای روستا که به انتظار ما در مسجد جامع نشسته بود با اولین سوال درد دل خود را آغاز کرد و با ابراز نگرانی‌های خود از وضعیت دامداری منطقه و از بین رفتن گاوها گفت: 70 گاوداری‌های روستا اکثرا سنتی هستند و تعداد گاوهای روستا به دو هزار راس می‌رسد.

وی با تاکید براینکه شرایط گاوداری‌های روستا نوبر است، گفت: این بیماری که وارد روستا شده بسیار آزاردهنده است، در گذشته اگر حیوان دچار تب برفکی می‌شد با درمان طی هفت تا هشت روز بهبود می‌یافت، اما این نوع بیماری به شکلی است که با ابتلای دام سم حیوان ترک می‌خورد و از بین می‌رود.

ده‌نمکی با بیان اینکه متاسفانه امسال سم چندین گاو کاملا از بین رفت، تاکید کرد: تاکنون سابقه نداشته است که سم حیوان ترک بخورد یا به صورت کامل از بین رفته باشد، ظاهرا طبق نظر شبکه دامپزشکی شهرستان اراک این بیماری از ترکیه وارد شده است، به طوری که در ابتدا وارد شهرهای مرزی کشور شد و با خرید دام توسط دامداران نقاط مختلف کشور این بیماری وارد مرکز کشور شد و امروز نیز دام‌های ده‌نمک را درگیر کرده است.

تعداد تلفات بسیار بالاست

وی تعداد تلفات ناشی از این بیماری را بسیار زیاد عنوان کرد و با اشاره به اینکه بیماری از تابستان گذشته آغاز شد و روند به شکلی بود که حتی از 9 گاو یک دامدار 5 گاو از دست رفت و حتی دامداری بود که بره‌ای برایش باقی نماند، افزود: دامپزشکی زمستان سال گذشته یک دوره واکسیناسیون رایگان انجام داد، اما امسال تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نشده است.

رئیس شورای روستای ده‌نمک تصریح کرد: دامدار بعد از بیمار شدن دام، آن را در جنوب و جنوب شرق روستا که اراضی بلااستفاده است، رها می‌کند، اما مسلما خطرات و آلودگی خاص خود را به همراه دارد.

دامدار مجبور است برای جلوگیری از نگهداشتن این حیوان بیمار در دامداری خود آنرا به جای دیگر منتقل کند و به دلیل اینکه مکان خاص یا چاله‌ای برای معدوم کردن لاشه‌ها وجود ندارد، گاو بیمار در جنوب روستا رها می‌شود.

وی عنوان کرد: دامدار با مرگ گاو خود ضرری دو تا سه میلیونی می‌بیند و در این شرایط قطعا راه چاره‌ای جز رها کردن آن ندارد البته در شهر داوودآباد به دلیل بزرگی دامداری‌ها چاله‌ای اختصاص یافته است که با مرگ هر دام با تماس با شماره 3360 دام منتقل و دفن می‌شود، اما در ده‌نمک به دلیل کوچکی چنین امکانی میسر نشده است.

ده‌نمکی تعداد تلفات گاو روستا از ابتدای سال 94 تا امروز را حدود 100 راس عنوان کرد و با بیان اینکه این رها کردن لاشه خطرات جدی به همراه دارد، به نمونه ای اشاره کرد و گفت: چندی پیش سگ از لاشه این حیوانات خورده بود و به دلیل عطش شدید ناشی از خوردن لاشه از شیر آب حیاط منزلی آب خورده بود که اگر هوشمندی اهالی نبود ممکن بود که فرزندان این خانواده از آب مصرف کنند و مشخص نبود که چه عواقبی در انتظار این خانواده باشد.

به گزارش ایسنا، اکثر مردم ده‌نمک با وجود آنکه به دلیل خشک شدن قنوات خود بخش عمده‌ای از کشاورزی خود را از دست داده‌اند، اکثر دامدار هستند و حداقل انتظار برای سرپا ماندن این روستا و جلوگیری از مهاجرت کمک به حفظ معیشت دامداران است.

قطعا شرایط کنونی که ضرر بالایی به گاوداران وارد کرده است قابل جبران نیست، اما انتظار می‌رود که از پیشرفت و عود کردن مجدد بیماری جلوگیری شود.

صحنه دلخراش و ناخوشایند رها کردن لاشه گاوها در منطقه علاوه بر بروز مشکلات برای روستا و روستاییان به دلیل نزدیکی به تالاب میقان ممکن است خطرات احتمالی را برای محیط زیست این منطقه رقم بزند و لازم است علاوه بر رسیدگی همه جانبه به این مشکلات، حداقل فضایی نیز برای دفن این لاشه‌ها در منطقه در نظر گرفته شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: