کد خبر: ۴۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
واکنش نعمت‌زاده به تعطیلی کارخانه‌ها و فیش‌های حقوقی
وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن دلایل تعطیلی کارخانه‌ای مثل ارج گفت: سهامداران ارج آن را دوشیده‌اند!


این روزها مطرح شدن تعطیلی کارخانه‌های مستهلک و ورشکسته و همین طور علنی شدن فیش‌های رقم بالای برخی مدیران فضای رسانه‌ای کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است. برخی معتقدند این مسائل با توجه به قرار داشتن در سال پایانی دولت یازدهم، کاری سیاسی بوده که در جهت تضعیف دولت و رییس جمهور مطرح شده و گروهی دیگر نیز معتقدند این مسائل ماهیت سیاسی نداشته و جزو ماهیت جوامع قانون‌مدار است. ایسنا برای پیگیری موضوع این بار به سراغ یکی از اعضای کابینه دولت رفته و نظر وی را در این باره جویا شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص دلایل نبش قبر شدن تعطیلی کارخانه‌های فرسوده و مستهلک با بیان این‌که در دولت یازدهم تا پایان سال گذشته بیش از 8000 طرح نیمه تمام صنعتی را راه‌اندازی کرد و به تناسب آن اشتغال ایجاد شده است، گفت: در این روند یکسری از واحدها نیز به طور طبیعی از مدار خارج شده‌اند.

محمدرضانعمت‌زاده ادامه داد: از مدار خارج شدن این واحدهای صنعتی به دلایل متعدد نظیر قدمت آنها، عدم نوسازی و به روز نشدن آنها، شرایط بازار، اختلاف بین شرکا و غیره بوده که از نظر من کاملا هم طبیعی است. هم اکنون در آلمان سالی ده‌ها هزار کارخانه ورشکسته از مدار خارج می‌شوند و این موضوع تنها به کشور ما مربوط نمی‌شود.

وی با تاکید بر این‌که هم‌اکنون گزارش کارخانه ارج بر روی میز من است و در حال بررسی جزییات آن هستم، تصریح کرد: پیش از این عده‌ای را برای تحقیق درباره کارخانه ارج مامور کرده بودم که بر اساس آن متوجه شدم عمده سهام این کارخانه یعنی چیزی حدود ۷۵ درصد آن بین سه گروه خصولتی‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و غیره تقسیم شده است.

سهامداران ارج کارخانه را دوشیده‌اند

وزیر صمت در ادامه افزود: این سه گروه سهام را گرفته‌اند و کارخانه را در طول زمان دوشیده‌اند وهیچ اقدامی برای نوسازی کارخانه خود انجام نداده‌اند. به هر حال کارخانه‌ای که قدمت تجهیزات و قطعاتش به حدود ۴۰ سال قبل می‌رسد، نیاز به نوسازی دارد. من عامل اصلی تعطیلی این کارخانه را فرسودگی آن می‌دانم.

وی با تاکید بر این‌که کارخانه‌هایی که 25 سال قبل احداث شده‌اند هم‌اکنون فرسوده‌ شده و باید نوسازی شوند، اظهار کرد: کارخانه ارج نوسازی و بازسازی نشده و طبیعی است که در این شرایط کالاهای تولید شده آن توان رقابت نداشته باشد و تولید آن در طی چندین سال رو به کاهش رود. بدیهی است در این شرایط کارخانه چاره‌ای جز تعطیل شدن ندارد.

نعمت‌زاده با اشاره به این‌که درحال حاضر از سوی این کارخانه به ما اعلام شده است که تصمیم بر واگذاری سهام آن و حضور بخش خصوصی واقعی در آن گرفته‌اند و ما هم قول کمک به آنها را داده‌ایم، تصریح کرد: از این قماش کارخانه‌ها در ایران زیاد است اما واحدهای تولیدی بسیاری حتی در همین لوام خانگی در ایران هستند که خود را توسعه داده‌اند. برخی کارخانه‌های ما در زمینه تولید لوازم خانگی رباتیک و بسیار مدرن شده است.

او گفت: در ایران از کارخانه‌ای بازدید کردم که کاملا با مکانیزیمی مشابه کشورهای صنعتی یا کشورهایی نظیر کره جنوبی در حال فعالیت بود. طبیعی است که این قبیل کارخانه‌ها افزایش تولید داشته باشند و کارخانه‌های فرسوده مجبور به تعطیلی شوند.

نعمت‌زاده با تاکید بر این که نبش قبر کردن مواردی از جمله کارخانه ارج غیر منطقی است، گفت: چند سال قبل حتی تصویب شد که کارخانه ارج جابه‌جا شود و زمین هم در اختیار آنان قرار گرفت اما به هر دلیل این کار انجام نشد، بنابراین ربطی به دولت فعلی ندارد.

اجبار کره‌ای‌ها به تولید کالا در ایران

به گفته وی، در وزارت صنعت، معدن و تجارت به کره‌ای‌ها فشار آوردیم که باید انتقال تکنولوژی کنند و کالاهای خود را در ایران بسازند. آنها هم به همراه شرکای ایرانی خود شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند. البته کره‌ای‌ها بیش از حد می‌خواهند زرنگی کنند و به دنبال فروش کالاهای خود در ایران هستند، اما ما هم سخت‌گیری کرده‌ایم و به آنها گفته‌ایم که برندشان را بیاورند در ایران بسازند و از اینجا صادر کنند. در غیر این‌صورت جلوی وارداتشان را خواهیم گرفت.

نعمت‌زاده با تاکید بر این‌که در سفر رییس‌جمهور کره به ایران به "پارک گئون هی" اعلام کردم که باید تولیدکنندگان خود را تشویق به سرمایه‌گذاری در ایران کند، تصریح کرد: درحال حاضر هم در حال مذاکره با آنها هستیم.

وی در پایان با اشاره به نبش قبر کردن ماجرای فیش‌های حقوقی گفت: البته مردم ما فهیم و عاقل هستند و متوجه همه چیز هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: