کد خبر: ۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۱ - ۱۹ تير ۱۳۹۵
بهداد لاهوتی:
بهداد لاهوتی که مجسمه‌اش به سرقت رفته است، گفت: آن‌طور که دوستانم به من گفته بودند، وضعیت نگهداری اثرم در معاونت هنری مناسب نبود و آن را زیر پله گذاشته بودند! امیدوارم حداقل که کسی آن را دزدیده است، ارزش کارم را بداند.

13950419000603_PhotoL.jpg

این مجسمه ساز، درباره سرقت مجسمه‌اش، اظهار کرد: امروز بعد از گذشت دو هفته از سرقت مجسمه‌ام، تازه متوجه شدم که این اثر به سرقت رفته است. تا امروز که توسط یکی از همکاران رسانه‌ای از این اتفاق مطلع شدم، کسی درباره سرقت مجسمه‌ام چیزی به من نگفته بود. درست است که اثرم به آن‌ها تعلق داشت و آن را خریده بودند، اما کسی در این‌باره به من چیزی نگفته بود و نمی‌دانم چه بگویم.

او ادامه داد: این اثر بخشی از مجموعه‌ای بود که سال ۱۳۸۹ کار کرده بودم و سال ۱۳۹۰ در اکسپویی که در گالری شیرین برگزار شد، ارائه دادم. در آن زمان، موزه هنرهای معاصر این کار را خرید. آن‌طور که دوستانم به من گفته بودند، وضعیت نگهداری اثرم مناسب نبود و آن را زیر پله گذاشته بودند و در معرض آسیب بود. 

لاهوتی با بیان این‌که هنوز باورم نمی‌شود این اتفاق افتاده است، گفت: زمانی که می‌خواستند این مجسمه را از کارگاهم منتقل کنند، شش نفر به‌سختی آن را جابه‌جا کردند، چون حجم و وزن آن زیاد بود. نمی‌دانم چطور توانسته‌اند بدون جلب کردن توجه کسی، این مجسمه را از محل نگهداری‌اش بیرون ببرند. به ارزش مالی این مجسمه کاری ندارم، اما اگر بخواهم از روی ادیشنی که وجود دارد دوباره آن را بسازم، بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان هزینه‌ی ساخت آن می‌شود.

او اظهار کرد: اگر ارزش مالی مجسمه را کنار بگذاریم، این‌گونه اتفاق‌ها سرخوردگی‌هایی را در هنرمندان ایجاد می‌کند که واقعا جای تأسف دارد.

در این‌باره، روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد نیز در تماس خبرنگار ایسنا اعلام کرد که معاونت هنری با همکاری نیروی انتظامی درصدد پیگیری این سرقت و به نتیجه رسیدن پرونده آن است.

توضیح موسسه توسعه­ هنرهای تجسمی معاصر درباره مجسمه­ مسروقه

ساعتی پس از انتشار خبر به سرقت رفتن مجسمه‌ی یادشده در رسانه‌ها، موسسه­­ توسعه­ هنرهای تجسمی معاصر اطلاعیه­‌ای را در این زمینه منتشر کرد که در آن آمده است: «مجسمه­ سرقت‌شده متعلق به موسسه­ توسعه­ هنرهای تجسمی معاصر به‌عنوان نهادی غیردولتی است که سال ۱۳۹۰ در اکسپوی مجسمه که از سوی انجمن هنرمندان مجسمه­‌ساز ایران در نگارخانه شیرین (مکان اسبق نگارخانه) برگزار شده بود، خریداری شد.

با توجه به این‌که این موسسه در مواردی آثار هنری متعلق به خود را به‌منظور تلطیف فضای بصری در نهادها و و اداره‌های مختلف قرار می‌دهد، این اثر نیز در یکی از ساختمان­‌های اداره کل هنرهای نمایشی معاونت امور هنری قرار داشت که پس از تعطیلات نوروز، موسسه متوجه شد که این اثر در محل یادشده نیست و بلافاصله موضوع به حراست معاونت امور هنری اطلاع داده شد.

حراست معاونت امور هنری و اداره آگاهی از همان زمان در حال پیگیری ماجرای سرقت این مجسمه هستند که در صورت مشخص شدن نتیجه، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این مجسمه که ساخته­ بهداد لاهوتی است، برخلاف آنچه در بعضی رسانه‌ها عنوان شده، متعلق به موزه­ هنرهای معاصر تهران نیست و  به موسسه­ توسعه­ هنرهای تجسمی معاصر تعلق دارد.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: