کد خبر: ۵۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی گفت: ظرفیت تولید نیروگاه های کشور با انجام دو طرح ابتکاری و بدون صرف هزینه های کلان ساخت نیروگاه و صرفه جویی در زمان 620 مگاوات افزایش یافت.
«غلامرضا مهرداد» در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: نیاز مصرف برق در شبکه سراسری در فصل های مختلف سال متفاوت است و در تابستان، افزایش مصرف سرمایشی سبب شده تا نزدیک به یک سوم کل مصارف در این فصل باشد.
به گفته این مقام مسئول، امسال حداکثر نیاز مصرف (پیک بار) به میزان 52 هزار و 693 مگاوات در30 تیرماه در ساعت 14 و 50 دقیقه به ثبت رسید که 2هزار و 500 مگاوات بیش از حداکثر مصرف سال گذشته بود.
به گزارش ایرنا، پیک بار مصرفی برق تابستان 1394 با افزایش سه هزار مگاواتی نسبت به سال پیش از آن به 50 هزار و 177 مگاوات رسیده بود.
مهرداد اظهار داشت: برای پاسخگویی به رشد مصرف برق، دو اقدام اصلی افزایش ظرفیت عملی شبکه سراسری با ساخت نیروگاه های جدید و اجرای برنامه تعمیرات استاندارد نیروگاه ها انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به محدودیت منابع مالی برای ساخت نیروگاه های جدید، سعی شد تا برنامه تعمیرات بطور کامل انجام شود؛ به طوری که هم اینک همه واحدهای نیروگاهی شبکه در حال بهره برداری اند.
مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی بیان داشت: افزایش ظرفیت تولید عملی تابستانه از پیک تابستان سال گذشته تا پیک تابستان امسال به میزان یک هزار و 200 مگاوات حرارتی و 900 مگاوات برقابی افزایش یافته است.
وی از انجام اقدام های ابتکاری با صرف هزینه اندک و در مدت زمان کوتاه (در مقایسه با ساخت نیروگاه های جدید) در سال جاری خبر داد که طی آنها 620 مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه های کشور اضافه کرده است.
به گفته این مقام مسئول، نخستین اقدام اجرای سیستم کاهش دمای هوای توربین های گازی (Media) بوده که با اجرای آن در 18 واحد نیروگاهی کشور در نیروگاه های کرمان، شیروان، شهید کاوه، شاهرود و شهید رجایی، 260 مگاوات افزایش ظرفیت در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته محقق شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این روش با ساخت تجهیزات در ورودی کمپروسور توربین گازی و پاشش آب روی سطوح مدیای مسیر عبور هوا (همانند مکانیزم کولر آبی)، دمای هوای ورودی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و موجب افزایش قابلیت تولید نزدیک به 10 درصد قدرت اسمی واحد نیروگاهی می شود و هرچه دمای محیط بالاتر باشد تاثیر این سیستم بیشتر است.
مهرداد تصریح کرد: در این طرح که هزینه اجرای آن به ازای میزان افزایش تولید نزدیک به 10 درصد هزینه ساخت نیروگاه جدید است، صرفه جویی در زمان داشته (ساخت نیروگاه جدید گازی نیاز به حدود دو سال زمان دارد) و استفاده از 90 درصد تجهیزات داخلی و محقق شدن بالاترین میزان بهره وری در بیشترین دمای هوا، سایر مزایای این طرح است.
وی خاطرنشان کرد: اقدام دوم به کار گرفته شده برای ارتقای توان و بازده توربین های نیروگاهی بویژه توربین های گازی، ارتقای تجهیزات در بخش های توربین، کمپرسور و سیستم کنترل است.
این مسئول ادامه داد: انعکاس نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده برای ارتقای کمپرسور واحدهای گازی V94.2 و نتایج بدست آمده از بهره برداری این واحدها به واحد توربین سازی شرکت مپنا (شرکت توگا)، منجر به ارایه پیشنهادی با عنوان IGV+ توسط این شرکت شد.
وی توضیح داد: در این طرح با اصلاح زاویه ورودی پره های راهنمای کمپرسور (IGV: Inlet Guide Vane) و افزایش حجم هوای ورودی در شرایط دمای بالای محیط که با پیک مصرف شبکه سراسری برق نیز همزمان است، سه تا پنج مگاوات به ظرفیت خروجی واحد گازی V94.2 اضافه می شود. 
مهرداد تصریح کرد: در مجموع با اجرای این طرح در 87 واحد نیروگاهی، تاکنون 375 مگاوات به قابلیت تابستان امسال اضافه شده و با اجرای طرح در 71 واحد باقی مانده که در نیمه دوم سال می تواند به مرحله اجرا در آید؛ در مجموع 250 مگاوات دیگر به ظرفیت تولید شبکه در تابستان 96 اضافه می شود.
به گفته وی، صرف زمان بسیار کوتاه برای تدارک تجهیزات (چند روز) و توقف بسیار کوتاه واحد (چند ساعت)، استفاده از دانش و فناوری بومی و هزینه های اندک اجرای طرح (که کمتر از دو درصد خرید و ساخت واحدهای جدید است)، مزایای اصلی این طرح است.
مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی تصریح کرد: در صورت اجرا نشدن این طرح های ابتکاری که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام شد، بروز خاموشی در شبکه سراسری در ایام و ساعات پیک امسال اجتناب ناپذیر بود.
ظرفیت کنونی نیروگاهی کشور بیش از 75 هزار مگاوات است که از این نظر در مکان نخست خاورمیانه و چهاردهم جهان قرار دارد.
به گزارش ایرنا، پیشتر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروگاه های برق حرارتی به ایرنا گفته بود، این شرکت برای اجرای چهار پروژه ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به هشت میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری اواخر فروردین ماه امسال در ابلاغیه هایی جداگانه به دستگاه های اجرایی، تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ناظر به پروژه های اولویت دار برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی را که در آن وظایف و تکالیف هر یک از دستگاه ها برای اجرای این پروژه ها به وضوح مشخص شده است، ابلاغ کرد. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: