کد خبر: ۵۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
یک دیپلمات پیشین کشور، از اردوغان خواست رفتار ماندلاوار داشته باشد و افزود: ادامه روند بازداشت‌ها که در فضای سیاسی بعد از کودتا انجام می‌شود به نفع ترکیه نیست.
 میرمحمود موسوی دیپلمات پیشین کشورمان در نشست "ترکیه پس از کودتا" که صبح روز سه‌شنبه از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی در روزنامه اطلاعات برگزار شد خاطر نشان کرد:مسئله کردها ،پ.ک.ک همواره جزء چالش‌های اصلی ترکیه بوده است.

موسوی افزود: تحولات سوریه وضعیت خارجی ترکیه را متاثر کرد ولی تنش با روسیه بیش‌تر تاثیر را در اقتصاد ترکیه داشت.

وی به نقش رسانه‌ها و مردم در کودتا اشاره کرد و گفت: در مقایسه با کودتای سیسی در مصر با این‌که در رسانه‌های مصر به طور زنده تحولات پخش می‌شد ولی در ترکیه مردم و ارتباطات مجازی نقش بی‌بدیلی داشت. هم‌چنین نقش احزاب در محقق نشدن کودتای ترکیه موثر بود.

این دیپلمات پیشین کشور اظهار کرد که اولین کشوری که پس از کودتا از ترکیه حمایت کرد قطر بود. سایر کشورها فقط ژست حمایت گرفتند.

موسوی تاکید کرد: فضای احساسی در جامعه ترکیه فروکش خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث حقوق بشر در جهان اشاره کرد و گفت: در مورد حقوق بشر غرب و آمریکا نباید سیاست‌های دو گانه‌ای داشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به بازداشت‌های گسترده پس از کودتا در ترکیه گفت: دستگیری‌ها در ترکیه جامعه را دو قطبی خواهد کرد و می‌تواند زمینه‌ساز کودتاهای دیگر باشد. کودتای ترکیه نشان داد که نظامی‌ها و ارتشی‌ها نباید در کار سیاسیون دخالت کنند.

موسوی اردوغان را دعوت کرد که رفتار ماندلاوار داشته باشد و گفت: ادامه روند بازداشت‌ها که در فضای سیاسی بعد از کودتا انجام می‌شود به نفع ترکیه نیست. ترکیه باید برای گام برداشتن در مسیر توسعه به نیروهای اجتماعی تکیه کند و ادامه بازداشت‌ها به این موضوع ضربه می‌زند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: