کد خبر: ۵۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
یک نیروی پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با بیان این‌که شهرام امیری مرتکب تخلفی بزرگ شده بود، مدعی شد که وی به میل خود به آمریکا آمده و ربوده نشده بود.
فیلیپ جرالدی مامور پیشین مبارزه با تروریسم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفت‌وگو با بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی درباره شهرام امیری کارشناس هسته‌ای ایرانی که به جرم جاسوسی اعدام شده است، گفت: شهرام امیری وقتی برای مراسم حج به عربستان رفته بود به میل خودش با ماموران سازمان اطلاعات عربستان و آمریکا تماس گرفت و به هیچ وجه ربوده نشده بود.

جرالدی در سال ۲۰۱۰ نیز درباره ماجرای شهرام امیری صحبت کرده و گفته بود با ماموران سیا که در این پرونده درگیر هستند در تماس بوده است.

وی هم‌چنین گفت: در واقع دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان و آمریکا امکان سفر آقای امیری به آمریکا را فراهم کردند و این‌که او ربوده شده، داستانی تخیلی بوده است. او داوطلبانه و به میل خودش به آمریکا اطلاعات داد اما این‌که چقدر این اطلاعات صحت داشتند معلوم نیست.

این مامور پیشین سیا افزود: برای دستگاه‌های اطلاعاتی این‌که کسانی داوطلبانه اطلاعاتی در اختیار سازمان‌های امنیتی کشور دیگری بگذارند و حتی به این کشورها سفر کنند و بعدا به دلایلی از جمله به خاطر خانواده تغییر عقیده بدهند، اتفاقی غیرعادی نیست و من فکر می‌کنم آقای امیری هم بعد از این که به آمریکا آمد تغییر عقیده داد.

جرالدی در ادامه درباره انتشار خبر پرداخت پنج میلیون دلار از طرف آمریکا به شهرام امیری گفت: سیا خبر پرداخت پنج میلیون دلار به شهرام امیری را به خبرگزاری آسوشیتدپرس درز داد. این مبلغ برای کسی که اطلاعات کمی داشت پول زیادی بود.

وی افزود: شاید سیا خیلی جدی با قضیه برخورد کرده بود و من فکر می‌کنم سیا قصد داشت از آقای امیری استفاده کند تا دانشمندان هسته‌ای ایران را که به ترکیه یا دوبی سفر می‌کنند، برای رفتن به آمریکا ترغیب کند.

وی تصریح کرد: آقای امیری به دولت آمریکا اطلاعات داده بود و برای همه روشن است که این کار تخلف بزرگی است و مجازات سنگینی دارد.

سخنگوی قوه قضائیه روز یک‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود درباره اعدام شهرام امیری با تایید این خبر گفت: امیری در دادگاه اولیه به حکم اعدام محکوم شده بود و در دیوان عالی نیز این حکم تائید شده بود. این فرد با توجه به دسترسی که به اسرار سری نظام داشته است با دشمن متخاصم و شیطان بزرگ آمریکا وصل بوده و اطلاعات به کلی سری و پنهانی کشور را در اختیار آن‌ها قرار می‌داده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: