کد خبر: ۵۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران، در نخستین اجرای مشترک خود به رهبری دامیانو جورانا - رهبر ارکستر جوانان جهان - به صدا درآمدند.
با حضور اعضای ارکستر جوانان جهان در ایران، پروژه مشترک «صدای ایتالیا برای ایران» در قالب برگزاری سه کنسرت به رهبری دامیانو جورانا، لوریس چکناواریان و نصیر حیدریان در روزهای 20، 21 و 22 مردادماه در تالار وحدت اجرا می‌شود.

نخستین اجرا در حالی در تالار وحدت روی صحنه رفت که شهرداد روحانی - رهبر ارکستر سمفونیک تهران - نیز به تماشای آن نشسته بود.

این کنسرت در دو بخش برگزار شد؛ در بخش اول ارکستر جوانان جهان روی صحنه آمد و قطعات «سلامی از عشق - اپوس 12 برای ارکستر» اثر ادوارد الگار، «اریا دوئت برای ویلن و ویولا و ارکستر» اثر جوزپه وردی، «قطعه‌ای دل‌انگیز و رویایی برای ویلن و ارکستر» اثر فردریک فرانسوا شوپن، «همورسک - اپوس 101 برای ویولا، ویلن و ارکستر» اثر آنتونی دورژاک و «اینتردوسیون و روندو برای ویلن و ارکستر» اثر کامیل سن سانس را اجرا کرد.

جورانا پس از اجرای قطعه اول در این بخش، گفت: این قسمتی از عشق بود که به شما تقدیم کردم.

با پایان بخش اول و تشویق پی در پی حاضران، جورانا و ارکستر از صحنه خارج شدند تا پس از استراحتی کوتاه، برای بخش دوم ارکستر جوانان جهان با همراهی ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه بیایند.

برنامه قسمت دوم این کنسرت که عصر 20 مردادماه در تالار وحدت برگزار شد، اجرای «سمفونی شماره 7 در لاماژور اپوس - 92» اثر لودویگ فان بتهوون موسیقیدان برجسته آلمانی بود که در چهار موومان نواخته شد.

جورانا پس از تمام شدن اجرا، روبه حاضران گفت که این، یک کار گروهی بود و نوازندگان آن را انجام دادند.

شهرداد روحانی در حاشیه این اجرا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نخستین اجرای مشترک ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران، اظهار کرد: همه چیز خیلی خوب انجام شد و خوشحالم که چنین اتفاق‌هایی رخ می‌دهد. اجرای بسیار خوبی بود، بویژه این‌که موزیسین‌های ایرانی و غیرایرانی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و همه به خوبی کار خود را انجام دادند.

جورانا پیش از این در نشست خبری «صدای ایتالیا برای ایران» گفته بود:‌ این پروژه با عشق به ثمر نشست. عشق، کلیدواژه‌ای بود که در مذاکرات خود با رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا از آن استفاده می‌کردیم. این عشق، عشق به جوانان است. همکاری‌های بنیاد رودکی، وزارت فرهنگ و ارشاد ایران و وزارت خارجه ایتالیا به ثمر رسید. من خوشحالم که توانستیم در میان مذاکرات سیاسی، این کار فرهنگی را انجام دهیم.

او با اشاره به نام «تالار وحدت» بیان کرده بود:‌ معنای کلمه «تالار وحدت» اتحاد است که اسم بجایی است و من خوشحالم این رویداد در جایی برگزار می‌شود که معنای اتحاد دارد. حضور ارکستر جوانان جهان در ایران، اتفاق بسیار مهمی در این برهه زمانی است که در دنیا، شاهد اتفاق‌های بدی هستیم.

بهرام جمالی - مدیرعامل انجمن موسیقی ایران - و کاردار سفارت ایتالیا در ایران در این اجرا حضور داشتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: