کد خبر: ۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
واکنش‌ها به اعدام شهرام امیری ادامه دارد
ترامپ در توییترش نوشت بسیاری از مردم می‌گویند ای‌میل‌های کلینتون مقصر اعدام شهرام امیری است. کمپین انتخاباتی کلینتون با صدور بیانیه‌ای این اتهام را رد کرده و جمهوریخواهان را به لفاظی در این باره متهم کرده است.
 در پی انتقاد برخی از چهره‌های جمهوریخواه از هیلاری کلینتون بابت اهمال در حفاظت از ای‌میل‌هایش در دوره تصدی سمت وزارت امور خارجه، دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز به طور تلویحی رقیب دموکرات خود را مقصر اعدام شهرام امیری دانسته و با پاسخ کمپین انتخاباتی هیلاری به این اتهام‌ها، این موضوع وارد دعواهای انتخاباتی آمریکا شد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، پس از اظهارات تام کاتن سناتور جمهوریخواه در مصاحبه روز یکشنبه‌اش با سی‌بی‌اس، دونالد ترامپ نیز در صفحه توییترش نوشت: "بسیاری از مردم می‌گویند که ایرانی‌ها دانشمندی را که به آمریکا کمک کرد به خاطر ای‌میل‌های هک‌شده کلینتون، اعدام کردند."

در واکنش به انتقادهای جهوریخواهان کمپین انتخاباتی کلینتون دیروز با صدور بیانیه‌ای ارتباط بین اعدام امیری و ای‌میل‌های کلینتون را رد کرده و نوشته است: "توسل به لفاظی‌های فزاینده رقیب جمهوریخواه کلینتون درباره اعدام شهرام امیری برای حمله به کلینتون و زدن اتهامات واهی به او، نشان می‌دهد که جمهوریخواهان هیچ ایده‌ای برای مردم آمریکا ندارند."

همزمان خانم "نیک مریل" سخنگوی هیلاری کلینتون نیز در توییتی در پاسخ به توییت ترامپ نوشت: این جمله ترامپ که نوشته "بسیاری از مردم می‌گویند" یعنی من این حرف را از خودم درمی‌آورم."

مساله اعدام امیری به نشست خبری دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز کشیده شد.

خانم "الیزابت ترودو" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیروز در پاسخ به سوال‌های خبرنگاران بدون اظهار نظر درباره اعدام امیری، گفت کشورش به طور کلی روی تمام پرونده‌های حقوق بشری حساس است و در این زمینه نگرانی‌های خود را از طریق کانال‌های مختلف به تهران انتقال داده است.

ترودو گفت: من نمی‌توانم درباره روندهای قضایی مرتبط با یک پرونده خاص در ایران اظهارنظر کنم اما همان زمانی که این فرد (شهرام امیری) تصمیم گرفت به ایران بازگردد ما در این‌باره صحبت کردیم."

بر اساس این گزارش، ای‌میل‌هایی که مکاتبات مشاوران و معاونان کلینتون با او درباره امیری است به سال 2010 بر می گردد . وزارت امور خارجه آمریکا سال گذشته در چارچوب قانون آزادی اطلاعات محتوای بخشی از ای‌میل‌های کلینتون را در اختیار بازرسان اف‌بی‌آی قرار داد تا بررسی‌های پلیس فدرال آمریکا درباره پرونده ای‌میل‌های کلینتون تکمیل شود.

اف‌بی‌آی پس از بررسی‌ها اعلام کرد که هیچ نشانه روشن و مستقیمی مبنی بر هک شدن سرور شخصی کلینتون دیده نشده است.

در سال‌های گذشته وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس هزاران ای‌میل از کلینتون را انتشار داده است. کلینتون پس از انتشار این ای‌میل‌ها اعتراف کرد از سرور شخصی خود برای چک کردن و مکاتبات اداری استفاده کرده است.

برخی رسانه‌ها و محافل سیاسی در آمریکا دولت روسیه را پشت موضوع افشای ای‌میل‌های کلینتون می‌دانند. مقامات روسیه این اتهام را رد کرده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: