کد خبر: ۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
رئیس سازمان بورس:
رئیس سازمان بورس در سومین نشست خبری خود که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، آخرین وضعیت بازار سرمایه را تشریح کرد و درخصوص عملکرد سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین انتشار ابزارهای جدید توضیحاتی را ارائه داد.
 محمد فطانت، در ابتدای این نشست گفت: بورس تهران دوران بسیار سختی را از لحاظ تاریخی در یک سال گذشته سپری کرد که در این دوران سخت همراهی اصحاب رسانه در تجهیز بازار و افکار عمومی و روشنگری نقش موثری ایفا کرد.

وی به عملکرد بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ارزش بازار سرمایه به 420 میلیارد تومان رسیده و بورس تهران 120 میلیارد دلاری شده است.

وی افزود: همچنین شاخص بورس تهران در ابتدای سال 62 هزار و 461 واحد بود که اکنون به 77 هزار و 700 واحد رسیده و رشد 23 درصدی را تجربه کرده است. همچنین شاخص هم‌وزن در ابتدای سال 10 هزار و 75 واحد بود که اکنون با رشد 27 درصدی مواجه شده و 12 هزار و 562 واحد رسیده است. این در حالی است که شاخص قیمت بورس با رشد 8 درصدی مواجه شد و شاخص کل فرابورس رشد 22 درصدی را تجربه کرده است. بنابراین ارزش بازار بورس تهران به 320 هزار میلیارد تومان رسیده و فرابورس تهران ارزشی معادل 95 هزار میلیارد تومان دارد.

رئیس سازمان بورس افزود: همچنین متوسط روزانه ارزش معاملات که از ابتدای سال تا 20 دی‌ماه 100 میلیارد تومان در روز بود به 385 میلیارد تومان رسیده است که در محاسبه این اعداد حجم معاملات عمده محاسبه نشده است. لذا این موضوع نشان می‌دهد نقدینگی در بین بازارهای رقیب، بازار سرمایه را به عنوان هدف خود انتخاب کرده است.

معاملات سرمایه‌گذاران خارجی به 120 میلیارد تومان رسید
فطانت افزود: همچنین در بخش سرمایه‌گذاران خارجی حجم معاملات روزانه انجام شده توسط آنها روزانه به 2 میلیارد و 400 میلیون تومان بود که حجم کل معاملات موجود نزد سرمایه‌گذاران خارجی که کد مشخصی برای آنها صادر شده است به 120 میلیارد تومان رسیده است.

وی گفت: همچنین از لحاظ حجم تامین مالی تاکنون حجم افزایش سرمایه شرکت‌ها به 21 هزار میلیارد تومان رسیده که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به 30 هزار میلیارد تومان برسد.

رئیس سازمان بورس در ادامه به انتشار اوراق خزانه اسلامی اشاره کرد و گفت: در سال جاری پنج هزار میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی برای اولین بار در بازار عرضه شد که اقدام بسیار مهمی در این راستا محسوب می‌شود. همچنین هفت هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی به عنوان پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران آغاز شد که این ابزار اقدام خوبی است تا شرکت‌ها از این طریق مطالبات خود را وصول کنند.

عرضه 514 میلیارد تومان سهم در بازار
وی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون در بازارهای بورس و فرابورس 13 شرکت عرضه شده است که حجم عرضه‌های اولیه به 514 میلیارد تومان از ابتدای سال تاکنون رسیده است.

انجام 90 هزار میلیارد تومان از طریق بازار
وی خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای سال تاکنون حجم صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی که از این طریق صورت گرفته به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است که در این بخش تاسیس شرکت‌های سهامی عام و همچنین افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌تواند در این بخش لحاظ شود، لذا عدد تامین مالی صورت گرفته از طریق بازار سرمایه نسبت به سال گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 90 هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه به عنوان رکورد تاریخی در این بازار صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون 650 هزار نفر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس سرمایه‌گذاری کردند که این پتانسیل جدید برای بازار سرمایه محسوب می‌شود زیرا افراد توانستند در قالب دارندگان خورده اوراق از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازارهای سرمایه شوند.

انتشار ابزارهای جدید در بازار سرمایه
وی تصریح کرد: در سال جاری ابزارهای متعددی در بازارهای سرمایه وارد شدند و برای اولین بار تامین مالی کردند. در این راستا می‌توان از اوراق استصناع برای اولین بار با رقم 160 میلیارد تومان عرضه شد که در کمتر از یک روز به فروش رسید. همچنین در هفته‌های گذشته تامین مالی نفت از طریق انتشار مشارکت در بازار سرمایه صورت گرفت.

وی تصریح کرد: بنابراین در حال حاضر اوراق اسناد خزانه اسلامی، اوراق استصناع، اوراق مرابحه و سپرده کالایی صنعت نفتی که در بورس انرژی عرضه شده‌اند در بازار سرمایه وجود دارند. این در حالی است که مجموعه وزارت نفت برای اولین بار حدود 1000 میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه و اوراق سلفی موازی تامین مالی کرده است.

عرضه اوراق جدید رهنی در بورس
رئیس سازمان بورس در ادامه از عرضه اوراق جدید رهنی در بورس خبر داد و گفت: دستورالعمل اوراق جدید رهنی ابلاغ شده و مراحل تصحیح ارکان آن صورت گرفته است و بانک مرکزی درصدد است تا 300 میلیارد تومان از طریق اوراق رهنی در بازار سرمایه عرضه کند. این در حالی است که براساس نامه وزیر مسکن به معاون اول رئیس‌جمهور نوشته است برنامه خود را برای انتشار اوراق رهنی 10 هزار میلیارد تومان ذکر کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: