کد خبر: ۴۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۲۲ تير ۱۳۹۵
نوبخت در نشست خبری/مشروح/
سخنگوی دولت اظهار داشت: برخی تغییرات مدیریتی ایجاد شد و این دامنه گسترده می‌شود تا عدم تعادل در حقوق نباشد.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها گفت: ابتدا در مورد خرید تضمینی گندم بهاره و فعال‌سازی ۷۵۰۹ واحد تولیدی و نوسازی واحد تاکسیرانی و تخصیص طرح‌های عمرانی باید گزارشی بدهم.

او افزود: خرید تضمینی گندم الان در حال انجام است. در ۹۴ تولید گندم حدودا ۱۱ میلیون تن بود و پیش‌بینی برای ۹۵ تولید ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است. تا تیر ماه حدود شش میلیون تن به ارزش ۸۴۰۰ میلیون تومان خریداری شد که حدود ۱۸درصد رشد داشت.

تولید چای ۴۱ درصد رشد داشته است

سخنگوی دولت ادامه داد: در فصل بهار محصول چای هم خریداری می‌شود. تا الان حدود ۷۹ هزار تن چای خریداری شد که نشان می‌دهد تولید چای ۴۱ درصد رشد داشته است. هر چند در رشد صنعت دچار چالش شدیم، اما سال قبل و امسال تولید کشاورزی بسیار خوب است، البته در مورد سهم صنعت هم متعاقبا گزارش می‌دهم.

اقدامات دولت برای خروج تاکسی‌های فرسوده

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: از سال قبل اقدامی دولت برای خارج کردن تاکسی‌های فرسوده انجام داد این اقدام برای این بود که بتوانیم وضعیت آلودگی هوا را کنترل کنیم و به صنعت تولید هم کمک کنیم.

۹۰ هزار تاکسی فرسوده خارج شد

نوبخت افزود: آخرین گزارش در مورد خروج ۹۰ هزار تاکسی بود. تا الان حدود ۵۷ هزار خودرو ثبت‌نام شده که همچنان سیاست ما برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی ادامه دارد و افراد با تسهیلات ویژه می‌توانند از خودرو نو استفاده کنند.

در سال ۹۵ بالغ بر ۷۵۰۰ واحد تولیدی فعال می‌شود

او ادامه داد: موضوع دیگر فعال کردن واحدهای تولیدی است. هدف‌گیری ما در سال ۹۵ بالغ بر ۷۵۰۰ واحد تولیدی بود که می‌توانیم هم امکان افزایش تولید و هم افزایش اشتغال را فراهم کنیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین گزارش تعداد واحد‌های ثبت‌نام شده حدود ۲۹ هزار واحد است که مصمم هستیم در نیمه اول امسال بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی نیمه‌فعال را با معرفی به بانک‌ها فعال کینم و به شما گزارش بدهم چقدر به تولید و اشتغال از این محل افزوده شده است.

نوبخت گفت: اعتباراتمان را روی طرح‌هایی که تا پایان امسال آماده شود، متمرکز می‌کنیم. این طرح‌ها از طریق تخصیص اعتبارات عمرانی تامین می‌شود. نظام پرداخت‌های ما نیاز به اصلاح دارد چراکه الان عدالت در آن‌ها رعایت نمی‌شود.

اختصاص ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برای اصلاح حقوق‌ها

او ادامه داد: در سه ماهه اول سال ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برای اصلاح حقوق‌ها اختصاص دادیم،  اما این رقم دیده نشد و رضایت ایجاد نکرد.

فیش‌های حقوقی را ریشه‌کن می‌کنیم

نوبخت با بیان اینکه فیش‌های نجومی نارضایتی ایجاد کرد، اظهار داشت: دولت باید این موضوع را ریشه‌کن کند.

نوبخت با بیان اینکه دولت ضمن ابراز تاسف فعالانه وارد عمل شد، متذکر شد: برخی تغییرات مدیریتی ایجاد شد و این دامنه گسترده می‌شود تا عدم تعادل در حقوق نباشد. دولت به صورت جهت‌دار و با برنامه برای شتاب رشد اقتصادی فعالیت می‌کند و بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص دادیم که عمده آن در تیرماه پرداخت شد.

۱۳ مدیر یا استعفا دادند یا برکنار شدند

سخنگوی دولت با اشاره فیش‌های حقوقی گفت در این مورد در رسانه‌ها به حد کافی صحبت می‌شود و در فضای مجازی مواضع متنوعی وجود دارد. هر کسی می‌تواند نظری داشته باشد. موضع رسمی دولت توسط سخنگو اعلام می‌شود، ضمن اینکه این موضع از نگاه رسانه‌ها مغفول نمانده است.

نوبخت تاکید کرد: چند نکته روشن در این موضوع است؛ اول اینکه دولت نسبت به این پدیده حساس است و مسئولان وارد عمل شده‌اند و دولت به تاسف و عذرخواهی بسنده نکرد و با برخی استعفا‌ها موافقت کرد و برخی را عزل کرد.

مستندات فیش‌های حقوقی به شورای حقوق و دستمزد ارایه شد

او تاکید کرد: مستندات اجرای این ارقام حقوقی متاسفانه در مقررات بوده است و الان حدود ۱۳ مدیر یا استعفا دادند یا برکنار شدند، اما به این هم بسنده نکردیم. تمامی مستنداتی که در اختیار دولت بود را به شورای حقوق و دستمزد ارایه کردیم و تمامی راه‌های گریز بسته شد. در ضوابط اجرایی بودجه نود و پنج هم برخی موضوعات اصلاح شد. اگر مصوبات شورای حقوق و دستمزد منتشر شود، از مستندات این شورا می‌توانیم منفذهای تکرار حقوق‌های نامتعارف را ببندیم.

نوبخت افزود: متاسفانه در قوانین مختلف برخی دستگاه‌ها خود را از قانون خدمات کشوری مستثنا کردند. هیچ دستگاهی نباید تا این حد خود را توجیه کند. این هم در حال اصلاح است، در سال ۹۲ قبل از دولت یازدهم مجمع عمومی بانک مرکزی مصوبه‌ای داشت که از قانون پولی بانکی خواست برای بدهی دولت استفاده کند که میسر نشد و این بدهی ماند. اما الان می‌خواهیم دو تبصره به قانون بودجه فعلی الحاق کنیم. یک بخش دیگر هم که اساسا سرمایه‌شان نا‌کافی است که دولت تلاش کرد نسبت به افزایش سرمایه بانک‌ها اقدام کند. با اینهمه وضع موجود به تولید کمک نمی‌کند و تصویر نگران‌کننده‌ای برای سرمایه‌گذاران القا می‌کند.

سخنگوی دولت گفت: صورت‌های مالی بانک‌ها باید اصلاح شود که این اقدام در حال انجام است، دولت با چشم باز این‌ها را می‌داند و برایش برنامه‌ریزی کرده است.

دولت فرصت را مغتنم می‌داند که نسبت به بودجه عمومی کنترل داشته باشد. از این بودجه فقط مجریه استفاده نمی‌کند، لذا ما شفاف‌سازی‌ها را بعد از تدقیق و بررسی کامل در مورد فیش‌های حقوقی پیگیری خواهیم کرد.

اولین سالگرد امضای برجام

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت برجام با توجه به نخستین سالگرد امضای آن اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریمی این برجام موفقیت نسبی برای ایران تلقی می‌شود و تندروهای آمریکا و اسراییل از این مساله استقبال نمی‌کنند. این واقعیتی است که نباید بیش از حد به نقاط قوت و ضعف آن پرداخت. مذاکره‌ای بین ایران و شش قدرت بزرگ بود و از حق خود استفاده کردیم، بعد از آن هم فضا آماده شد و ارقامی را از آن‌ها گرفتیم و با تبدیل به ریال، استفاده کردیم.

او افزود: غیر از آن، یکی از مسایل عمده، تحریم نفتی بود. این تحریم محدود کردن ایران به صادرات یک میلیون بشکه نفت خام مربوط می‌شد. تولید ما در خرداد به دو میلیون و پانصد هزار بشکه افزایش یافت، اما در اینکه یک سلسله تحریم‌های سیاسی وجود داشت، شکی نیست.

دولت بنیه دفاعی کشور را تقویت می‌کند

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: سران کشورهای دنیا برای آمدن به ایران صف کشیدند. ما از هیچ یک از مواضع اصولی خود کوتاه نخواهیم آمد. دولت با قدرت اعلام می‌کند حقی که ملت برای تقویت بنیه دفاعی خود دارد، استفاده کامل می‌کند و محدودیتی را در این زمینه نمی‌پذیریم. همه می‌پذیریم این سرمایه‌گذاری‌ها تا تعیّن قابل لمس پیدا کند، زمان می‌خواهد، البته بخشی هم در نهاد نظارتی شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است.

روابط ایران و فرانسه رو به افزایش است

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا روابط ایران و فرانسه با توجه به موضوع نشست مجاهدین تغییر می‌کند؛ اظهار داشت: در فرانسه دولت فضایی در اختیار منافقین قرار داد در حالیکه روابط ما با فرانسه رو به افزایش است و ما موضعی نگرفتیم.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: وزارت خارجه نسبت به این رخداد موضع‌گیری داشت. همین که به یک گروه تروریستی مرده تنفس مصنوعی داده شود، کار بیهوده‌ای است. عربستان هم رویکرد ارتجاعی خود را نشان داد. دست این گروه تا مفرغ در خون مردم انقلابی مردم است. ایران در مورد مبارزه با تروریسم همچنان با این گروه نفاق مواجه می‌شود و هر دولتی به این‌ها کمک کند را محکوم می‌کند.

او گفت: این گروهک زمانی به صدام پناه برد و حمایت کشورهای غربی را هم از این گروهک را شاهد بودیم در گذشته هر کشوری از تروریسم به ویژه این گروهک بی‌آبرو حمایت کند، جز خشم ایران چیزی در پی ندارد و دولت این را قویا محکوم می‌کند.

توضیح در مورد اظهارات صالحی در مورد حرف‌های بانکی مون

او در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات صالحی در مورد حرف‌های بانکی مون گفت: موضوع در حال بررسی است و هیات ویژه‌ای در مورد اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده همه موارد بررسی می‌شود اکر توطئه‌ای باشد متناسب با آن اقدام می‌شود.

خط قرمزی در برخورد با فساد نداریم

نوبخت در ادامه با بیان اینکه هجمه‌ها به دولت اطلاع رسانی به وقت بخشی از این مسایل را خنثی می‌کند. جای خرسندی است مردم به دقت مسایل را تعقیب می‌کنند. اگر دولت کاستی را حس کند، با آن مقابله می‌کند و برای مبارزه با فساد مضایقه نخواهد کرد. دولت خط قرمزی برای خود تعیین نمی‌کند و با هر کسی لازم باشد برخورد می‌کند به وقت هم اطلاع رسانی‌ها صورت می‌گیرد.

به‌جای درشت گویی، مواضع منطقی می‌گیریم

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که دیشب عراقچی عضویت در اف‌ای تی اف را مطرح کرد، موضع دولت در این‌باره چیست؛ گفت: آنچه که موضع ایران است شفاف و روشن است ما برای احقاق حق خود و بینشمان نسبت به مواضع منطقه کوتاه نمی‌آییم، اما از فرصت‌ها برای تبیین درست مسیله استفاده می‌کنیم به جای درشت‌گویی با مواضع منطقی حقوق خود را استیفا می‌کنیم اگر قرار است برای توافق د این زمینه‌های چیزی تغییر کند این موضع غیرعقلانی طرف مقابل است که باید تغییر کند.

وزارت اطلاعات پیامک تهدید خبرنگاران را پیگیری می‌کند

معاون رییس جمهور در موضوع پیامک تهدید خبرنگاران، افزود: این موضوع را باز هم می‌خواهم که وزارت اطلاعات توضیح دهید وزارت اطلاعات موضع خود را بیان کرد و سیستم اطلاعاتی ما انقدر قوی است که عامل این پیامک را شناسایی کند و از تکرار آن جلوگیری کند.

دولت از وزرایش دفاع می‌کند

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد استیضاح وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: حق نمایندگان است. اگر این اتفاق بیفتد اولین استیضاح نهاد تقنینی نیست، دولت هم از وزرایش دفاع می‌کند اینکه پنجاه یا شصت نفر نظر متفاوتی داشته باشند، طبیعی است این فرصت خوبی است وزرا خدمات خود را بیشتر توضیح دهند.

با مخالفان برخورد نمی‌کنیم

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد تشکیل اتاق فکر عیله دولت، خاطرنشان کرد: اینکه دولت مخالفانی دارد واقعیت است. دولت قصد برخورد اطلاعاتی و امنیتی با مخالفان ندارد و خود را مقید به برخورد نمی‌دانیم و مسائل را به مردم فهیم واسپاری می‌کنیم که با دقت مسایل را در نظر دارند به جای مقابله ترجیح می‌دهیم وقت خود را صرف امور جاری کشور کنیم.

برای مصوبه هیات وزیران منظر دستگاهی نمی‌مانیم

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هیات وزیران نامه‌ای داشت که نیروی انتظامی حق دخالت در کنسرت‌ها را ندارد؛ گفت: در این مورد دوم اطلاع ندارم اگر پاسخی رسیده باشد و مصوبه هیات وزیران باشد، منتظر پاسخ یک دستگاه نمی‌مانیم.

سخنگوی دولت در توضیح وضعیت تهیه لایحه معاون پارلمانی دولت تهیه لایحه برای جلوگیری از تکرار حقوق‌ها نامتعارف اظهار داشت: به صورت آزمایشی قانون خدمات کشوری اجرا شده بود اما با این اتفاق نظام پرداخت‌ها رو دوباره بازبینی می‌کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به این سوال که وعده دادید از اول تیر قراردادهای دولتی منتشر بشود، دلیل تاخیر چیست، گفت: مصوبه بعدی پیش آمده این امر واسپاری به وزارت صنعت شده و به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد

توضیح در مورد قراردادهای بویینگ

معاون رییس جمهور در مورد قراردادهای بویینگ و موضوع طرح شده حمل سلاح توسط این هواپیما‌ها، گفت: این موضوع هنوز مراحل قانونی خود را طی نکرده است و در زمان مقرر موضع‌گیری می‌کنم.

خبرنگاری پرسید با قانون اخیر کنگره آمریکا این قرارداد بویینگ را به کجا می‌رساند که نوبخت پاسخ داد: بخشی مربوط به ادامه روند این مصوبه است. محل نوسازی ناوگان هوایی‌ ما فقط بویینگ نبود و فرصت‌های لازم را برای نوسازی ناوگان هوایی در اختیار داریم.

قصور تیم پزشکی کیارستمی را از وزیر بهداشت بپرسید

او در مورد سوالی درباره موضوع قصور تیم پزشکی کیارستمی، گفت: باید از وزیر بهداشت تقاضا کنیم در این‌باره پاسخگو باشد.

طرف مقابل هیچ خط قرمزی برای حمله به دولت ندارد

خبرنگار دیگری پرسید در شرایط موجود فشارهای زیادی به دولت وارد می‌شود و شنیده می‌شود به علت نارضایتی در تیم اطلاع‌رسانی قرار است تغییراتی صورت گیرد، آیا این مسئله صحت دارد، که نوبخت در این مورد گفت: من در جلسات شورای عالی اطلاع رسانی شرکت می‌کنم و می‌دانم آنها فعال عمل می‌کنند. بسیاری از سر دلسوزی می‌بینند طرف مقابل هیچ خط قرمزی برای حمله به دولت ندارد، اما این سیاست ما نیست امیدواریم مسائل متناسب با انتظارات باشد.

رقمی که به شهرداری می‌دهیم را اطلاع‌رسانی می‌کنیم

در ادامه خبرنگاری پرسید قالیباف گفته دولت در این سه سال حتی یک اتوبوس هم به شهرداری نداد؛ در ای‌باره توضیح می‌دهید، که نوبخت پاسخ داد: برای نوسازی ناوگان شهری اول از تاکسیرانی شروع کردیم و رقمی که در اختیار شهرداری در این مورد صورت می‌گیرد را اطلاع رسانی می‌کنیم.

برای نظارت بر شهرداری محدودیت داریم

سخنگوی دولت در ادامه در خصوص نظارت دولت بر شهرداری‌ گفت: قوه مجریه محدودیت‌هایی در این رابطه دارد، اما می‌تواند گزارش‌ها را از دستگاه‌های نظارتی بگیرد. ضمن اینکه سالانه به شهرداری‌ها کمک می‌کنیم.

استخدام قهرمانان المپیک

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد استخدام قهرمانان المپیک گفت: از وزیر ورزش می‌خواهم در اولین فرصت اطلاع‌رسانی کند.

توضیح در مورد عدم اجرای قانون کاهش ساعت کاری بانوان

نوبخت همچنین در مورد عدم اجرای قانون کاهش ساعت کاری بانوان، اظهار داشت: وزارت ورزش باید در مورد استیفای حقوق بانوان فعالانه‌تر عمل کنند.

با دو نرخی‌شدن بنزین مخالفیم

خبرنگاری گفت آیا در اصلاحیه بودجه برای حذف یارانه بگیران بندی وجود دارد، که نوبخت ضمن پاسخ منفی گفت: در برنامه آمده سه دهک درآمدی حذف شوند، حتی اگر یک نفر دریافت کند مجرم است و باید تحت پیگرد قرار گیرد که ما با این موضوع مخالفیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد قیمت بنزین توضیح داد که در آنجا با دو نرخی شدن بنزین مخالفیم.

بودجه دفاعی کاهش نیافته است

او در مورد بحث پیش‌آمده مبنی بر کاهش بودجه دفاعی اظهار داشت: در تبصره ۲۲ حکمی آمده که طی آن اقدام شد. برخی فکر کردند این برای سال آینده است اما چنین چیزی وجود ندارد. علامت‌دهی‌هایی شده که واقعیت نداشت. اینکه گفته شود دولت بودجه دفاعی را کاهش داده حرف بی‌حسابی است.

به تصمیم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا احترام می‌گذاریم

نوبخت در پاسخ به این سوال که موضع دولت ایران در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چیست، گفت: این تصمیم دولت انگلیس است که ماهم به آن احترام می‌گذاریم و موضع خاصی نداریم.

به‌جای بگم‌بگم، مستندات را به قوه قضاییه بدهند

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در مورد تهمت به برادر رییس‌جمهور و دولت، اظهار داشت: به‌جای این مسائل اگر کسی حرفی دارد، مشخص بگوید. در مورد موضوعاتی که تعمدا تهمت‌زنی است اخیر در سازمان مدیریت به قوه قضاییه مراجعه کردیم. کسی به جای اینکه بخواهد بگم‌بگم کند، مستندات خود را به قوه قضاییه بدهد. تشویش اذهان عمومی اقدامی مجرمانه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: