کد خبر: ۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۵
آماده‌باش بیمارستان‌های خوزستان برای مقابله با گرمازدگی
بار دیگر بیمارستان‌های خوزستان به حالت آماده‌باش درآمدند اما نه به خاطر گردوغبار، این‌بار گرما بود که بیمارستان‌ها را برای مقابله با گرمازدگی به حالت آماده‌باش درآورد.

در روزهای گذشته پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی همواره از افزایش دما در روزهای پایانی هفته حکایت داشته، دمایی که گفته می‌شود قرار است به بالای ٥٠ درجه برسد. دیروز در همین راه، دمای هوای آبادان، آغاجری و امیدیه به ٥٠ درجه رسید و اهواز، شوشتر، شوش، رامهرمز و بستان هم دمای ٤٩ درجه‌ای را تجربه کردند. تجربه‌ای گرم در نخستین روزهای فصل تابستان که احتمال همراه شدن آن با گردوغبار هم می‌رود. آن‌طور که مدیرکل هواشناسی خوزستان می‌گوید: «با توجه به وزش باد در کشور عراق و در داخل کشور، احتمال فعال شدن چشمه‌های گردوغبار و کاهش میزان دید در برخی نواحی مرکزی و نوار مرزی استان خوزستان وجود دارد.»
کوروش بهادری با اشاره به روند افزایش دما در استان به ایسنا می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود که روند افزایش دما ادامه داشته باشد و این احتمال وجود دارد که دمای هوا در برخی نقاط استان به فراتر از ٥٠ درجه سانتیگراد برسد.»
او در ادامه با اشاره به این‌که دیروز نیز دود ناشی از آتش‌سوزی، آسمان برخی از مناطق اهواز را فرا گرفته است، یادآوری می‌کند: «دود ناشی از سوزاندن زباله امروز میزان دید افقی را به ٢ کیلومتر در فرودگاه اهواز کاهش داد. این معضل، مشکلاتی در امنیت پروازها ایجاد کرده است. در چند روز گذشته میزان دید افقی در فرودگاه بین‌المللی اهواز به دلیل دود ناشی از حریق زباله‌ها در حاشیه شهر به ٤٠٠ متر هم رسید.»
بهادری ادامه می‌دهد که «در زمینه این دود و آتش‌سوزی‌ها، کوتاهی از مجموعه حفاظت محیط‌زیست استان است. ما این مشکل را به ستاد بحران اعلام کرده‌ایم ولی هیچ اقدامی در جهت برطرف کردن مشکل مشاهده نکرده‌ایم.»
او با یادآوری این‌که در استان خوزستان با معضل گردوغبار مواجه هستیم، می‌گوید: «این‌که با دست خود نیز دود مصنوعی ایجاد کنیم که هم موجب کاهش کیفیت هوا و هم کاهش میزان دید به‌ویژه در فرودگاه شود، قابل بخشش نیست.»
گرمای هوایی که پیش‌بینی آن در روزهای گذشته شده بود، دیروز بیمارستان‌های خوزستان را به حالت آماده‌باش درآورد. این خبر را مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان می‌دهد.‌ هاشم بالدی با اشاره به روند افزایش دمای هوا در استان به ایسنا می‌گوید: «از سه روز گذشته و با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر این‌که دمای هوا از روز چهارشنبه گرم‌تر می‌شود و به فراتر از ٥٠ درجه سانتیگراد خواهد رسید، هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوطه جهت انجام تدابیر و اقدامات مورد نیاز انجام شد و به تمام دستگاه‌های عضو شورای مدیریت بحران در این خصوص ابلاغ شده است.»
او ادامه می‌دهد: «با ادارات کار جهت اتخاذ تمهیداتی درخصوص مشاغل سخت و زیان‌آور و همچنین با دانشگاه علوم‌ پزشکی جندی‌‌شاپور اهواز جهت امدادرسانی و آماده‌باش بیمارستان‌ها هماهنگی شده است.»
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان یادآوری می‌کند که «برای اطلاع‌رسانی به مردم درخصوص گرم شدن هوا با صداوسیما هماهنگ شده است تا به صورت زیرنویس نکات مورد نیاز اطلاع‌رسانی شود.»
بالدی درخصوص عدم اعلام تعطیلی هم توضیح می‌دهد که «در این خصوص باید در نظر گرفت که دمای هوا معمولا از ساعت ٢
بعد از ظهر به بعد به ٥٠ درجه سانتیگراد می‌رسد و تایم اداری نیز تا ساعت ١٤:٣٠ به پایان می‌رسد، ولی درخصوص مشاغل سخت و زیان‌آور در بخش خصوصی، بنگاه‌های کوچک و متوسط و بزرگ این موضوع به اداره‌کار بازمی‌گردد. در این زمینه طی یک نامه به اداره‌کار اعلام کردیم که این موارد رعایت شود و بازدیدهای میدانی و بررسی‌های انجام شود و اقدامات لازم جهت جلوگیری از تهدید سلامت افراد اتخاذ شود.»
او با اشاره به پدیده گرد ‌و خاک در استان که هواشناسی پیش‌بینی آن را کرده است هم می‌گوید: «درخصوص مقابله با گرد‌وخاک، گرمازدگی و گرمای شدید با دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز مکاتبه شده است تا تقریبا در حالت آماده‌باش قرار گیرند و اقدامات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.»
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در خصوص لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب و برق هم توضیح می‌دهد که «از یک ماه گذشته با شرکت توزیع برق جهت مدیریت درست مصرف و فرهنگ‌سازی برای مقابله با مصرف بی‌رویه برق هماهنگی شده است؛ یکی از موارد مورد تأکید در شرایط گرم‌ شدن هوا، صرفه‌جویی در مصرف آب و حامل‌های انرژی به‌ویژه برق است. انتظار است که با اطلاع‌رسانی صحیح شهروندان حداقل در زمان اوج مصرف و در ساعت ١١ تا ١٨ در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.» بالدی ادامه می‌دهد: «درحال حاضر مشکل خاصی درخصوص قطعی آب و یا برق نداریم و مشکل قطع آب در روزهای گذشته برطرف شده است.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: