کد خبر: ۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

شامگاه گذشته انتظار دوستداران کتاب‌های "هری پاتر" به پایان رسید و آن‌ها پس از ساعت‌ها ایستادن در صف شبانه پشت در کتاب‌فروشی‌ها توانستند به اولین نسخه‌های نمایشنامه "هری پاتر و کودک نفرین‌شده" دست پیدا کنند. اولین روز انتشار جدیدترین اثر این نویسنده انگلیسی مصادف شده با زادروز ۵۰ سالگی‌اش. ‌به همین مناسبت نگاهی داریم به فراز و فرودهایی که او پشت سر گذاشته تا به این‌جا رسیده است.

درست زمانی که قطار منچستر به لندن تاخیر داشت، شخصیت‌های اصلی رمان‌های "هری پاتر" یعنی "هری"، "رونالد ویزلی" و "هرمیون گرنگر" به طور کامل در ذهن نویسنده جوانی به نام "جوآن رولینگ" شکل گرفتند. او در شش سال آینده پس از این اتفاق کل دنیای جادویی "هری پاتر" را خلق کرد و نام مستعار "جی. کی. رولینگ" را برای خودش انتخاب کرد. اولین مجموعه این هفت‌گانه با عنوان "هری پاتر و سنگ جادو" در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. "رولینگ" از آن زمان به بعد عنوان نویسنده پرفروش‌ترین رمان‌های حال حاضر انگلستان را به دست آورد و کتاب‌هایش بیش از ۲۵ میلیارد دلار فروش داشتند.

"جوآن رولینگ" متولد جنوب‌ غرب انگلستان بود که به همراه پدر، مادر و خواهرش در مرز انگلیس و ولز رشد پیدا کرد. او گفته است که همیشه می‌دانسته روزی نویسنده خواهد شد: "به محض این‌که فهمیدم نویسنده‌ها چه کسانی هستند، دلم خواست نویسنده شوم. روحیاتم کاملا شبیه یک نویسنده بود: تنهایی در یک اتاق با خلق چیزها کاملا احساس خوشحالی می‌کردم."

"رولینگ" اولین کتاب خود را با نام "خرگوش" در سن شش‌سالگی به نگارش درآورد. در این‌باره می‌گوید: مادرم کارم را تحسین کرد، ایستاد و گفت: "خب چاپش کن". این زن نویسنده دوران نوجوانی چندان شادی را پشت سر نگذاشت. در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است: "در ازای هیچ چیزی حاضر نیستم برگردم به دوران نوجوانی. نه هرگز. من از آن زمان متنفر بودم." او می‌گوید که برای خروج از خانه همیشه بی‌تاب بوده است.

"رولینگ" پس از تحصیل در رشته ادبیات فرانسه و کلاسیک در دانشگاه "اگزتر"، برای کار در سازمان عفو بین‌الملل به عنوان یک محقق راهی لندن شد. در همین زمان بود که با قطار سفری از منچستر به لندن داشت و جرقه‌های نوشتن مجموعه رمان "هری پاتر" زده شد.

"رولینگ" وحشتناک‌ترین لحظه زندگی‌اش را روز مرگ مادرش می‌داند. ۲۵ ساله بود که مادرش در روز اول سال از دنیا رفت. آن زمان شش ماه بود که "رولینگ" نوشتن "هری پاتر" را شروع کرده بود اما متأسف است که هرگز به مادرش در این‌باره چیزی نگفت. مرگ مادرش باعث شد او تجربه تلخ از دست دادن والدین را به شخصیت اصلی داستانش بچشاند.

"رولینگ" پس از از دست دادن مادرش به شمال پرتغال سفر کرد تا شروعی نو داشته باشد و انگلیسی را به عنوان یک زبان خارجی تدریس کند. در آن‌جا با "جورج آرانتس" آشنا شد و در اکتبر ۱۹۹۲ با او ازدواج کرد. فرزند آن‌ها "جسیکا" نام گرفت که در جولای ۱۹۹۳ به دنیا آمد. این ازدواج تنها ۱۳ ماه طول کشید و "رولینگ" و دخترش به ادینبورگ رفتند تا در همان‌جا زندگی کنند. زمانی که او راهی اسکاتلند می‌شد، سه فصل از "هری پاتر" را در چمدانش حمل می‌کرد.

او به همراه دخترش در یک آپارتمان قدیمی بدون شغل یا منبع درآمد، زندگی می‌کرد و دچار افسردگی شدیدی شد. "رولینگ" حتی در این دوران به خودکشی هم فکر کرده بود. کار روزانه او نوشتن "هری پاتر" روی میزهای کافه‌های ادینبورگ بود، در حالی که دخترش در کنارش به خواب می‌رفت.

زمانی که "رولینگ" اولین نسخه "هری پاتر و سنگ جادو" را برای ناشران فرستاد، با انبوهی از نامه‌ها مبنی بر رد شدن درخواستش روبه‌رو شد. او در یکی از توییت‌های خود نوشت که اولین نامه‌ را به دیوار آشپزخانه‌اش زد، چون به او حسی مشابه با نویسندگان محبوبش را می‌داد. او در مارس ۲۰۱۶ در توییتر خود نوشت: "تا زمانی که آخرین ناشر دست رد به سینه‌ام می‌زد از پا نمی‌ایستادم، اما اغلب از این‌که این اتفاق بیفتد می‌ترسیدم."

سرانجام انتشارات "بلومزبری" در سال ۱۹۹۷ به "هری پاتر" چراغ سبز نشان داد. این انتشارات لندنی 2500 پوند برای دست‌نوشته اولین رمان "رولینگ" به او پرداخت کرد. "رولینگ" به درخواست ناشرش برای چاپ این کتاب حرف "K" را به عنوان نشانی از "کاتلین" نام مادربزرگ مادری‌اش، به نام ادبی خود اضافه کرد. دلیل این کار این بود که نام نویسندگان زن، کمتر پسران جوان را به خرید کتاب ترغیب می‌کرد. ویراستار "رولینگ" هم به او پیشنهاد داد شغل تدریس را ادامه دهد، چون با نوشتن کتاب‌های کودک امرار معاش ممکن نبود.

سه روز بعد از انتشار "هری پاتر" در انگلستان، انتشارات "اسکولاستیک" ۱۰۰ هزار دلار برای حق نشر این کتاب در آمریکا پرداخت کرد. این مبلغ در آن زمان برای یک کتاب حوزه کودک و نوجوان خیلی بالا بود. "رولینگ" سرانجام اولین نویسنده‌ای در جهان نام گرفت که با فروش کتاب‌هایش یک میلیارد دلار به جیب زد. فروش مجموعه هفت‌گانه "هری پاتر" حالا به بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه رسیده است. این رمان‌ها چندین جایزه نصیب نویسنده‌اش کرده و به مجموعه فیلم‌های سینمایی تبدیل شده است.

این رمان‌های جادوگری پرفروش‌ترین مجموعه کتاب جهان لقب گرفته و اقتباس سینمایی آن‌ها نیز چندین میلیارد دلار را برای تولیدکنندگانش به ارمغان آورده‌ است. "هری‌ پاتر و سنگ جادو" اولین‌ رمان این مجموعه در سال ۱۹۹۷ به چاپ رسید و پس از آن شش قسمت بعدی رمان‌های "رولینگ" با موفقیتی روزافزون روانه بازار کتاب شدند. اقتباس سینمایی از این هفت اثر در قالب هشت فیلم با بازی "دنیل رادکلیف" و "اما استون" در فروش بالای این کتاب‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ هشت فیلم "هری پاتر و سنگ جادو"، "هری پاتر و تالار اسرار"، "هری پاتر و زندانی آزکابان"، "هری پاتر و جام آتش"، "هری پاتر و محفل ققنوس"، "هری پاتر و شاهزاده دورگه" و "هری پاتر و یادگاران مرگ - قسمت اول و دوم" در سینماهای جهان اکران شدند و به فروشی بالغ بر هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار دست یافتند تا با پیشی گرفتن از مجموعه "جیمزباند" در مکان نخست پرفروش‌ترین سری فیلم‌های تاریخ سینما قرار بگیرند. آخرین فیلم از مجموعه "هری پاتر" در سال ۲۰۱۱ با عنوان "هری پاتر و یادگاری‌های مرگ ۲" از سوی کمپانی "برداران وارنر" اکران شد.

"رولینگ" که یکی از ثروتمندترین زنان دنیاست، بخش قابل توجهی از درآمد خود را در امور خیریه از جمله افتتاح بیمارستانی به نام مادرش و کمک به موسسات خیریه و یتیم‌خانه‌ها خرج می‌کند. او پس از "هری پاتر" وارد عرصه نویسندگی رمان‌های بزرگسال شد. "خلأ تصادفی" رمانی جنایی بود که با موفقیت قابل توجهی روبه‌رو شد. "نوای فاخته" دومین رمان‌ بزرگسال او و اولین جلد از یک سه‌گانه بود که پس از آن "کرم ابریشم" روانه بازار شد.

"رولینگ" برای انتشار این کتاب‌های کارآگاهی نام مستعار "رابرت گالبریث" را انتخاب کرد و بار دیگر درخواست چاپ کتابش از سوی ناشران رد شد. رمان "نوای فاخته" سرانجام از سوی "اسفیر بوکس" پذیرفته شد اما پس از فاش شدن هویت اصلی نویسنده، فروش این کتاب بلافاصله افزایش یافت و به صدر فهرست پرفروش‌ترین آثار ادبیات داستانی آن زمان رسید.

"هری پاتر و کودک نفرین‌شده" را هشتمین اثر از مجموعه "هری پاتر" می‌دانند اما در واقع این کتاب یک نمایشنامه است که اقتباس آن در "وست‌اند" لندن روی صحنه است. روی جلد این کتاب که پنج سال پس از نمایش آخرین اقتباس سینمایی از رمان‌های "هری پاتر" روانه بازار شده، نوشته شده است: "براساس داستانی از رولینگ و به قلم "جک تورن" و "جان تیفانی". داستان این نمایشنامه دو قسمتی ۱۹ سال پس از شکست "ولدمورت" از "هری" روایت می‌شود. در این اثر "هری پاتر" ۳۷ ساله است و سه فرزند دارد. اقتباس نمایشی این کتاب که در حال حاضر در لندن در حال اجراست، تا سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد داشت.

متن این نمایشنامه پیش از انتشار در ساعت ۱۲:۰۱ دقیقه بامداد یکشنبه (۳۱ جولای)، رکورد پیش‌فروش دو سایت معروف آمریکایی "آمازون" و "بارنز اند نوبل" را شکسته است؛ رکوردی که پیش از این در اختیار "هری پاتر و هدیه‌های مرگ‌بار"، قسمت آخر هفت‌گانه "رولینگ" بود.
"هری پاتر و کودک نفرین‌شده" ابتدا قرار بود فقط در قالب یک نمایشنامه اجرا شود، اما از آن‌جایی که بسیاری از طرفداران امکان دیدن این نمایش را نداشتند، "رولینگ" در نهایت تصمیم گرفت متن نمایشنامه را در دنباله هفت رمان قبلی خود به چاپ برساند.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: