کد خبر: ۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۱۶ تير ۱۳۹۵
شرکت مخابرات استان تهران پایان شهریور ماه امسال را آخرین مهلت استفاده از اعتبار موجود در کارت های اعتباری تلفن همگانی در این استان اعلام کرد.
شاید شما هم یادتان باشد زمانی را که هنوز میزان نفوذ و استفاده مردم از تلفن همراه به شدت کنونی نبود و تلفن ثابت تنها راه ارتباطی مردم با یکدیگر برای خبرگیری از حال و احوال هم بود.
شرکت مخابرات در آن زمان ها برای آنکه مردم در خارج از منازل و محل استقرار خود نیز به خدمات ارتباطی دسترسی داشته باشند اقدام به راه اندازی باجه های تلفن ثابت تلفنی کرد که با سکه کار می کرد و این باجه ها در نقاط مختلف شهر و روستاها مستقر بوده و بدین ترتیب تلفن همگانی سکه ای پا به عرصه ارتباطات انسانی گذاشت.
گرچه با ظهور این پدیده تازه وارد ، وضعیت ارتباطی مردم بهتر از قبل شد اما کم کم مشکل دیگری خودنمایی کرد و آن نیز تهیه سکه مناسب برای این تلفن بود.
شاید شما هم یادتان باشد که چقدر شهروندان برای تهیه سکه مناسب برای تلفن همگانی شهری در رنج و عذاب بودند و همواره تهیه سکه کابوسی برای برقراری ارتباط تلفنی بود.
نیاز روز افزون مردم به استفاده از تلفن های همگانی سکه ای از یک طرف و پیشرفت فناوری های تازه و باب شدن کارت هایی که توانایی های خاصی داشتند، عاملی شد تا شرکت مخابرات با بهره گیری از این کارت ها تغییری مثبت در نحوه عملکرد تلفن های ثابت همگانی دهد تا ضمن سهولت برقراری ارتباط نیازی به استفاده از سکه نباشد.
تلاش های شرکت مخابرات در آن زمان هایی که تلفن همراه در دسترس عامه مردم نبود، پدیده تازه تر تلفن همگانی کارتی را وارد چرخه ارتباطی ایران کرد.
کارت اعتباری تلفن همگانی خدمتی بود که با استفاده از آن شهروندان می‌ توانستند از هر تلفن بدون استفاده از سکه یا حتی تجهیزات کارت ‌خوان خاص، ارتباط تلفنی خود را ( شهری، بین شهری، همراه و بین ‌المللی) برقرار کنند.‌
مشترک این سرویس برای مکالمه می بایستی شماره کارت و رمز عبور خود راوارد کرده تا با مقصد ارتباط برقرار کند و زمانی که سیستم صحت شماره‌ ها را تایید کرد، پیامی برای مشترک ارسال و درخواست شماره‌گیری اعلام می‌ شد.‌
عملکرد این کارت ها آنطور بود که با استفاده از یک تلفن معمولی (همگانی،ثابت) می توانستید تماس بر قرارکرده و هزینه تماس از کارت اعتباری مربوطه کسر می شد.
پس از خرید کارت دو شماره شامل یک شماره 8 رقمی که شماره کارت است و یک شماره 4 رقمی که رمز عبور است روی کارت نوشته شده بود که برای برقراری ارتباط مورد استفاده قرار می گرفت و سریال کارت یک عدد 11 رقمی بوده و برای مشترک حاوی اطلاعات خاصی نیست و تنها برای شرکت مخابرات استان تهران برای جوابگویی به مشکل های مشترک اهمیت داشت.
کارت های ذکر شده دارای اعتبارهایی به مبلغ های 10000، 20000، 50000، 80000 و 200000 ریالی است.
اگرچه امروزه و با دردسترس قرار گرفتن تلفن همراه استفاده از تلفن های همگانی خاطره ای دور در ذهن مردم شده است اما هنوز جاهایی وجود دارد که این نوع تلفن ها در آنجاها نصب است و شهروندان نیز کارت های اعتباری آن را در اختیار دارند.
افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه و کاهش اقبال مردم به استفاده از تلفن های کارتی همگانی عاملی شده تا شرکت مخابرات استان تهران زمانی را برای به پایان رسیدن استفاده از این نوع کارت ها اعلام کند .
بر همین پیوند روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران زمان پایان اعتبار کارت های 20 هزار ریالی تلفن همگانی را اعلام و تاکید کرده که این کارت ها تا پایان شهریور ماه امسال معتبر است.
روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران اعلام کرد: کارت های اعتباری 20 هزار ریالی تلفن همگانی که در سال های 92 تا 94 توزیع شده است ،تا پایان شهریور ماه سال 95 اعتبار خواهند داشت.
براساس این گزارش همه کارت های 20 هزار ریالی توزیع شده در سالهای 92 و قبل از آن مسدود و غیرفعال است.
پیش از این معاون مخابرات تهران درباره سیاست کنارگذاشتن تلفن های همگانی گفته بود که مردم به جای استفاده از تلفن همگانی از تلفن همراه استفاده می‌کنند و نگهداری از دستگاه‌های تلفن‌ همگانی و تولید و توزیع کارت‌ تلفن هزینه ‌بر است، از این رو طرح استفاده از «کد» به جای «کارت‌» در تلفن‌‌های همگانی اجرا می‌شود.
محمدرضا بیدخام گفته بود اکنون تنها کارت اعتباری 50 هزار ریالی تلفن همگانی تولید می‌شود که این کارت‌ها نیز به تعداد مورد نیاز در همه مراکز مخابراتی موجود است.
وی با تاکید بر این موضوع که در آینده همه کارت‌های اعتباری جمع‌آوری خواهند شد، گفته بود: به طور قطع نیاز به تلفن همگانی احساس می‌شود، اما آمارها نشان می‌دهد استفاده از تلفن همگانی کاهش یافته و مردم به جای استفاده از تلفن همگانی از تلفن همراه استفاده می‌کنند. 
بیدخام افزوده بود 23 هزار تلفن همگانی داشتیم که خیلی دچار ضرر شده اند، هزینه تلفن را نیز در نمی‌آورند، اکنون ۲۰ هزار تلفن همگانی داریم و هزینه نگهداری از تلفن همگانی زیاد است.
بیدخام ادامه داده بود که با توجه به اینکه از استاندارد بین‌المللی در زمینه تعداد دستگاه ‌های تلفن همگانی بسیار جلوتر هستیم، اما تعداد تلفن‌های همگانی کاهش یافته است. در گذشته ۲۳ هزار دستگاه تلفن همگانی در تهران و البرز وجود داشت که اکنون به ۲۰ هزار دستگاه رسیده است.
بر پایه آمارهای اعلام شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تلفن ثابت دایری در کشور تا پایان پارسال نزدیک به 30 میلیون و 262 هزار و 157 شماره بود. 
بررسی ها از ضریب نفوذ 38.42 درصدی تلفن ثابت در کشور حکایت دارد. 
بر پایه مقایسه صورت گرفته ضریب نفوذ تلفن ثابت در سال 1386 حدود 22.49 درصد بود که تا پایان سال 1394 نزدیک 38.5 درصد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: