کد خبر: ۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۲۶ تير ۱۳۹۵
تا اطلاع ثانوی و برقراری امنیت
طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ملزم هستند تا اطلاع ثانوی و تا زمان برقراری مجدد امنیت و آرامش، از هرگونه ثبت‌نام و اعزام گردشگر به مقاصد گردشگری ترکیه خودداری کنند.
آژانس مسافرتی

به دنبال وقوع کودتا و ناآرامی‌های گسترده در استانبول که لغو پروازها و سرگردانی گردشگران ایرانی را در این کشور به دنبال داشته، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اطلاعیه‌ای را به شرح ذیل صادر کرد:

«به دنبال حوادث و ناامنی‌های اخیر در ترکیه و حادث شدن شرایط فوق‌العاده (force Majeur) و بیانیه‌های نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی کشورمان در مقصد، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با انتشار بیانیه‌ای از دفاتر خدمات مسافرتی وگردشگری خواست تا اطلاع ثانوی و تا زمان برقراری مجدد امنیت و آرامش، از هرگونه ثبت‌نام و اعزام گردشگر به مقاصد گردشگری این کشور اکیداً خودداری نمایند.

این سازمان ضمن رایزنی‌ با وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی کشوری، در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت امن و تدریجی گردشگران ایرانی است که به دلیل ناآرامی‌های شب گذشته نتوانسته‌اند در زمان مقرر، ترکیه را ترک نمایند.

بدیهی است دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگریِ مرتبط باید تمام تلاش و مساعی خود را در جهت تمهید شرایط اضطرار برای این قبیل گردشگران در خاک ترکیه مصروف داشته، همکاری و مساعدت لازم را با نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در این کشور برای حفظ سلامت و  خروج تدریجی آنان به عمل آورند.»

پیش از این «محمدحسن کرمانی»، رییس هیات‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این‌که از آخرین وضعیت مسافران ایرانی در ترکیه اطلاعی در دست ندارد، گفت: کودتا و شرایط بحرانی حاکم در ترکیه به خدمات آژانس‌های مسافرتی ارتباطی ندارد و مسافرانی که در استانبول و یا آنکارا مانده‌اند و مدت تورشان تمام شده، خودشان باید هزینه‌های اضافی ماندگاری در ترکیه را پرداخت کنند.

وی درباره‌ی سرنوشت مسافران و گردشگران ایرانی که به خاطر کودتا و تعلیق پروازها در ترکیه بلاتکلیف مانده‌اند، اظهار کرد: ترکیه فعلا پرواز ممنوع اعلام کرده، اما این شرایط مطمئنا زیاد طولانی نخواهد شد. وضعیت برای تورهای گردشگری نیز "فورس‌ماژور" است،  معمولا در چنین مواقعی، طرفین با در نظر گرفتن اوضاع مقصد، به صورت توافقی مسائل را حل می‌کنند.

او با یادآوری این‌که آژانس‌های مسافرتی در چنین مواقعی مسؤولیتی ندارند، افزود: قانونا پرداخت هزینه‌های اضافی پس از پایان تور با مسافر است، ولی امکان دارد برخی مسافران پول به حد کافی همراه نداشته باشند که آژانس‌ها می‌توانند آن‌ها را مساعدت کنند و یا اینکه از طریق نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، مشکل را حل کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: