کد خبر: ۴۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۵
امروزه وجود تستهای روانشناسی مختلف در فضای مجازی به افراد کمک می کند که به راحتی خود را محک زده و نسبت به ویژگی هایشان آگاه شوند.

این روزها بسیاری از افراد دیگر مانند قدیم شاد و سرزنده نیستند؛ درواقع فرقی هم نمی کند که سن و سالتان چقدر است؟، وقتی دل مشغولی داشته باشید دنیا برایتان تار شده و زندگی را تلخ تر از قبل می دانید. این حالت بیشتر در جوانان نسل امروز یافت می شود چرا که برای رسیدن به آینده رویایی خود راهی سخت و پرفراز و نشیب می بینند و تنها به دنبال " یک شبه راه صد ساله رفتن" هستند و از آنجایی هم که این امر محال و غیر ممکن است متاسفانه مایوس تر از قبل و منزوی می شوند البته این به انگیزه و همت فرد هم بستگی دارد که با چه نوع برنامه ریزی آینده خود را موفق و بدون ناامیدی رقم زند.

از این رو فضای مجازی با گذاشتن انواع و اقسام تست ها قصد دارد انسان را از حالات روحی و ویژگی های شخصیتی خود برای پیمودن درست مسیر زندگی آگاه و به قولی دردها را پیش از آسیب جدی درمان کند. یکی از این تستهای معروف و پراستقبال کاربران اینترنتی تست تشخیص درجه افسردگی یا همان " بک " است که افراد مختلف چه به صورت تفریحی و چه به صورت الزام، به آنها مراجعه کرده و خود را محک می زنند.

افسردگی دارای جلوه های گوناگونی است که افراد به آسانی از تشخیص آن غافل می شوند. این اختلال دارای طیف وسیعی از نشانه ها است نشانه هایی که گاه به سادگی از کنارشان رد می شویم و آنها را احساسی زودگذر می پنداریم درصورتی که پیام های زیادی را برای ما دارند پس در نگاه اول تشخیص افسردگی به وسیله دنیای مجازی و بدون خارج شدن از منزل کاری درست و مفید به نظر می رسد.

با این تست افسردگی خود را محک زنید
در این پرسشنامه 21 سوال مطرح و هر سوال از چهار عبارت تشکیل شده است. هر یک از این عبارت ها در هر سوال بیان کننده حالتی از شخص است که باید عبارت های هر گروه را به ترتیب و با دقت بخوانید. سپس در هر گروه، عبارتی را بهتر از همه، طرز احساس کنونی شما را بیان می کند.سعی کنید عبارتی که ممکن است بیشتر درباره شما صادق باشد را انتخاب کنید. 
لازم به ذکر است که این آزمون مخصوص افراد بالای 16 سال استفاده می شود.

1)
0-غمگین نیستم
1-غمگین هستم
2-غم دست بردار نیست
3-تحملم را از دست داده‌ام

2)
0-به آینده امیدوارم
1-به آینده امیدی ندارم
2-احساس می کنم آینده امیدبخشی در انتظارم نیست
3-کمترین روزنه امیدی ندارم

3)
0-ناکام نیستم
1-ناکام تر از دیگرانم
2-به زندگی گذشته ام که نگاه می کنم هر چه می بینم شکست و ناکامی است
3-آدم کاملا شکست خورده ای هستم

4)
0-مثل گذشته از زندگیم راضی هستم
1-مثل سابق از زندگی لذت نمی برم
2-از زندگی لذت واقعی ندارم
3-از هرکس و هرچیز که بگویی ناراضی هستم

5)
0-احساس تقصیر می کنم
1-گاهی اوقات احساس تقصیر می کنم
2-اغلب احساس تقصیر می کنم
3-همیشه احساس تقصیر می کنم

6)
0-انتظار مجازات ندارم
1-احساس می کنم ممکن است مجازات شوم
2-انتطار مجازات دارم
3-احساس می کنم مجازات می شوم

7)
0-از خود را ضی هستم
1-از خود ناراضی هستم
2-از خودم بدم می آید
3-از خودم متنفرم

8)        
0-بدتر از سایرین نیستم
1-از خودم بخاطر خطاهایم انتقاد می کنم
2-همیشه خودم را بخاطر خطاهایم سرزنش می کنم
3-بریا هر اتفاق بدی خود را سرزنش می کنم

9)
0-هرگز به فکر خودکشی نمی افتم
1-فکر خودکشی به سرم زده اما اقدامی نکرده ام
2-به فکر خودکشی هستم
3-اگر بتوانم خودکشی می کنم

10)
0-بیش از حد معمول گریه نمی کنم
1-بیش از گذشته گریه می کنم
2-همیشه گریانم
3-قبلا گریه می کردم اما حالا با اینکه دلم هم می خواهد نمی توانم گریه کنم

11)
0-کم حوصله تر از گذشته نیستم
1-کم حوصله تر از گذشته هستم
2-اغلب کم حوصله هستم
3-همیشه کم حوصله هستم

12)
0-مثل همیشه مردم را دوست دارم
1-به نسبت گذشته کمتر از مردم خوشم می آید
2-تا حدود زیادی علاقه ام را به مردم از دست داده ام
3-از مردم قطع امید کرده ام و به آنها علاقه ای ندارم

13)
0-مانند گذشته تصمیمی می گیرم
1-کمتر از گذشته تصمیم می گیرم
2-نسبت به گذشته تصمیم گیری برایم دشوار تر شده است
3-قدرت تصمیم گیریم را از دست داده ام

14)
0-جذابیت گذشته ها را ندارم
1-نگران هستم که جذابیتم را از دست بدهم
2-احساس می کنم هر روز که می گذرد جذابیتم را بیشتر از دست می دهم
3-زشت هستم

15)
0-به خوبی گذشته کار می کنم
1-به خوبی گذشته کار نمی کنم
2-برای اینکه کاری بکنم به خودم فشار زیادی می آورم
3-دستم به هیچ کاری نمی رود

16)
0-مثل همیشه خوب می خوابم
1-مثل گذشته خوابم نمی برد
2-یکی دوساعت زودتر از معمول از خواب بیدار می شوم خوابیدن دوباره برایم مشکل است
3-چند ساعت زودتر از معمول از خواب بیدار می شوم و دیگر خوابم نمی برد

17)
0-بیشتر از گذشته خسته نمی شوم
1-بیش از گذشته خسته می شوم
2-انجام هرکاری خسته ام می کند
3-از شدت خستگی هیچ کاری از عهده ام ساخته نیست

18)
0-اشتهایم تغییری نکرده است
1-اشتهایم به خوبی گذشته نیست
2-اشتهایم خیلی کم شده است
3-به هیچ چیز اشتها ندارم

19)
0-اخیرا وزن کم نکرده ام
1-بیش از 2.5 کیلو وزن کم نکرده ام
2-بیش از پنج کیلو از وزن بدنم کم شده است
3-بیش از هفت کیلو وزن کم کرده ام

20)
0-بیش از گذشته بیمار نمی شوم
1-از سردرد و دل درد و یبوست کمی ناراحتم
2-به شدت نگران سلامتی خود هستم
3-آنقدر نگران سلامیت خود هستم که دستم به هیچ کاری نمی رود

21)
0-میل جنسی ام تغییری  نکرده است
1-میل جنسی ام کمتر شده است
2-میل جنسی ام خیلی کم شده است
3-کمترین میل جنسی در من است

تفسیر جدول افسردگی بک
ابتدا باید نمره ها را با هم جمع کنید

10-1 میزان افسردگی طبیعی
16-11 کمی افسرده
20-17 نیاز به مشورت با روانشناس و روانپزشک
30-21 به نسبت افسرده
40-31 افسردگی شدید
بیشتر از 40 افسردگی بیش از حد

گفتنی است در صورتی که امتیاز شما بالای 17 باشد باید با روانشناس و روانپزشک مشورت کنید.

از رویا تا واقعیت شیوع اختلالات روانی در بین مردم
درحالیکه سالهای گذشته اخباری مبتنی بر شیوع اختلالات روانی وافسرگی افراد مطرح بود که نزدیک به یک چهارم جمعیت کشور اختلال روانپزشکی دارند، علی باجلان متخصص روانشناسی و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره صحت آن گفت: وقتی درباره شیوع یک امر صحبت می شود یعنی باید دید یک اختلال چه قدر در بین جمعیت شایع است که البته این امر به شیوع شناسی حوزه روانشناسی بر می گردد.

وی ادامه داد: آمارهای مطرح شده از نتایج تحقیقات شیوع شناسی کاملا درست است اما اگر آنها بر مبنای انجام تستهای مختلف یا مراجعان چند پزشک باشد اعتبار و ارزش علمی ندارد و نمی توان به آنها اعتماد کرد، از این رو باید دید این آمار را چه منبعی و ازچه روش تحقیقاتی بیان کرده است چون حتی آمارهای شیوع شناسی هم اگر دارای جامعه آماری بالا و شامل انواع مختلف افراد (افسرده و سرزنده و..) نباشد اعتبار لازم را ندارد و نمی تواند مهم تلقی شود.

از نشانه‌ها غافل نشوید
این روانشناس عنوان کرد: افسردگی ویژگی و نشانه‌هایی دارد که براساس آنها می توان افسرده بودن یا نبودن فرد را تشخیص داد. از جمله این نشانه ها می توان به نداشتن حوصله برای انجام امور روزانه، خواب آلودگی و تمایل به خوابیدن زیاد، ضعیف شدن روابط اجتماعی، تمایل به گریه کردن درتمام اوقات، حس بی ارزشی و آرزوی مرگ کردن، احتمالا اقدام به خودکشی و ضعف در روابط جنسی اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه تنها از روی یک تست نمی توان میزان افسردگی را تشخیص داد، افزود: روانشناسان بعد از یک یا دوجلسه (ترجیحا 45 دقیقه ای) صحبت با فرد از تستهای معتبر خود استفاده و سپس در صورت لزوم مجددا مصاحبه می کنند تا به افسردگی و میزان آن در افراد به طور دقیق پی ببرند.

کار را به کاردان بسپارید
به گفته باجلان انتخاب پاسخ های اشتباه (خواسته یا ناخواسته)، تفسیر و در نهایت درمان اشتباهی را به دنبال خواهد داشت که زندگی فرد را تغییر می دهد.

وی تصریح کرد: ما نمی گوییم که تست اهمیت ندارد بلکه معتقدیم انجام تست بدون حضور پزشک و انجام مصاحبه های اولیه مفید نیست و ممکن است مشکل ساز شود، چرا که بسیاری از افراد بدون درک درست از سوالات به آنها پاسخ می دهند و به نتیجه می رسند حتی گاهی ممکن است باداشتن دوجواب برای یک سوال تنوانند گزینه درست را تشخیص دهند اما پزشک این مشکل را به درستی بعد از مصاحبه حل می کند و با امتیازدهی مناسب بهترین تفسیر و درمان را ارائه می کند.


حواستان باشد! به بیراه نروید
باجلان یکی از مشکلات شایع در حوزه روانشناسی را گنجانده شدن تستهای روانشناسی در سایتهای و مجلات مختلف دانست و اظهار داشت: نتایج استفاده اشتباه و هر لحظه از این تستها گاه ممکن است ضربات روحی جبران ناپذیری را برای فرد رقم زند؛ چرا که وقتی فردی می بیند که نتیجه تست افسردگی شدید او است (درحالیکه ممکن است صحت نداشته باشد) اعتماد به نفسش پایین می آید و گاه به پزشک هم برای صحت و سقم آن مراجعه نمی کند.

این متخصص روانشناسی افزود: متاسفانه این شیوه یعنی گذاشتن تست های مختلف در سایتهایی که اصلا تخصصی نیستند و در کنار موضوعات حوزه های مختلف این تستها را گنجانده‌اند، مردم ما را به بیراهه می کشانند.

این تست شما را به نتیجه درست می رساند
باجلان با اشاره به انواع تستهای افسردگی معتبر موجود عنوان کرد: ساده ترین آنها تست افسردگی بک (در زمان اطمینان کامل از افسردگی فرد استفاده می شود) است که دقیقا ملاکهای افسردگی را مطرح می کند. علاوه بر این تست در مرکز مشاوره معمولا از تست MMPI بلند یا کوتاه، میلون یا تستهای مشابه استفاده می کنم که به نسبت ویژگی های فرد بتوانم به نتیجه صحیح و دقیق برسم.

وی درباره جامعیت هرکدام از تستها بیان کرد: هرکدام از تستها ویژگی های خاص خود را دارند مثلا برخی دروغ سنجی و مقیاس روانی دارند اما تست MMPI جامع تر است چرا که بعنوان مثال در عین سنجش اضطراب، افسردگی را هم می سنجد و با مقیاس های رواین و شخصیتی خود به روانشناس برای تشخیص بهتر کمک می کند.

بنابراین اعتماد کردن به حرفها و مباحث مختلف مطرح شده در فضای مجازی اشتباه است و اگر افراد مشکلی را احساس می کنند یا قصد محک زدن میزان افسردگی و حالات روحی و جسمی خود را دارند بهتر است با مراجعه به پزشکان متخصص مشاوره بگیرند تا مشکلی به مشکلاتشان اضافه نشود و در صورت لزوم به سرعت درمان شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: