کد خبر: ۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
در صورتی که احساس می‌کنید نیاز به ادرارکردن مکرر دارید و احساس منقبض شدن در مثانه دارید، این احتمال وجود دارد که به مثانه بیش‌فعال مبتلا شده باشید.
در صورتی که احساس می‌کنید نیاز به ادرارکردن مکرر دارید و احساس منقبض شدن در مثانه دارید، این احتمال وجود دارد که به مثانه بیش‌فعال مبتلا شده باشید. 
 
دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، اورولوژیست و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با  سلامانه درباره علایم این بیماری توضیح داد: «این بیماری با علایمی چون احساس تکرر، تکرر ادرار شبانه و نیاز فوری برای تخلیه ادرار و همچنین مشکل در نگه داشتن آن همراه است. معمولا در این شرایط فرد احساس می‌کند که نیاز فوری به تخلیه ادرار دارد و اگر این امکان وجود نداشته باشد، دچار بی‌اختیاری می‌شود. بنابراین هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و درازمدت دارد حتما باید از نظر این بیماری بررسی شود.» 
 
وی با اشاره به اینکه برخی بیماری‌های شایع باعث مثانه بیش‌فعال می‌شوند، گفت: «این مشکل در افراد دچار سنگ یا تومور مثانه، عفونت طول کشیده مثانه یا بیماری دیابت هستند یا خانم‌هایی که باردارهای متعدد داشته‌اند و همچنین در مواردی هم در مبتلایان به آلزایمر، ام‌اس، سکته مغزی، پروستات، پارکینسون یا آسیب به نخاع شوکی نیز دیده شود.» 
 
این اورولوژیست ادامه داد: «معمولا در این بیماران به دلیل اینکه بیماری باعث می‌شود فرد نیاز فوری برای ادرارکردن داشته باشند، درصورتی که این امکان برایش وجود نداشته باشد، فرد دچار درجاتی از بی‌اختیاری ادراری خواهد شد.» 
 
دکتر صفری‌نژاد، استاد دانشگاه درنهایت با تاکید بر اینکه با مشاهده علایم گفته شده بهتر است فرد سریع‌تر به پزشک مراجعه کند تا در صورت تشخیص مثانه بیش‌فعال اقدام‌های درمانی لازم صورت بگیرد، گفت: «معمولا افراد مبتلا به دلیل مثانه بیش‌فعال دچار مشکلات اجتماعی، شغلی، روانی و حتی فیزیکی و جنسی می‌شوند و گاها ممکن است فرد با شروع رابطه زناشویی نیاز فوری به تخلیه ادرار داشته باشد که همین مساله می‌تواند با مشکلاتی برایش همراه باشد. ولی به کمک روش‌های درمانی متعدد می‌توان این عارضه را درمان کرد که البته انتخاب روش مناسب درمانی به شرایط بیمار بستگی دارد.» 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: