کد خبر: ۴۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
دیپلماسی فعال هیات سوریه ای در نشست مسیر توسعه بغداد و جدیت کشورهای عربی همسایه با حضور جمهوری اسلامی ایران برای راه اندازی کریدور راهبردی بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس تا دریای مدیترانه در سوریه بعنوان دروازه اروپا برای حمل و ترانزیت کالا و خدمات، امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری در منطقه غرب آسیا را تامین می کند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، این دیپلماسی فعال هیات سوریه ای در نشست مسیر توسعه و برگزاری نشست های دو جانبه و سه جانبه در حاشیه اجلاس بغداد که با شرکت وزرای حمل ونقل کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که با حضور نمایندگان ایران برگزار شد نشان از جدیت شرکت کنندگان در اجرای این مسیر که بنادر خلیج فارس را به دریای مدیترانه در دروازه اروپا متصل می کند، دارد.

همایش مسیر توسعه در بغداد پایتخت عراق با حضور هیئتی سوری به ریاست مهندس زهیر خزیم وزیر حمل و نقل و وزرای حمل و نقل کشورهای حوطه خلیج فارس با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران روز گذشته آغاز شد و هیات سوری با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران عراق عربستان امارات متحده عربی دیدار کرد.

در حاشیه این نشست پیگیری اجرای توافقنامه های موجود میان دو کشور ایران و سوریه از طریق کمیته مشترک، از جمله حمل و نقل ریلی میان ایران، عراق و سوریه از طریق راه آهن شلمچه – بصره تا بنادر سوریه و بالعکس میان وزیر سوری و معاون وزیر راه و شهرسازی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت."مسیر توسعه" که در نشست وزیران حمل و نقل کشورهای همسایه عراق و شورای همکاری خلیج فارس با حضور ایران در حال بررسی است، محور استراتژیکی که قادر است کشورهای حوزه خلیج فارس را به دریای مدیترانه متصل کند.

مهرداد بذر پاش رئیس مشترک کمیسیون اقتصادی ایران نیز قبل از سفر دوروزه آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سوریه و امضای تفاهمنامه های اقتصادی و سیاسی با بشار اسد در دیدار با وزیر حمل ونقل سوریه درباره اهمیت اتصال مسیر زمینی ،ریلی و دریایی بین دوکشور تاکید کرده بود.

"مسیر توسعه" که در نشست وزیران حمل و نقل کشورهای همسایه عراق و شورای همکاری خلیج فارس با حضور ایران در حال بررسی است، محور استراتژیکی که قادر است کشورهای حوزه خلیج فارس را به دریای مدیترانه متصل کند.

مسیر توسعه از کشور عمان در کنار اقیانوس هند شروع می شود و با گذشتن از کشورهای حوزه خلیج فارس به کشور سوریه در کنار دریای مدیترانه در همسایگی اروپا ختم می شود راهی که مسیر میان کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس به پهنه دریای مدیترانه و اروپا را تقلیل جدی می دهد و می تواند به یکی از مسیرها و کریدورهای اصلی منطقه برای ارسال بار و کالا و همچنین حمل و نقل مسافر تبدیل شود.

در این میان جمهوری اسلامی ایران نیز بعنوان کشوری دارای اهمیت در حوزه حمل ونقل در این نشست دعوت شده است تا راهکارهای اجرایی نشست با حضور نمایندگان کشورمان بررسی شود.

سوریه و چشم انداز دریای مدیترانه

وزیر حمل و نقل سوریه در سخنرانی خود در این کنفرانس تاکید کرد که سوریه تمام توجه خود را به ایجاد پل های همکاری و ارتباط با برادران و دوستان عرب معطوف دارد.

خزیم به اهمیت موقعیت جغرافیایی سوریه به عنوان یک پیوند بین المللی از طریق چشم انداز دریای مدیترانه و بنادر حیاتی آن با کشورهای همسایه اشاره کرد.

وی با تاکید بر تمایل به دستیابی به خط راه آهن سه جانبه میان سوریه، عراق و جمهوری اسلامی ایران و گام های جدی که سوریه در این پروژه برای توسعه و بازسازی خطوط ریلی خود در حال انجام است به اهمیت محور راه آهن برای حمل و نقل بین المللی در سراسر سوریه (شرق به غرب) از بنادر عراق از طریق بنادر القائم، البوکمال، حمص و بنادر سوریه به طول ۱۳۰۰ کیلومتر اشاره کرد که ۹۰۰ کیلومتر آن در داخل عراق و ۴۰۰ کیلومتر در داخل سوریه است.

بنادر خلیج فارس به دریای مدیترانه می رسند

خزیم خاطرنشان کرد: پروژه مهمی برای دو بزرگراه در سوریه وجود دارد که اولی جاده (شرق-غرب) است که مرز عراق را از طریق حمص به بندر طرطوس به طول ۳۵۱ کیلومتر وصل می کند و دومی جاده (شمال-جنوب) که مرز ترکیه را در شمال با مرز اردن در جنوب از طریق حلب و حمص و دمشق به طول ۴۳۲ کیلومتر وصل می کند.

وزیر حمل و نقل سوریه پیشنهاد کرد که از طریق سوریه از این مسیر عبور کند و بندر فاو را به بنادر سوریه در دریای مدیترانه پیوند دهد.

وی تاکید کرد که عبور این مسیر از سوریه، منافع و مزایای استراتژیک بیشتری را برای عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه با حمل و نقل و ارسال محصولات و کالاهای خود به کشورهای اروپایی از آن بهره مند می شوند .

خزیم ابراز امیدواری کرد که این پیشنهاد در راس بحث ها قرار گیرد و بر آمادگی سوریه از طریق تمامی تیم‌های فنی برای بحث و تحلیل اعداد، هزینه‌ها، امکان‌سنجی، اهمیت اقتصادی و استراتژیک برای رسیدن به مسیری که هدف نهایی است تاکید کرد.

پروژه مسیر توسعه یک طرح بلندپروازانه

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد که پروژه مسیر توسعه یک طرح بلندپروازانه و راهی برای تغییر به سمت ساختار اقتصادی مستحکم مبتنی بر تنوع اقتصادی است.

یک منبع رسمی در وزارت حمل و نقل عراق تأکید کرد که پروژه راهبردی مسیر توسعه علاوه بر ایجاد هزاران فرصت شغلی، سود سالانه ۴ میلیارد دلاری را برای عراق به ارمغان می آورد و یکی از مزایای آن بین تجارت شرق و غرب جهان پیوند می دهد.

این منبع خاطرنشان کرد: پروژه مسیر توسعه نه تنها برای عراق، بلکه برای جهان و منطقه است و راهگذر جهانی برای حمل و نقل کالا است. این پروژه شامل یک خط راه آهن و خطوط حمل و نقل زمینی، علاوه بر بندر بزرگ فاو و شهر صنعتی انرژی است که یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی خاورمیانه خواهد بود.

گفت‌وگوی ایران و سوریه در زمینه توسعه حمل‌ونقل

وزیر حمل و نقل سوریه با شهریار افندی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران دیدار و راه های توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه حمل و نقل جاده‌ای، هوایی، دریایی و ریلی را بررسی کرد.

در این دیدار که در حاشیه کنفرانس راه توسعه که امروز با حضور سوریه در بغداد، پایتخت عراق آغاز به کار کرد، پیگیری اجرای توافقنامه های موجود میان دو کشور از طریق کمیته مشترک، از جمله حمل و نقل ریلی میان ایران، عراق و سوریه از طریق راه آهن شلمچه – بصره تا بنادر سوریه و بالعکس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دو طرف در این نشست بر اهمیت افزایش پروازها و خدمات به زائران و ضرورت راه اندازی مسیر ترانزیتی و باربری به عنوان شریان حیاتی اقتصاد برای مبادله کالا میان دو کشور تاکید کردند.

در این دیدار صطام الدندح سفیر سوریه در عراق و هیئت وزارت حمل و نقل شرکت کننده در کنفرانس حضور داشتند.

سوریه و عربستان

در حاشیه این نشست ، وزیر حمل و نقل سوریه با صالح الجاسر وزیر حمل و نقل و لجستیک عربستان ، درباره راه های توسعه همکاری در زمینه های مختلف حمل و نقل و ارتقای آن گفتگو کرد.

الجاسر نیز بر روابط همکاری و هماهنگی در زمینه های حمل و نقل و خدمات لجستیکی بین دو کشور تاکید کرد. در این دیدار صطام الدندح سفیر سوریه در بغداد حضور داشت.

سوریه و امارات متحده عربی

در حاشیه این نشست وزیر حمل و نقل سوریه با سهیل المزروعی، وزیر انرژی و زیرساخت امارات دیدار کرد.

وزیران در مورد راه‌های حمایت و تقویت روابط همکاری در بخش های مختلف حمل و نقل، به گونه ای که در خدمت دو ملت باشد، گفتگو کردند.

وزیر المزروعی بر اهمیت تقویت روابط همکاری در بخش حمل و نقل بین دو کشور تاکید و از مشارکت سوریه در کنفرانس مسیر توسعه در بغداد و آرزوی همیشگی آن برای تقویت هماهنگی مشترک ابراز خوشحالی کرد.

سوریه و عراق

وزیر حمل و نقل سوریه با رزاق السعداوی، وزیر حمل و نقل عراقی دیدار و با وی روابط همکاری و هماهنگی دو کشور بردار را بحث و بررسی کرد.

خزیم بر اهمیت حمایت از گام های تقویت کار عربی مشترک و در توسعه به نفع هر دو کشور منعکس می شود، تاکید کرد.

سعداوی نیز به اهمیت پیوستن به تلاش های دو کشور و همکاری آنها برای یکپارچه سازی الگوهای حمل و نقل، بهره برداری از موقعیت جغرافیایی آنها و تحریک حرکت و جریان حمل و نقل بین دو کشور اشاره کرد.

در جریان این دیدار همچنین توسعه کارهای شرکت حمل و نقل زمینی سوریه و عراق، علاوه بر مسائل مربوط به ارتباط راه آهن و جاده بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: