کد خبر: ۵۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
توضیح سخنگوی شورای نگهبان در مورد ردصلاحیت سیدحسن خمینی و مینو خالقی
سخنگوی شورای نگهبان در مورد ردصلاحیت سیدحسن خمینی و مینو خالقی توضیح‌هایی ارائه کرد.


سخنگوی جدید شورای نگهبان گفت: اگر براساس قانون گاهی دست مان بسته است و ناچاریم عده ای را ردصلاحیت کنیم باید حتما دلایل این عدم احراز اصلاحیت ها را به صورت شفاف بیان کنیم.

اولین نشست خبری عباسعلی کدخدایی در قامت سخنگوی جدید شورای نگهبان صبح امروز برگزار شد.

وی در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره اینکه «در دوره عدم حضور در شورای نگهبان از جایگاه یک ناظر بیرونی چه نقدهایی را به عملکرد شورای نگهبان داشتید و تلاش دارید در دوره جدید حضورتان در مسیر رفع آن حرکت کنید»، گفت: آن چیزی که ما می توانیم در چارچوب قانون انجام دهیم این است که قانون جامع انتخابات داشته باشیم تا نگرانی هایی که وجود دارد برطرف شود. این قانون باید شفاف و کارآمد باشد و بیشترین مسئولیت آن متوجه دولت نیز خواهد بود.

عباسعلی کدخدایی تصریح کرد: شورای نگهبان قول خواهد داد تا جایی که ممکن است براساس تفسیر قانون اساسی پیش بینی‌های لازم را برای رفع این مشکل داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرآنلاین درخصوص «رای اعضای فراکسیون امید به وی اینکه چقدر می توان امیدوار به بهبود روابط اصلاح طلبان با شورای نگهبان و کاهش ردصلاحیت ها در دوره های بعد بود»، گفت: کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که درب شورای نگهبان همیشه باز باشد و افراد می توانند بیایند و نظراتشان را مطرح کنند.

وی ادامه داد: اگر براساس قانون گاهی دست مان بسته است و ناچاریم عده ای را ردصلاحیت کنیم باید حتما دلایل این عدم احراز صلاحیت ها را به صورت شفاف بیان کنیم.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره استعفای سخنگوی پیشین شورا و اختلاف نظر ابراهیمیان با آیت الله جنتی و تاثیر آن بر بی طرفی شورای نگهبان اظهار کرد: بنده جامع جمیع علوم دنیوی و اخروی نیستم و مطالب مربوط به اعضا را خودشان باید به صورت شفاف بیان کنند ولی به صورت کلی بگویم که اختلاف نظر در هر مجمعی هست.

وی گفت: در شورای نگهبان هم همینطور است. مذاکرات پیشین شورا در حال چاپ است و آنجا میتوانید ببیند که افراد به صورت آزاردنه نظر خودشان را بیان می کنند اما به این معنا نیست که اگر اختلاف نظر داریم اختلاف شخصی داریم. انچه که مهم است تصمیم گیری جمعی است.

اهم اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را در ادامه بخوانید؛

*{با اشاره به انتخابات هیأت رئیسه این شورا}: آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر شورا، آقای علیزاده به عنوان قائم‌مقام دبیر شورا و بنده به عنوان سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شدم. در جلسه‌ای که گذشت دستور بعدی ما نامه وزیر کشور در ارتباط با تاریخ پیشنهادی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس که مورد بررسی قرار گرفت نظراتی از سوی اعضای محترم مطرح شد و مقرر شد که بررسی بیشتری روی آن انجام شود.

*{در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در نامه وزارت کشور به شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات 96 به صورت الکترونیک مطلبی عنوان شده است یا خیر؟}: ظاهراً در آن نامه فقط درباره تعیین زمان انتخابات ریاست جمهوری 96 بحثهایی مطرح شده اما اگر وزارت کشور چنین درخواستی مطرح کند، آن را در شورای نگهبان بررسی می‌کنیم.

* دستور بعدی مصوبات وزیران بود که در دو مورد، بررسی شد؛ مورد اول اصلاح اساسنامه ملی زمین و مسکن بود که دو اشکال جدی داشت و هیأت وزیران استناد کردند به اصل 138 قانون اساسی که اعضای محترم این استناد را صحیح نمی‌دانستند. مقرر شد که اگر مصوبه دیگری هست اصلاح و ارائه شود.

* همچنین اصلاحیه اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه را داشتیم که قبلاً شورای نگهبان در این‌باره نظری داد مبنی بر این‌که ماده 151 قانون برنامه پنجم توسعه کشور مقرر کرده صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه به صندوق حمایت از صنایع نوین تغییر یابد. اساسنامه صندوق مذکور باید به تصویب مجلس محترم برسد.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه گفته می‌شود آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق فعالیتهای انتخاباتی دارد و برخی معتقدند که وی در شورای نگهبان تایید صلاحیت نمی‌شود، اما خودش می‌گوید دلیلی برای رد صلاحیتش وجود ندارد و از طرفی پرونده‌های منتسب به وی در قوه قضائیه موجود است، نظر شورای نگهبان با نگاه به این پرونده‌های در قوه قضائیه چگونه می‌تواند باشد، گفت: شاید گمانه‌زنی درباره نظر شورای نگهبان کار دستی نباشد، البته هر کسی می‌تواند نظر شخصی خود را داشته باشد، اما هیچکدام از آنها نباید این نظرات را منتسب به شورای نگهبان بدانند. همه اینها گمانه‌زنی است و نباید به آن توجه داشته باشید.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص سوالی درباره اینکه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌های گرایش سیاسی (اصلاح‌طللب و یا اصولگرابودن) داوطلبان را مدنظر قرار می‌دهد یا خیر افزود: برای شورای نگهبان تفاوتی بین اصولگرایی و اصلاح‌طلبی وجود ندارد و هر دو از خدمتگذاران نظام هستند، شورای نگهبان نظراتش را در چارچوب قوانین و مقررات مطرح می‌کند. شورای نگهبان همه را به یک چشم می‌بیند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون فعالیت سیاسی اعضای شورای نگهبان تاکید کرد که فعالیت سیاسی اعضای شورای نگهبان آنگونه که مطرح شد، نیست. آنها کارشناس و حقوقدان فنی هستند و براساس مسئولیت قانونی خود عمل می‌کنند.

کدخدایی با تاکید بر اینکه ثبت نام حدود 12 هزار نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را اقدامی دانست که نباید از این ثبت‌نام‌ها تعبیر منفی داشته باشیم؛افزود: اما نیازمند این هستیم که مکانیزم‌های روشنی برای آن تعریف شود. مکانیزمهای انتخابی در کشور ما بخوبی صورت نگرفته است امیدواریم ما هم بتوانیم در تعریف نظام جامع انتخاباتی شرایطی را فراهم کنیم که هم به استقبال خوب مردم پاسخ منیفی ندهیم و هم انتخابات را به‌گونه‌ای ارائه کنیم .

سخنگوی شورای نگهبان درباره حقوق‌های نجومی که می‌تواند تاثیر در بررسی صلاحیت کاندیدای انتخابات آتی داشته باشد، گفت: اگر تخلفی صورت گرفته باشد آن را حتما مدنظر بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان قرار می‌‌دهیم البته باید در اصلاح قانون انتخابات این موارد هم مدنظر قرار گیرد.

وی درباره شیوه انتخاب هیئت های مرکزی استانی و شهرستانی نیز اظهار داشت: اعضای هیئت های مرکزی نظارت، توسط اعضای شورای نگهبان انتخاب می‌شوند، اما این معنای آن نیست که رأی‌گیری در این زمینه انجام می‌شود.هیئت های مرکزی نظارت نیز برای انتخاب هیئت های استانی اقدام و رأی‌گیری می‌کنند و هیئت های استانی هم اعضای هیئت های نظارت شهرستانی را در یک فرآیند رأی‌گیری انتخاب می‌کنند.

کدخدایی درباره نظر شورای نگهبان درباره لایحه افزایش 19 منطقه آزاد تجاری نیر اعلام کرد: شورای نگهبان همانطور که درباره انتخابات، پیشاپیش نظری نمی‌دهد، درباره مصوبات هم پیش از تصویب و ارجاع آنها به شورای نگهبان نظری نمی‌دهد.

وی درباره انتقاد برخی از نمایندگان مجلس به نحوه بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور نیز گفت که تلاش ما این است که نظرات نمایندگان مجلس درباره این لایحه مدنظر قرار گیرد، البته شورای نگهبان نیز نسبت به این لایحه نظراتی دارد. به‌طور قطع باید براساس قانون در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: