کد خبر: ۴۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
توسط انتشارات سروش؛
کتاب «راز هستی» دیدگاه‌های فلسفی استاد غلامحسین ابراهیمی‌دینانی توسط انتشارات سروش به چاپ سوم رسید.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، کتاب «راز هستی» دیدگاه‌های فلسفی استاد غلامحسین ابراهیمی‌دینانی توسط انتشارات سروش به چاپ سوم رسیده است.

این کتاب سومین جلد از مجموعه کتاب‌های تولید شده از برنامه «معرفت» با عنوان «راز هستی» که به تحقیق و تدوین اسماعیل منصوری‌لاریجانی جمع‌آوری شده و به دیدگاه‌های فلسفی استاد غلامحسین ابراهیمی‌دینانی می‌پردازد، از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد. از ویژگی‌های بارز این مجموعه، بیان مطالب عمیق حکمی و عرفانی در قالب الفاظ و اصطلاحات روشن و واضح، برای فهم دقیق مطلب برای اغلب مردم است.

میراث مکتوب بشر حکایت از آن دارد که چرایی و چگونگی آفرینش جهان هستی برای ما نوع بشر همواره رازآلود و حیرت‌آفرین بوده است. هرچند تلاش دانشمندان علوم مختلف از یک‌سو و فعالیت‌های فکری فلاسفه و حکمای الهی از سوی دیگر، موجب رفع بسیاری از ابهامات و حل بسیاری از مسائل جهان شده است، با رشد و تکامل ذهنیت بشر بر وسعت و پیچیدگی نادانسته‌ها و ابهامات هم افزوده شده است.

«راز هستی»، قانون جاذبه است. هر آنچه که به سوی فرد جذب شده و شخص آن را به سوی خویش کشانده به دلیل تصاویری است که در ذهن او وجود داشته است؛ یعنی همان‌چیزی که فرد به آن می‌اندیشیده است. بنابراین هرچه که در ذهن انسان می‌گذرد به سوی او جذب می‌شود. قانون جاذبه، قانون طبیعت غیرشخصی است و با نیک و بد کاری ندارد و به صورت خیلی ساده آن‌چه را که فرد به آن می‌اندیشد به او بازمی‌گرداند. پس انسان باید احساس خوبی داشته باشد تا خوبی‌ها را به سوی خویش جذب کند. راز هرآن‌چه را که فرد می‌خواهد از جمله شادی، سلامت و ثروت را به شخص عطا می‌کند. به همین دلیل نگارنده‌ی کتاب حاضر به موضوع راز هستی پرداخته و آن را با استفاده از سخنان بیست و چهار استاد بیان کرده است. وی در کتاب به شیوه‌های دست‌یابی انسان به پول، روابط انسانی، سلامت و… از طریق قانون راز اشاره می‌کند.

در این قسمت از مجموعه تلویزیونی «معرفت» طی سیزده گفت و گوی شیرین و روان فلسفی با استاد دینانی، به سیاق رشته حکمی مباحث ایشان، تلاش حکمای مسلمان برای کشف حقیقت هستی و رسیدن به برداشتی منطقی و حتی‌الامکان قانع‌کننده از معنای حیات دنبال شده است. حکمای ما ناگزیر برای ورود به بحث در ماهیت هستی در پی اصوب بدیهی بوده‌اند. حکیم ملاصدرا «وجود» را اصل بدیهی در نظر گرفته، شیخ سهروردی «نور» و سلسله عرفا «تجلی» را. بنابراین، چگونگی نیل از هریک از این اصول بدیهی به حقیقت وجود و مباحث وجودشناسی، و استقرار نظام منسجمی از مفاهیم فلسفی، و نیز چگونگی رابطه هستی با خداوند مورد مداقه قرار می‌گیرد.

برنامه «معرفت» یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران در بخش معارف است. این برنامه از سال ۱۳۸۸ به طور مستمر از شبکه چهار سیما پخش شده است. در این مدت، بیان روان و شیوای استاد دینانی موجب جذب طیف وسیعی از مخاطبان شده است.

چاپ سوم این کتاب در ۳۰۴ صفحه، قطع رقعی، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۳۵ هزار تومان عرضه شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: