کد خبر: ۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
انتشار اخباری مبنی بر احتمال ساخت دلفنیاریوم در شهر اصفهان باعث خشم سازمانهای غیردولتی محیط زیستی استان اصفهان شده است.
انتشار اخباری مبنی بر احتمال ساخت دلفنیاریوم در شهر اصفهان باعث خشم سازمانهای غیردولتی محیط زیستی استان اصفهان شده است. 

 16 سمن محیط زیستی استان اصفهان با انتشار نامه‌ای خطاب به شهردار  ضمن بر شمردن بخشی از دلایل مخالفت با ایجاد دلفیناریوم، از جمالی‌نژاد خواستند با منتفی کردن احتمال ساخت دلفیناریوم در شهر اصفهان مانع از مشارکت پایتخت فرهنگی در نسل کشی دلفین‌ها شوند.

متن این نامه که رونوشت آن جهت اطلاع و اقدام برای مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز ارسال شده است به شرح ذیل است:

باسمه تعالی

جناب آقای دکتر جمالی نژاد، شهردار محترم اصفهان

سلام علیکم

احتراماً، در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر ساخت دلفیناریوم در شهر اصفهان شنیده می‌شود. هر چند صحت و سقم این خبر مشخص نیست اما سازمانهای غیردولتی محیط زیستی استان اصفهان بر خود واجب می‌دانند نسبت به ایجاد چنین مکانی در شهر اصفهان هشدار داده و نگرانی خود را اعلام نمایند.

گوشه‌ای از ایرادات وارده به دلفیناریوم ها به این شرح است:

- دلفینها در محیط طبیعی بین 40 تا 50 و گاهاً تا 90 سال عمر می‌کنند. این زمان در دلفیناریوم و در بهترین حالت به 20-25 سال می‌رسد. بیماریهای شایع در این محیط کوچک شامل عوارض پوستی ناشی از کلر محلول در آب، استرس و افسردگی به حدی است که به خودکشی دلفین می‌انجامد.

- پارکهای دلفین عامل اصلی قتل عام دلفینها در تایجی ژاپن هستند. فیلم مستند The Cove توضیح کاملی بر این ماجراست و به صورت مستند از این قتل عام و پشت پرده آن رونمائی شده است. در این فیلم که جایزه اسکار را نیز نصیب تولیدکنندگان خود کرده و عمده صحنه‌ها به صورت مخفیانه تصویربرداری و مستند سازی شده است، به وضوح نمایش میدهد که چگونه در ژاپن خانواده‌های دلفین در فصل مهاجرت توسط قایقهای ژاپنی به سمت مسیر بن بستی که با تورهای ماهیگیری احاطه شده‌اند رانده شده، دلفینهای جوان و خوش قیافه زنده‌گیری شده و به دلفیناریوم‌ها فروخته می‌شوند و بقیه گروه به وحشیانه‌ترین روش قتل عام و گوشت آنها به بازار ارسال می‌شود.   

- هر سال، بیش از 20 هزار دلفین و نهنگ در تایجی ژاپن برای اجرای نمایش در دلفیناریوم‌ها زنده گیری می‌شود که بسیاری از آنها در مراحل شکار، نگهداری و انتقال می‌میرند.

- غیر ممکن است که یک دلفین بتواند زندگی مناسبی را در اسارت سپری کند. شرایط اسارت هیچ شباهتی با زندگی دلفینها در طبیعت ندارد. در طبیعت آنها صدها کیلومتر در روز به دنبال طعمه‌های خود شنا می‌کنند ولی در پارکهای دلفین هیچ گزینه‌ای به غیر از خوردن ماهیهای مرده و شنا کردن در دایره بی پایان استخر اسارت خود ندارند.

اینها تنها بخشی از ظلمی است که در پس پرده دلفیناریوم‌ها به این موجودات بی پناه تحمیل می‌شود. ملاحظه کردید سالانه 20 هزار دلفین در نسل کشی دلفین‌ها در تایجی قتل عام می‌شوند، به شکلی که آب خلیج قرمز رنگ می‌شود. اینک شنیده می‌شود اصفهان، پایتخت فرهنگی کشوری که آرامگاه ضامن آهو در آن وجود دارد قصد دارد در این نسل کشی شریک شود.

شهردار محترم اصفهان، شما بهتر از ما می‌دانید که گردشگردان اعم از خارجی و داخلی، نه برای دلفیناریوم و آکواریوم که برای دیدن آثار بی نظیر و میراث ارزشمند تاریخی، فرهنگی، هنری و طبیعی پا به نصف جهان می‌نهند. احداث دلفیناریوم نه تنها حاصلی برای اصفهان ندارد که می‌تواند به وجه فرهنگی این شهر لطمه وارد کند و اصفهان را در لیست سیاه شهرهایی که دلفیناریوم دارند اضافه کند.

سازمانهای مردم نهاد محیط زیستی اصفهان از جنابعالی استدعا داریم با تمام توان مانع از اجرای این پروژه غیر محیط زیستی شوید و اجازه ندهید احداث این بنا در زمان مدیریت جنابعالی در تاریخ این شهر ثبت شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: