کد خبر: ۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۶ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
وام مسکن 80 میلیونی طرح خوبی خواهد بود. با ورود قاطعانه «خانه‌اولی‌ها» به بازار خرید مسکن بازار مسکن جان تازه ای می‌گیرد و محرک بسیار خوبی برای رشد آن به شمار می آید.
این طرح به خانه دار شدن بسیاری از اقشار متوسط و کم درآمد کمک می‌کند و شاید وجه مثبت وام مسکن همین موضوع باشد.
این وام، بازار مسکن را در سطح کوچک و متوسط رونق می بخشد.در این میان دو مسئله مهم مطرح می شود اینکه حجم این وام چقدر است و آیا به راحتی به دست متقاضی می رسد یا اینکه شروط بسیاری برای آن تهیه شده است و متقاضیان با هزار دردسر به آن دست می یابند.
وام مسکن اثرمثبتی بر بازار خواهد گذاشت و بازار خرید و فروش مسکن را (در سطح کوچک) رونق می دهد.برای وام مسکن و وام ازدواج بسیار سخت می گیرند اما گرفتن وام خودرو برای مردم آنقدر سخت نبود این موضوع شاید به این خاطر باشد که بانک ها اطمینانی برای بازگشت پول ندارند به همین خاطر شرط و شروط زیادی می گذارند تا باعث شود حداکثر پول به خزانه باز گردد.
اما به اعتقاد بنده دریافت وام مسکن نباید تا این حد دشوار باشد. زیرا سند ملک در دست بانک است. بنابراین بانک ها نباید به مردم سخت بگیرند.البته برای بازپرداخت وام مسکن جز سندی که به عنوان تضمین نزد بانک قرار می گیرد مدرک دیگری به عنوان تضمین وجود ندارد.
شرکت های خودروساز در پشت صحنه به نظام بانکی اطمینان می دهند و تسهیلات بانک را تضمین می کنند تا بانک ها با خیال آسوده تسهیلاتی را ارائه دهند. در این میان اگر بازپرداخت صورت نگیرد، شرکت‌های خودروساز وارد عمل می شوند.به همین خاطر وام خودرو راحت تر و با شروط کمتری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
در خصوص وام ازدواج نیز؛ به جز چک و سفته چیزی به عنوان تضمین از متقاضیان دریافت نمی‌شود، به همین خاطر بانک‌ها سخت‌گیری بیشتری دارند.
برای رفع رکود بازار مسکن نیز این وام تاثیر کوچکی می گذارد. زیرا وام 80 میلیونی برای یک ملک 300 میلیونی با عنوان مسکن کوچک در نظر گرفته می شود. اگر سقف تسهیلات بیشتر باشد تاثیر بسیاری می گذارد اما اگر سقف کل تسهیلات پایین باشد در اقتصاد مسکن تاثیر کمتری خواهد گذاشت.
همیشه در طرح های اقتصادی تخلفاتی رخ می دهد. حتی اگر بخواهیم کار خیر انجام بدهیم، این احتمال وجود دارد که تخلفاتی در این زمینه رخ دهد. مسئوولان اجرایی باید احتمال تخلف را به حداقل برسانند. اما نباید این حرکت(وام 80 میلیونی مسکن) را زیر سوال ببریم زیرا حرکت مثبتی برای بازار مسکن به شمار می رود. هر زمان بحث تقسیم پول به میان بیاید عده‌ای زالو صفت نیز پیدا می شوند.
منبع: پایگاه اینترنتی پارسینه
زمان انتشار: 19 خرداد 95
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: