کد خبر: ۴۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
دور دوم عرضه ربع سکه توسط بانک مرکزی در بورس کالا از روز گذشته با روش جدید کشف قیمت آغاز شد؛ فرایندی که باعث کاهش یک میلیون تومانی قیمت سکه در بازار شد، اما اتفاقات غیرمنتطره‌ای هم در این دور عرضه رخ داد.

اطلاعاتی که از عرضه روز گذشته منتشر شده نشان می‌دهد در برخی موارد سفارش‌هایی تا سقف ۱۴ میلیون‌ تومان هم به ثبت رسیده است؛ موضوعی که با توضیحاتی از سوی بانک مرکزی همراه شد.

بانک مرکزی از روز گذشته دوباره اقدام به عرضه ربع سکه در بورس کرده است. البته برخلاف دفعه قبل که قیمت سکه توسط خود بانک مرکزی تعیین می‌شد، این بار با دامنه نوسان مثبت و منفی ۱۰۰ درصد میانگین قیمت موزون معاملات قابل معامله شد. بنابراین متقاضیان می‌توانستند قیمت پیشنهادی خود را ثبت کنند، در این میان افرادی بودند که قیمت پیشنهادی خود را ۱۴ میلیون تومان ثبت کردند و سکه را با این قیمت خریدند. این روند ادامه داشته تا عرضه کننده سکه را با پایین‌ترین قیمتی که متقاضیان سفارش گذاشته‌اند فروخته است.

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به این اتفاق اعلام کرده است که طبق اطلاعیه بانک مرکزی، عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به صورت گواهی سپرده ناپیوسته بوده و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به صورت «ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف» به منظور از بین بردن حباب سکه و تعدیل انتظارات تورمی غیر واقعی و حذف دلالی است. توضیحاتی که نشان می‌دهد افراد خود مجاز به انتخاب قیمت پیشنهادی برای خرید ربع‌سکه بوده‌اند و به نظر می‌رسد انگیزه این افراد برای خرید ربع‌سکه بورسی با قیمتی بالاتر از قیمت بازار آزاد چندان مشخص نیست و شاید با هدف برهم زدن تعادل بازار و جلوگیری از سقوط قیمت سکه و طلا صورت گرفته باشد.

بر اساس این گزارش، طبق اعلام بانک مرکزی روند عرضه سکه تا ۹روز کاری دیگر ادامه دارد.

ماجرای ربع سکه ۱۴ میلیونی چیست؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: