کد خبر: ۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۵
محقق مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان گفت:آزولا خزر را در آستانه بروز یک فاجعه قرار داده است.
تالاب انزلی که یکی از اکوسیستم‌های باارزش خاورمیانه محسوب می‌شود و هر سال پذیرای پرندگان مهاجر کم‌نظیر دنیاست این روزها به‌دلیل ورود گیاهان غیربومی نظیر سنبل آبی و آزولا، به شور بختی گرفتار شده و این بخت بد هم‌اکنون در انتظار خزر به سر می‌برد که پذیرنده نهایی تمام آلودگی‌های تالاب انزلی است.

دکتر «هوشیارفرد» با اشاره به این‌که متأسفانه سواحل دریای خزر در حال تبدیل شدن به سرنوشت تالاب انزلی است، گفت: اکنون شاهد پیشروی آزولا در و سواحل شور دریای خزر در محدوده شهرستان انزلی و در معرض تهدید بودن دریای خزر هستیم.

وی افزود: آزولا سرخس آبزی کوچک غیر بومی ایران است که از 25 سال پیش (سال 1367)‌ بدون مطالعه همه‌جانبه آثار و عواقب آن به عنوان گیاه جاذب ازت هوا برای غنی‌سازی خاک شالیزارهای شمال کشور و اجرای طرح‌های مطالعاتی از مرکز تحقیقات بین‌المللی برنج فیلیپین وارد کشور شد.  متأسفانه آزولا پس از مدتی به‌علت بستر مناسب و رشد انفجاری و تعجب برانگیزش در محیط‌های آبی استان گیلان به ‌نحو خطرناکی سطح تالاب انزلی را پوشاند و دامنه آن به قدری گسترش یافت حالت طغیانی یافت.

هوشیارفرد ادامه داد: آزولا بدون مطالعه همه‌جانبه آثار و عواقب آن به کشور وارد و در سال ۱۳۶۷در اکثر مانداب‌های شمال کشور از جمله تالاب انزلی منتشر شد که پس از مدت کوتاهی با رشد انفجاری و تعجب برانگیزش در محیط‌های آبی استان گیلان طغیان کرد.

وی با بیان این‌که آزولا با ریشه‌های نازک و در هم تنیده‌اش همانند فرشی روی سطح آب را می‌پوشاند و این استعداد بی‌نظیر را دارد که در عرض دو تا سه روز به دو برابر حد معمول خود برسد، خاطرنشان کرد: آزولا در محیط‌های تالابی همانند تالاب انزلی با گرفتن اکسیژن هوا، مانع رسیدن نور خورشید به آب و رشد پلانگتون‌های گیاهی و نابودی جانوران آبی می‌شود و با ایجاد اختلال در مهاجرت و ورود پرندگان تعادل اکوسیستم را به هم می‌زند.

هوشیارفرد تصریح کرد: سازگاری این گیاه با آب‌های شور سواحل خزر بسیار تعجب‌آور است. چون تکثیر این گیاه فقط در آب‌های شیرین امکان‌پذیر است. بنابراین تهدید آزولا برای اکوسیستم خزر بسیار جدی‌تر شده است. وجود آزولا در سواحل دریای خزر باعث تبدیل سواحل به سیاه چاله‌های بد بو و غیر قابل زیست می‌شود و دیگر مکان مناسبی برای اوقات فراغت گردشگران و نیز مرغان ماهی‌خوار نخواهد بود.

وی افزود: اعتقاد بر این است که  کم‌توجهی و جدی نگرفتن هشدارهای دهه 70 کارشناسان در خصوص جدی بودن تهدید آزولا برای دریای خزر اکنون طبیعت خزری را در آستانه بروز یک فاجعه قرار داده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: