کد خبر: ۴۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
نوبخت در نشست خبری
سخنگوی دولت گفت: سال قبل بالغ بر ۵۳۰۰ میلیارد تومان توسط دولت به نهادهای غیر دولتی که از بودجه دولت استفاده می‌کنند، پرداخت شد.
محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه و خبرنگاران و به سوال‌های آنها پاسخ داد.

در اردیبهشت و فروردین در حوزه مسکن رشد نوزده درصدی داشته‌ایم

سخنگوی دولت در ابتدا با تبریک آغاز ماه مبارک رمضان نوبخت با اشاره به چند اقدام دولت در حوزه معیشت و رفاه مردم اظهار داشت: طی دو ماه فروردین و اردیبهشت برای واحدهای مسکونی آپارتمانی شاهد رشد نوزده درصدی بودیم. به طور کلی در این دو ماه ارزش معاملات دوازده درصد رشد را نشان می‌دهد که این آمارها نکته‌های امیدبخشی است

۱۶۰میلیارد تومان به صورت سبد غذایی برای نیازمندان به وزارت تعاون پرداخت شده است

او ادامه داد: علاوه بر پرداخت یارانه نقدی یارانه غیرنقدی به صورت سبد غذایی به خانواده‌های نیازمند می‌دهیم که در رمضان ۱۶۰میلیارد تومان به وزارت تعاون برای این کار پرداخت شده است.

کنترلی بر ۵۳۰۰ میلیارد تومان هزینه فرهنگی نداریم

نوبخت افزود: هفته قبل اعلام تکدر رهبری در مقوله فرهنگ را شاهد بودیم همه ما باید احساس مسیولیت کنیم در این رابطه لازم است بگویم سال قبل بالغ بر ۵۳۰۰ میلیارد تومان توسط دولت پرداخت شد که ۷۵ درصد آن مربوط به بخش‌های غیردولتی است که دولت کننرلی بر آنها ندارد، پس نباید این نهادهای غیر دولتی که از بودجه دولت استفاده می‌کنند هم بیشتر توجه کنند و بخش دولتی و این نهادها باید با هم هماهنگ کنند.

سه میلیار و چهارصد میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هفته قبل انجام شد

او با یادآور شد: سه میلیار و چهارصد میلیون دلاری برای چهل و یک طرح موفق با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بعد از برجام شده ایم و ار طرفی قرارداد نهایی دومین سرمایه‌گذاری بزرگ چهارشنبه هفته گذشته  نهایی شد.

او تصریح کرد عملیات اجرایی این قرارداد ۴.۲ میلیارد دلاری شروع شده است . این سرمایه‌گذاری برای احداث پنج هزار مگاوات انرژی با سرمایه‌گذاری مستقیم در دهلران، زاهدان، ساوه، سوفیان و بناب توسط سرمایه‌گذار خارجی انجام می‌شود و دولت ایران در این سرمایه‌گذاری برای منابع مالی هیچ تضمینی ندارد و این رویه مشابه همان رویه سرمایه گذاری خارجی است

او همچنین با بیان اینکه در سال‌های گذشت ما سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بسیار محدودی داشتیم، گفت: اینکه در این فاصله این سرمایه‌گذاری‌ها شکل گرفته قطعا آثاری به همراه خواهد داشت که در آینده آثار آن دیده خواهد شد.

صادرات نفت بیش از دو برابر شده است

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت لغو تحریم‌ها متذکر شد: تحریم‌های نفتی و بانکی و آنچه مربوط به هسته‌ای بود، لغو شد. الان صادرات نفت ما به بیش از دو برابر رسیده است که البته باید سرمایه‌گذاری‌ها سرعت بیشتری به خود بگیرد. نگاه دولتمردان آمریکا به مقوله‌های غیرهسته‌ای برای ما اعتباری ندارد.

توضیح در مورد قرارداد ایرباس

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره قرارداده هواپیماهای ایرباس گفت: باید مسیری طی شود و شورای اقتصاد این روند را تایید کند. دولت در خرید این فروند ایرباس تضمینی نمی‌دهد. امروز در شورای اقتصاد احتمالا این موضوع مطرح می‌شود.

او ادامه داد: هیچ یک از تحریم‌های غیرعادلانه و غیرانسانی آمریکا برای ایران را به رسمیت نمی‌شناسیم و لغو تحریم‌ها هم باید سریع‌تر انجام شود. بارها دولتمردان آمریکا به شرکت‌های مختلف توصیه کردن برای معامله با ایران واهمه نداشته باشند. روس‌ها در مذاکره با ما برای خط اعتباری صادراتی اعلام آمادگی کرده‌اند و ما هم آمادگی متقابل را اعلام کرده‌ایم.

هیچ خانواری از سبد غذایی حذف نشده است

سخنگوی دولت در مورد حذف سبد کالای برخی کارگران گفت: دو یارانه داریم؛ یکی نقدی که در دو ماه قبل هر ماه پرداخت شد. ۳۴۰۰ میلیارد تومان هر ماه دادیم. دیگری سبد غذایی است که هر فصل به مجموعه‌ای که شناسایی شده پرداخت می‌شود که رقم آن هم اخیرا افزایش پیدا کرده است. آنچه به عنوان لیست از این افراد داریم، به آنها پرداخت می‌شود اما این مساله را رد می‌کنم و هیچ خانواری از سبد غذایی حذف نشده است.

رشد منفی را به مثبت تغییر داده‌ایم

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت بر رکود فایق نشده است، گفت: مهمترین شاخص، ارزیابی رشد اقتصادی است. همین که دولت رشد منفی را به مثبت تغییر داده، خودش موفقیت است. البته با تاثیری که انجام مخارج دولت داشت، باز هم در سیاست کوتاه‌مدت در سه ماه پایانی رشد مثبت دو درصد را تجربه کردیم.

۷۵۰۰ واحد تولیدی برای پرداخت اعتبارات شناسایی شده است

او گفت: برای سرعت در سیاست خروج از رکود ۷۵۰۰ واحد تولیدی شناسایی کردیم و اعتباراتی به آنها پرداخت شد تا منجر به افزایش تولید و افزایش سطح اشتغال شود. از روز نخست گفتم سیاست دولت فعال کردن واحدهای تولیدی است. در جلسه دیروز ستاد اقتصاد مقاومتی گزارش این فعالیت‌ها ارائه شد و من مرتب این روند را رصد می‌کنم و آخرین وضعیت فعال شدن  واحدهای تولیدی را بررسی می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم در نیمه اول سال بخش قابل توجه تسهیلات را پرداخت کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار داشت: رشد جهانی هم الان همین اعداد است و به دلیل عمق رکود در سال‌های قبل با وضع مطلوب فاصله داریم، اما زحمات اقتصادی دولت قابل توجه است و قبل از پایان امسال اثرش را خواهیم دید.

کل پیوست برنامه ششم به مجلس داده شده است

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا مجلس گفته دولت باید برنامه ششم توسعه را بازنویسی کند، توضیح داد: این حرف مجلس نهم بود توضیح داده شد و آنچه به عنوان لایحه دادیم ضمیمه‌های بسیاری دارد. مجلس بعد از این مسئله شروع به رسیدگی کرد و وقت مجلس نهم به آنها اجازه بررسی نهایی نداد. یکنشبه کل پیوست برنامه ششم را به نماینده‌ها دادیم اما ما نیاز به احکامی داریم و مشخص کردیم اهداف پنج‌ساله چیست. در کل باید بگویم همه چیز در اختیار مجلس است

همه اقدامات برای احقاق حقوق زائران انجام می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به این انتقاد که اقدامات دولت در فاجعه منا موثر نبوده، ابراز داشت: فعالیت‌ها در حال انجام است. ممکن است احساس مسئولیت در دولت عربستان مشاهده نشود، اما همه اقدامات را برای احقاق حقوق زایران انجام می‌دهیم.

توضیح برخی مسائل مربوط به مسکن

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در توضیح برخی مسائل مربوط به مسکن گفت: دیشب در یکی از برنامه‌های سیما دیدم گزارش مشروحی از چگونگی پرداخت تسهیلات مسکن داده شد. هیچ چیزی خود به خود درست نمی شود رونق نسبی در بازار مسکن بی‌اعتبار به این وام‌ها نیست.

حرف‌ها و مواضع آمریکا تکراری است

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد موضع دولت برای گستاخی آمریکا متذکر شد: حرف‌های آنها تکراری و موضع ما قاطع است. هیچ یک از اظهارات غیرمنطقی آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم اقدامات خود را قاطعانه ادامه می‌دهیم.

بازار عراق برای ایران با توجه افزایش هزینه‌ها

او در توضیح اینکه بازار عراق برای ایران با توجه افزایش هزینه‌ها چگونه تعریف خواهد شد، خاطرنشان کرد: در عرصه‌های مختلف چه صادرات برق چه کالا اقداماتی انجام می‌شود که به تناسب وزارت صنعت و نیرو آن را دنبال می‌کند. شاهد فراز و فرود در تصمیم‌های عراقی‌ها هستیم و امیدواریم موانع برداشته شود.

توضیح در مورد قراردادهای وزارت نفت

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در توضیح قراردادهای جدید نفتی توضیح داد: وزارت نفت بعد از اینکه قراردادهایی را تهیه کرد، با سعه صدر در ماه‌های قبل به همه انتقادها گوش داد و کارگروهی در ستاد اقتصاد مقاومتی روی آن کار کردند. در آینده نزدیک این قراردادها اجرایی می‌شود که در آنها منافع مالی ما تامین شده است.

منشور حقوق شهروندی آماده شده است

معاون رییس جمهور کشورمان در توضیح این مسئله که منشور حقوق شهروندی چه هنگام آماده و ابلاغ خواهد شد، گفت: این منشور تهیه شده و کارهای مربوط به آن در حوزه معاونت حقوقی انجام شده که به زودی اعلام خواهد شد.

در موضوع تجمیع بیمه‌ها تصمیم‌هایی فراتر باید اتخاذ شود

خبرنگاری از نوبخت در مورد آخرین توضیحات برای تجمیع بیمه‌ها پرسید که سخنگوی دولت پاسخ داد: سازمان مدیریت نظر کارشناسی خود را اعلام کرد  اما تصمیم‌هایی فراتر از تجمیع بیمه‌ها باید اتخاذ شود.

با بخشنامه جدید بانک مرکزی برخی موانع برای بنگاه‌ها برداشته شد

او در توضیح ارایه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی ابراز داشت: برخی از آن بنگاه‌های نیمه‌فعال به جهت معوقات بانکی نمی‌توانند تسهیلات مجدد بگیرند اما در بخشنامه جدید بانک مرکزی این موانع برداشته شد.

توضیح در مورد احتمال یک‌دوره‌ای بودن دولت روحانی

خبرنگاری از نوبخت در مورد احتمال یک دوره‌ای بودن دولت روحانی سوال کرد که او پاسخ داد: هر کسی می‌تواند نظر خود را بدهد.

سخنگوی دولت افزود: رقبای سیاسی از هیچ اقدامی برای جلو افتادن خود کوتاهی نمی‌کنند اما اگر این حرف‌ها به آنها آرامش می‌دهد؛ ما مشکلی نداریم

بی‌نظمی مالی دولت قبل در سرعت ما موثر بود

نوبخت در پاسخ به اینکه تاثیر بی‌نظمی مالی دولت قبل چگونه بوده است، گفت: این در سرعت حرکت ما موثر بود، ولی ما در گذشته متوقف نشدیم. باید به آینده نگاه کنیم. افکار عمومی قضاوت می‌کند نتیجه انتخاب‌های اخیر هم ناشی از درک درست مردم است.

اطلاعی درباره دیدار حسین فریدون با تاجزاده ندارم

خبرنگاری پرسید دیدار حسین فریدون با تاجزاده از طرف دولت بود، که نوبخت پاسخ داد: بی اطلاع هستم که از طرف رییس جمهور و دولت بوده، یا خیر.

بازداشت برادر رییس جمهور صددرصد تکذیب می‌شود

نوبخت در مورد سوال خبرنگاری درباره حاشیه ایجاد شده برای برادر رییس‌جمهور در مورد احضار و بازداشت او گفت: این حرف‌ها بی‌پایه بوده است و موضوع بازداشت صد درصد تکذیب می‌شود. یک بار می‌گویند چرا ایشان در همه جلسات می‌آید و بعد می‌گویند چرا نمی‌آید.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد اعتصاب غذای یکی از خبرنگاران و پروژه نفوذ، گفت: این مسئله را از  سخنگوی قوه قضاییه بپرسید.

توضیح در مورد همسان‌سازی دریافت‌ها

خبرنگاری پرسید در مورد همسان‌سازی دریافتی‌ها اخباری هست که برخی نهادهای زیر مجموعه وزارت ارشاد از این تبعیت نکردند، که نوبخت پاسخ داد: پرداخت‌ها در چارچوب قانون خدمات کشوری انجام می‌شود که به تناسب نوع کار و تخصص، دریافتی‌ها نمی‌تواند هم‌سان باشد.

امیدواریم نهادهای فرهنگی غیردولتی با دولت همراهی کنند

او در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای اسلامی مثل مالزی از ما در تشویق مردم به روزه‌داری موفق‌تر بودند، توضیح داد: این موضوع به فعالیت‌های فرهنگی بر می‌گردد. امیدواریم نهادهای فرهنگی غیردولتی هم در این مورد با دولت همراهی کنند.

توضیح در مورد بخشودگی معوقات بانکی و موضوع فاینانس‌ها

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در توضیح موضوع بخشودگی معوقات بانکی و موضوع فاینانس‌ها در پسابرجام ابراز داشت: بخشودگی وجود ندارد؛ تمهیداتی شده تا مهلت بیشتری داده شود اما برای پرداخت معوقات بانکی قانون تغییر نکرده است و بخشنامه بانک مرکزی تنها برخی مقررات قبلی را تعدیل کرد.

نوبخت اضافه کرد: فاینانس باید مسیری را طی کند و شورای اقتصاد آن را تایید کند، آنچه مربوط به امسال است، در حال بررسی است.

از رهبری برای روحیه دادن به دولت سپاسگزاریم

خبرنگاری گفت در سالگرد ارتحال رهبری گفتند که دولت اقدامات خوبی برای اقتصاد مقاومتی کرده است، که سخنگوی دولت گفت: ما در هر برنامه مشخص کردیم چه پروژه‌هایی باید انجام شود و دستورالعمل داده شد. گزارش‌ها به ریز تقدیم رهبری می‌شود و از ایشان سپاسگزاریم که به فرزندان خود روحیه دادند.

توضیح در مورد همه‌پرسی درباره پرداخت یارانه‌ها

نوبخت در پاسخ به اینکه چرا در کشوری مانند سوییس برای پرداخت یارانه همه‌پرسی می‌شود اما ما نمی‌توانیم، گفت: سوییس ساز و کار خاصی برای رجوع به آرای مردم دارد و ما نیز روال خود را داریم. روال ما این است که از نمایندگان مردم سوال می‌شود و آنها گاهی هر هفته از کل مردم سوال می‌کنند.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توسط یک شرکت ترکیه‌ای است

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از سوی چه کشوری است، گفت: از سوی یک کشور اروپایی که پایگاه شرکتی آنها در ترکیه است.

او همچنین از نامه اوباما به روحانی در مورد گفت و گو برای موضوعات جهانی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

دولت مراتب تاسف خود را نسبت به حکم کارگران آق‌دره اعلام کرد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد موضع دولت نسبت به وضعیت کارگران آق دره و حکم اجرا شده برای آنها گفت: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نظر دولت را بیان کرد و مراتب تاسف خود را اعلام کرد و دولت از این موضوع متاسف است.

استاندار خوزستان در زمان مقرر معرفی می‌شود

نوبخت در پاسخ به سوال دیگر ایلنا، درباره دلیل عدم معرفی استاندار خوزستان و اینکه سه هفته از زمان معرفی می‌گذرد، با توجه به اینکه نمایندگان خوزستان از گزینه بومی حمایت کرده‌اند، احتمال اینکه معاون استاندار به عنوان استاندار معرفی بشود چقدر هست، گفت: وزیر کشور حسب مسئولیت کار خود را می‌کند و در زمان مقرر فرد مناسب معرفی می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: