کد خبر: ۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۲۷ تير ۱۳۹۵
مبلغ اسلامی ساکن آمریکا که توسط دولت ترکیه به تلاش برای تصرف قدرت در یک کودتای نظامی متهم شده رئیس جمهوری این کشور را به انجام یک کودتای ناکام مرگبار متهم و وی را با هیتلر مقایسه کرد.
 فتح الله گولن، مبلغ اسلامی ساکن آمریکا که در تبعید خودخواسته در پنسیلوانیا به سر می‌برد، گفت: این احتمال وجود دارد که این کودتا توسط حزب حاکم عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به راه افتاده و با هدف وارد کردن اتهامات بیشتر علیه طرفداران جنبش حیزمت و ارتش صورت گرفته باشد.

این در حالی است که چند ساعت قبل رجب طیب اردوغان که به صورت متداول گولن و طرفداران جنبش حیزمت را به تلاش برای سرنگونی وی متهم کرده از آمریکا خواست تا فتح الله گولن را مسترد کند.

گولن که گرین کارت آمریکا دارد اما یک شهروند آمریکایی محسوب نمی‌شود، گفت: نسبت به دورنماهای اخراج از آمریکا نگران نیستم.

 این روحانی ۷۵ ساله ضمن محکوم کردن استفاده از خشونت برای سرنگونی اردوغان گفت: فکر نمی‌کنم که جهان اتهامات مطرح شده توسط اردوغان علیه من را جدی بگیرد.

پس از کودتای ناکام برای تصرف قدرت در ترکیه توسط گروه بزرگی از افسران ارتش دست کم ۲۶۵ تن کشته شدند. در جریان این رویداد بیش از ۲۸۰۰ پرسنل نظامی بازداشت و ۲۷۰۰ تن دیگر از سمت‌های خود برکنار شدند.

فتح الله گولن گفت: به نظر می‌رسد تلافی جویان منتظر افرادی که کودتا را به راه انداختند، بودند.

این روحانی همچنین تاکتیک‌های اردوغان را با تاکتیک‌های استفاده شده توسط آدولف هیتلر برای پاکسازی حوزه سیاسی آلمان در دهه ۱۹۳۰ میلادی که به یک حکومت خودکامه و پلیسی تبدیل شد، مقایسه کرد.

گولن گفت: کاملا مشخص است که در میان رهبری حزب حاکم و رئیس جمهوری ترکیه عدم تحمل وجود دارد. آنها اموال و دفاتر مطبوعاتی را توقیف کرده درها را شکسته و مردم را به شیوه‌ای مشابه با شیوه نیروهای شبه نظامی هیتلر سرکوب کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: