کد خبر: ۴۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۵
گفت‌وگو با مدیرمسئول «همشهری»
همشهری به همراه شرق و وقایع اتفاقیه، ۳ روزنامه‌ای بودند که در جریان کودتای شامگاه گذشته ترکیه با انتشار چاپ دوم خود توانستند از رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی عقب نمانند.
روزنامه

حسین قربان‌زاده - مدیرمسئول روزنامه همشهری - درباره‌ی شرایط چاپ دوم این روزنامه در شامگاه گذشته برای پرداختن به خبر کودتا در ترکیه به ایسنا توضیح داد: حوالی ساعت ۱۲ جریان کودتا در ترکیه خبرساز شد، این در حالی است که روزنامه‌ها ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه بسته می‌شوند. طبیعتا چاپ دوم پس از نیمه شب به بعد اتفاق افتاد. زمانی چاپ دوم یک روزنامه شکل می‌گیرد که اتفاقات جریان‌ساز مهمی رخ داده باشد و تقریبا تا ساعت دو و نیم، سه این جریان پیش‌بینی می‌شد.

او تصریح کرد: در این شرایط اگر روزنامه‌ای امکان انتشار نداشت، به جرأت می‌توانستیم بگوییم در کشور روزنامه به‌روزی منتشر نمی‌شود و همه روزنامه‌ها بیات هستند چرا که همه به جریان فرانسه که برای دو روز پیش بود پرداخته بودند.

مدیرمسئول روزنامه همشهری سپس توضیح داد: تقریبا از ساعت ۱:۳۰ بامداد زمانی که از خبر مطلع شدیم، دوستان به تحریریه بازگشتند و گزارشی را تنظیم کردند و تیتر ما که پیش از این مربوط به فرانسه بود، عوض شد و با عنوان «کودتا در ترکیه» منتشر شد.

قربان‌زاده سپس درباره جزئیات گزارش همشهری با عنوان «کودتا در ترکیه»، بیان کرد: با توجه به اینکه روند کودتا قابل پیش‌بینی نبود، توانستیم صرفا خبر و گزارش کودتا را منتشر کنیم؛ به نوعی که در حالی که از احتمال سقوط دولت ترکیه خبر داده می‌شد، در متن گزارش جریان و اتفاقات را هم روایت کردیم و جز این کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم، اما در کانال‌ها و فضای مجازی لحظه به لحظه اخبار و اتفاقات، اطلاع‌رسانی و خبرسازی می‌شد.

مدیرمسئول روزنامه همشهری در عین حال درباره‌ی جا ماندن روزنامه‌ها از جریان کودتای ترکیه و اینکه چرا روزنامه‌ها با وجود رسانه‌های نوین خودشان را موظف به به‌روز بودن نمی‌دانند؟ اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر همه روزنامه‌های فصلی امروز بیات شده‌اند؛ چرا که از موج ترکیه جا ماندند و این اتفاق پویایی تحریریه را می‌رساند. طبیعتا روزنامه‌هایی که امروز به این جریان نپرداخته‌اند فردا به سراغ آن می‌روند و به جهت اینکه خبر بیات شده است می‌بایست سراغ نرم خبر بروند و راهی جز این ندارند.

حسین قربان‌زاده در پایان درباره یکی بودن تیتر همشهری و شرق و اینکه آیا هماهنگی و تعاملی با یکدیگر در این زمینه داشته‌اند، توضیح داد: اطلاعی از یکدیگر نداشتیم و هماهنگی نیز شکل نگرفته بود اما این شرایط طبیعی است چرا که اولین خبر بوده است و ممکن است تیترها شبیه به یکدیگر باشند.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌های «شرق»، «همشهری» و «وقایع اتفاقیه» با انتشار چاپ دوم، خودشان را به خبر کودتای ترکیه رساندند و تیتر اصلی‌شان را به این خبر مهم که شامگاه جمعه مخابره شد، اختصاص دادند.

دو روزنامه شرق و همشهری با تیترهای مشابه «کودتا در ترکیه»، ناقل این خبر بودند و وقایع اتفاقیه از تیتر «ترکیه زیر پای ارتش» استفاده کرد. 

انتهای پیام

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: