کد خبر: ۵۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودکان:
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودکان با اشاره به اینکه تاکنون در خصوص حقوق کودکان تا حد مورد نیاز، توجه نشده است، یادآور شد: در سند چشم انداز کشور ایران آمده که ایران کشوری توسعه یافته است که باید در حفظ کرامت، حقوق انسان‌ها و بهره مندی از امنیت اجتماعی تبلور یافته و برخوردار از رفاه و سلامت باشد.
مظفر الوندی در سفر به استان کرمان و در دیدار با استاندار کرمان با اعلام این‌که «حق کودک به عنوان یک مطالبه قانونی باید مدنظر قرار گیرد و از نگاه عاطفی صرف پرهیز شود»، گفت: ۲۰ حق برای کودکان در کنوانسیون حقوق کودک احصاء شده است.

وی با تاکید بر این‌که «کودکان توان دفاع از خود ندارند و باید نهادهایی از آن‌ها حمایت کنند»، افزود: کودکان افراد زیر 18 سال هستند که امروز 30 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و نگاه به آن‌ها بیشتر عاطفی است و کمتر به حقوق آن‌ها توجه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که «تاکنون در خصوص حقوق کودکان تا حد مورد نیاز، توجه نشده است»، یادآور شد: در سند چشم انداز کشور ایران آمده که ایران کشوری توسعه یافته است که باید در حفظ کرامت، حقوق انسان‌ها و بهره‌مندی از امنیت اجتماعی تبلور یافته و برخوردار از رفاه و سلامت باشد.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودکان با اشاره به این‌که «کنوانسیون حقوق کودک به عنوان قانون لازم الاجرا مصوب مجلس است»، خاطر نشان کرد: امروز سازمان‌هایی که با حوزه کودک مرتبط هستند از جمله 9وزارتخانه تلاش‌هایی ویژه در این زمینه دارند، در حقوق کودک چشم‌انداز ما رشد یافتگی تمام کودکان، ایجاد انگیزه برای پیشرفت کودک، سلامت رفاه و آموزش است.

وی مهمترین سیاست دولت را، رعایت حقوق شهروندی و آشنایی مردم به حقوق‌شان عنوان و اظهار کرد: در سطح بین‌الملل متعهد هستیم هر پنج سال گزارش حقوق کودک را ارائه دهیم. هیات بازرسی 18 نفره از کارشناسان بین‌الملل آن را بررسی می‌کنند.

وی از کودکان به عنوان سرمایه کشور نام برد و خاطرنشان کرد: باید با حساسیت در پیشگیری از آسیب‌ها و توجه جدی به حوزه آموزش‌های هدفمند زمینه حمایت و پرورش این قشر را برای تربیت نسل فرهیخته و ماهر در کشور فراهم و تضمین کنیم.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ادامه به وضعیت استان کرمان در سه حوزه اشاره کرد و گفت: بخشی از این مشکلات تهدید و بخشی فرصت است لذا باید تلاش کنیم تا مشکلات حوزه حقوق کودکان را در قالب کارگروه بانوان و خانوده استانداری‌های کشور مرتفع نمائیم.

وی افزود: استان کرمان ظرفیت‌های خوبی از جمله در حوزه سمن‌ها دارد؛ لذا با رویکرد و نگاه ویژه دولت به تشکل‌های غیر دولتی، می‌توان با شناسایی ظرفیت‌های سمن‌ها با توجه به این‌که دولت توان پرداخت بسیاری از هزینه‌ها را ندارد، بهره برد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: