کد خبر: ۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
كبد چرب بیماری خاموش و شایع است که باید مراقب ابتلاء به آن باشید. کبد چرب حاصل بی تحركی، رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات، استفاده بی رویه از فست فودها و رشد فزاینده پدیده چاقی در دنیاست

مراقب باشید که کبدتان چرب نشود

با بیماری كبد چرب (Fatty liver) و احتمال ابتلاء به آن آشنا شوید

كبد چرب عارضه ای است كه به دلیل شیوه زندگی كم تحرك، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پركالری بوجود می آید و محققان پیش بینی می كنند كه این عارضه تا چند سال آینده به یك تهدید جدی و شایع برای سلامت كبد تبدیل می شود.

وجود چربی در كبد طبیعی است، ولی زمانی كه این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از 5 تا 10 درصد از وزن كبد شود، عارضه ای به نام كبد چرب به وجود می آید.

این بیماری در مراحل اولیه هیچ علامت خاصی ندارد و با گذشت زمان و پیشرفت بیماری علایمی مانند احساس خستگی، كاهش وزن و اشتها، زرد شدن پوست، ضعف، حالت تهوع، سردرگمی و اختلال حافظه در بیمار دیده می شود. بزرگ شدن كبد، احساس درد در مركز و قسمت فوقانی راست شكم و تیره شدن پوست گردن و زیر بغل یا مشاهده لكه های تیره، برخی از علایم دیگر كبد چرب هستند.

كبد یكی از اندام های بزرگ سمت راست شكم است، كه حدود 1.36 كیلوگرم وزن دارد. مهمترین وظیفه كبد، تصفیه كردن خونی است كه از دستگاه گوارش وارد كبد می شود و قرار است در سراسر بدن جریان یابدتمام مواد سمی و مضر خون در كبد جدا می شوند. كبد با تولید صفرا، چربی غذا را تجزیه كرده و آن را تبدیل به انرژی می كند. ذخیره قند بدن نیز به عهده كبد است.

تولید و سنتز عناصر مهم پلاسمای خون و ذخیره برخی از مواد مغذی از جمله ویتامین ها و آهن نیز به عهده كبد است. سم زدایی، تنظیم هورمون، سنتز پروتئین، هضم غذا و تجزیه سلول های قرمز خون نیز از مهمترین وظایف كبد به شمار می آیند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: