کد خبر: ۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
با تمرین مغز می‎تواند تفاوت‎های جزئی را از هم تمیز دهد اما نمی‎تواند جزئیات این تفاوت را توصیف کند.

اگر شما وارد اطاقک یک توالت عمومی شوید و ببینید که یک بمب به پشت در آن وصل شده، آیا میتوانید تشخیص دهید که این بمب واقعی است یا غیر واقعی؟ احتمالا فقط فرار میکنید و ذهن شما فرمان میدهد که کار درست همین است. تشخیص تفاوت بین یک بمب واقعی با نمونه جعلی آن کار دشواری است مگر اینکه شما سالها در کار خنثی کردن بمب مهارت کسب کرده باشید. بعضی اوقات هوشمندترین سیستمهای کامپیوتری هم نمیتوانند این کار را انجام دهند.

چگونه مغز انسان تفاوت واقعیت و خیال را تشخیص می‎دهد؟

با تمرین مغز میتواند تفاوتهای جزئی را از هم تمیز دهد اما نمیتواند جزئیات این تفاوت را توصیف کند. در یک آزمايش، از انسان و کامپیوتر خواسته شد که با استفاده از سیستمهای تشخیص سونار موجود در یک زیردریایی سنگها و مینها را شناسایی کنند. در لحظه، اپراتورهای سونار میتوانستند بگویند آیا شی مورد نظر سنگ است یا مین، اما نمیتوانستند علت این تشخیص را توضیح دهند. این در حالی بود که کامپیوترها همچنان در حال تقلا بودند.

این شکل از مهارتهای مغزی را در تشخیص‌دهندگان حرفهای جنسیت جوجه هم میتوان یافت. برای چشمان آموزش ندیده جوجه مرغ و خروس شبیه هم به نظر میرسد. اما افراد تعلیم دیده و متخصص به سرعت و دقیق جنسیت یک جوجه را تشخیص میدهند، اما آنها هم نمیتوانند تفاوتهای واقعی را توصیف کنند. بعضی وقتها هم علیرغم این که مغز این پتانسيل را دارد که اختلافات را به طور کامل تشخیص دهد، اما امنترین کار این است که بمبی که در یک استادیوم فوتبال جا گذاشته شده است را به حال خود رها کرده و کار را به متخصصان خنثی سازی بمب بسپاریم.

منبع: شبکه


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: