کد خبر: ۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
رویترز گزارش داد
رویترز به نقل از مقام‌های ایرانی و منابع صنعت هواپیمایی غربی گزارش داد ایران همزمان با تلاش برای رفع موانع موجود بر سر راه اجرای توافق‌های حدود ۵۰ میلیارد دلاری با ایرباس و بوئینگ، جست‌وجوی خود برای خرید هواپیما را توسعه داده و به دنبال خرید ده‌ها فروند هواپیماهای بیشتر است.
منابع آگاه می گویند مدیران ایرلاین ایرانی طی هفته گذشته در نمایشگاه هوایی فارنبروگ انگلیس شرکت کردند و مذاکرات مقدماتی با فروشنده‌های متعددی از جمله میتسوبیشی ژاپن داشتند که سرگرم ساخت یک هواپیمایی جت منطقه‌ای جدید است.

به گفته یک مقام ایرانی، ایران سرگرم برنامه‌ریزی برای خرید حدود 50 فروند هواپیما از انواع مختلف است و از سوی دیگر برای حل موانعی که پیرامون فاینانس توافق‌های کنونی برای خرید 200 فروند هواپیمای جت وجود دارد به دیدار با مقامات ایرباس و بوئینگ ادامه می‌دهد.

این دو شرکت که بزرگ‌ترین هواپیماسازان جهانی هستند اوایل امسال تحت توافق هسته‌ای که میان تهران و قدرت‌های جهانی امضاء شد، توافق‌های مقدماتی با ایران‌ایر داشتند.

یک مقام ایرانی آگاه از این مذاکرات به رویترز گفت: مشکلاتی در زمینه‌ مالی و سیاسی وجود دارد، اما دیدارهای متعددی با مقامات ارشد بوئینگ و ایرباس در چند هفته گذشته انجام گرفته تا این مشکل حل شده و راهی برای رفع موانع باقی‌مانده پیدا شود.

پیش از این یکی از خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده بود مقامات ایرباس و وزارت راه‌ و شهرسازی قرار است برای خرید بیشتر هواپیما روز یکشنبه در تهران دیدار کنند. با اینهمه ایرباس در این باره اظهارنظر نکرده است.

انتظار می‌رود نمایندگان بوئینگ هم پیش از پایان ماه جاری برای مذاکره درباره‌ مکانیسم توافق‌شان برای فروش یا لیزینگ 109 فروند هواپیما به ایران‌ایر به ایران سفر کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا ماه جاری ممتمم را تصویب کرد که در صورت تصویت سنا و ممانعت از وتوی رییس جمهورT فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران را ممنوع می‌کند زیرا در این هواپیماها شمار زیادی از قطعات ساخت آمریکا به کار رفته‌اند.

تماس‌های اخیر میان ایران و هواپیماسازان غربی در شرایطی انجام می‌شود که پرسش‌هایی در خصوص بخشی از قرارداد 27  میلیارد دلاری میان ایرباس و ایران که در ماه ژانویه امضاء شد، وجود دارد.

منابع آگاه از این موضوع اظهار کردند که ایران اخیرا تمایلی برای خرید 12 فروند سوپرجامبوی A380 که بخشی از توافق مقدماتی بوده‌اند، نشان نمی‌دهد.  سفارش برای A۳۸۰ که بخشی از توافق خرید هواپیماهای ایرباس به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار بر مبنای قیمت فهرست بود، ممکن است بدون خسارت و پیش از اینکه ایرباس ساخت این هواپیماها را آغاز کند، لغو شده یا تغییر پیدا کند. در واقع با وجود اصرار ایرباس به تهران برای گنجاندن A۳۸۰ در توافق خرید، سفارش مربوط به این مدل کم فروش نسبت به ۱۰۶ هواپیمای دیگر چندان جدی نبوده است.

پس از آن ایرباس از کاهش تولید این مدل هواپیما که بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان است خبر داد.

یک مقام بلندپایه ایرانی در این باره گفت: بعضی از منتقدان داخلی این توافق می‌گویند ما به هواپیمای بزرگی که تنها برای مسافرت به قاره آمریکا یا مقصدهای مشابه مورد استفاده قرار خواهند گرفت، نیازی نداریم.

ما این بخش را در فرصت مناسب مورد ارزیابی قرار خواهیم داد و یکی از راه‌کارهای موجود خرید 50 فروند هواپیمای دیگر به جای این هواپیمای غول‌پیکر است.

بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی از دولت‌های غربی و شرکتهای هواپیماسازی خواسته اند به حل مشکلاتی که از جانب آنها وجود دارد از جمله مساله‌ فاینانس کمک کنند.

بسیاری از بانک‌های غربی تمایلی به حمایت از توافق‌های خرید هواپیما ندارند و از این نگرانند که در صورت وضع شدن دوباره تحریم‌ها، تحت مجازات آمریکا قرار بگیرند.

رویترز به نقل از یک مقام بلندپایه ایرانی گزارش داد: بانک‌های ایتالیایی و آلمانی برای حضور در این قراردادها ابراز تمایل کرده اند، در حالی که منابع صنعت هواپیمایی می‌گویند تامین‌کنندگان مالی در امارات متحده عربی و چین هم ممکن است نقشی در این میان ایفا کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: