کد خبر: ۴۰۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۱۹ دی ۱۴۰۱
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: در قالب طرح نهضت ملی مسکن به دو صورت عمل می‌کنیم؛ در مدل اول از طریق پیمانکاری واحدها را می‌سازیم که اصطلاحا به آن پیمان ـ دستمزد می‌گوییم و در بخش دوم به متقاضیان، زمین واگذار می‌کنیم که خانه‌های یک تا سه طبقه احداث می‌کنند.

حمیدرضا سهرابی اظهار کرد: در حوزه مسکن روستایی و بازسازی که بنیاد مسکن مدیریت اجرای ۲۰۰ هزار واحد را بر عهده دارد مشخصا اصل بر مشارکت مردم است. یعنی تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم، نقشه، هدایت و پشتیبانی از طرف بنیاد صورت می‌گیرد و مردم اقدام به ساخت واحدها می‌کنند.

وی افزود: در جریان بازسازی روستایی ناشی از حوادث، سیمان و میلگرد از طریق بنیاد مسکن به نمایندگی از بنیاد مستضعفان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. در تخریب و نوسازی واحدهای فرسوده   نیز به همین شکل عمل می‌شود. در مناطقی هم که بنیاد زمین دارد به مردم واگذار می‌کند و متقاضیان با  دریافت تسهیلات ۵ درصد ۲۰ ساله اقدام به ساخت و ساز می‌کنند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن تصریح کرد: هم‌چنین در حوزه مسکن شهری که ذیل طرح نهضت ملی مسکن قرار دارد ساخت ۲۰۰ واحد در دستور کار بنیاد است. زمین را در شهرها وزارت راه و شهرسازی در اختیار ما قرار می‌دهد و ما به دو شیوه عملیات اجرای پروژه‌ها را پیش می‌بریم.

سهرابی، مدل اول طرح نهضت ملی مسکن را واگذاری طرح‌ها به پیمانکار دانست و گفت: در این حوزه بنیاد مسکن از طریق قراردادهای پیمانکاری ساخت وساز را بر عهده می‌گیرد. در واقع پیمانکار می‌گیریم و به صورت پیمان ـ دستمزد، پروژه‌ها را پیش می‌بریم و واحدها را با قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم.

وی تاکید کرد: بخش دیگر به صورت گروه‌ساخت و انفرادی است. بدین صورت که برای اراضی، طرح تهیه و آنها را تفکیک و آماده‌سازی می‌کنیم. سپس زمین‌ها را به منظور ساخت واحدهای یک تا سه طبقه به گروه‌های ساخت می‌دهیم. فرآیند پرداخت تسهیلات را انجام می‌دهیم، متقاضیان را به بانک معرفی می‌کنیم و مردم خودشان واحدها را می‌سازند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ما بیشتر در پروژه‌هایی که تعداد طبقات زیاد است یا جاهایی که محدودیت زمین داریم به صورت بنیادساخت وارد می‌شویم. با توجه به سیاست‌های جدید وزارت راه و شهرسازی که بر تعداد طبقات پایین تاکید دارد زمین‌ها را به متقاضیان واگذار می‌کنیم و خودشان اقدام به ساخت مسکن می‌کنند.

بنابراین گزارش، در روزهای اخیر محمد مخبر ـ  معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به تردید برخی افراد نسبت به امکان تولید چهار میلیون مسکن خاطرنشان کرد: قرار نیست مسکن فقط از طریق منابع دولتی احداث شود، مسکن توسط مردم ساخته می‌شود و دولت شرایط را برای تحقق برنامه‌های تولید مسکن تسهیل می‌کند و زمین مورد نیاز را در اختیار قرار می دهد که خوشبختانه کارهای وسیعی در این خصوص انجام شده و در هزار و صد شهر که جمعیت زیر ۲۵هزار نفر دارند و هم زمین و هم متقاضی وجود دارد که زمین را در اختیار مردم این شهرها قرار می دهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: