کد خبر: ۴۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۵
طی روزهای اخیر شدت گرمای هوا در شیراز و بسیاری از شهرستان‌های استان فارس، افزایش یافته است به‌گونه‌ای که بسیاری این وضعیت را طی حداقل 5 دهه گذشته بی‌سابقه عنوان کرده‌اند.
شدت گرمای هوا در شیراز طی دو هفته اخیر افزایش یافته و همزمان میزان مصرف آب و برق نیز روندی افزایشی را نشان می‌دهد.

گرمای هوا در شیراز به حدی است که شهروندان این شهر آن را تحمل ناپذیر توصیف کرده و معتقد هستند طی حداقل 5 دهه گذشته چنین گرمایی را به‌خاطر ندارند.

افت شدید فشار آب در بسیاری از نقاط شهرستان شیراز و قطعی جریان آب در برخی دیگر از نقاط شهری، شهروندان این شهر را کلافه کرده و حجم تماس‌های مردم با دفاتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف و طرح انتقاد از وضعیت آب، روندی افزایشی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته قطع 48 ساعته آب در برخی نقاط جنوب و جنوب شرق شیراز، موجی از انتقادات را ایجاد کرد و انعکاس این انتقادات هم، موجب بهبود وضعیت آبرسانی به این نقاط نشده است.

براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا، سطح آب در سد درودزن که بالغ بر 30 درصد آب شرب شیراز را تامین می‌کند نیز، کاهش قابل توجهی یافته است.

گزارش ایسنا از شهرستان‌های شمالی استان فارس نیز که جزو نقاط سردسیر این استان دسته‌بندی شده و حتی در سال‌های گذشته در تابستان‌ها کمتر از وسایل سرمایشی استفاده می‌کردند، حاکی از شدت حرارت هوا است.

شهروندان اقلید و سورمق، طی روزهای گذشته از قطعی و افت محسوس فشار آب گلایه داشتند و این گلایه در اقلید بیشتر بوده است.

یکی از شهروندان اقلیدی به خبرنگار ایسنا گفته است که طی یک‌هفته گذشته بارها آب در این شهر قطع شده است.

در عین حال مدیرکل هواشناسی استان فارس در گفت و گو با ایسنا میزان گرمای هوا در این استان را طبیعی اعلام کرد.

عبدالکریم جامع معتقد است که در سال‌های گذشته هم شاهد موج مشابه گرمای هوا بوده‌ایم و این روزهای گرم چندان بی‌سابقه نیست.

وی با تصریح اینکه گرمی هوا در تیرماه امسال هنوز به حد مطلق سال‌های گذشته در چنین روزهایی نرسیده، افزود: گرمی هوا در شیراز و سایر شهرستان‌های استان فارس معمولی و در بین درجات 38 تا40 درجه سانتیگراد در گردش است.

مدیرکل هواشناسی فارس همچنین به روند چگونگی افزایش یا کاهش دمای هوا در روزهای آینده در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: تا عصر امروز شنبه 26 تیر دمای هوا در تمام نقاط فارس یکسان و هوا صاف است.

جامع ادامه داد: در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، این هفته افزایش باد، بارش و رگبار خفیف و افزایش ابر در نواحی مرکزی، جنوبی و شرقی استان رو به رو خواهیم بود.

براساس این گزارش، روابط عمومی شرکت‌های توزیع نیروی برق و آبفا، در خصوص روند افزایشی مصرف در روزهای اخیر هشدار داده‌اند.

گزارش‌های اعلام از سوی این شرکت‌ها نشان‌دهنده افزایش میزان مصرف انرژی برق و آب شرب در یکی دو هفته اخیر در شیراز است.

کارشناسان اعتقاد دارند که احساس شدت گرما از سوی شهروندان به‌دلیل حجم فزاینده تردد خودروها و استفاده از کولر توسط وسایل نقلیه است.

صاحب‌نظران تاکید دارند که سنجش برودت یا گرمای هوا براساس آنچه در نقاط مرکزی شهر احساس می‌شود نیست و در سنجش‌ها، پایگاه‌های سنجش داده در نقاط مختلف مد نظر کارشناسان هواشناسی قرار دارد لذا ممکن است شهروندان علی‌رغم اعلام عددهایی از سوی هواشناسی، عددهای بالاتری را در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز ثبت کنند.

برخی شهروندان در شیراز، معتقد هستند که دستگاه‌های خانگی ثبت گرمای هوا و حرارت‌سنج‌های نصب شده در اتومبیل‌ها، گرمای بیش از 44 درجه را در ساعت‌های 14 الی 16 در این کلان‌شهر ثبت کرده‌اند.

در این میان کارشناسان بهداشتی و پزشکی، توصیه‌هایی را برای ممانعت از بروز گرمازدگی مورد تاکید قرار داده و از افراد گروه‌های حساس یعنی سالمندان، بیماران خاص، زنان باردار و کودکان خواسته‌اند که در ساعت‌های ظهر و بعد از ظهر تا حد امکان از هرگونه تردد غیرضروری در نقاط مرکزی شهرها پرهیز کنند.

همراه داشتن آب، شست و شوی دست و صورت، پرهیز از ایستادن یا حرکت طولانی‌ مدت زیر تابش مستقیم آفتاب و استفاده از لباس‌هایی که کمتر گرمای خورشید را جذب می‌کند. از راهکارهایی است که مد نظر و توصیه کارشناسان قرار دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: