کد خبر: ۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
در این شیوه نانوذراتی که از طریق جریان خون در رگ ها حرکت می کنند حدود 100 برابر کوچک تر از گلبول های قرمز خون هستند، اما هنگامی که به توده های چربی انباسته شده در رگ های خونی می رسند، به پلاک های چربی می چسبند و شروع به تجزیه آن می کنند.

محققان با استفاده از نانوذرات، راهکار جدیدی برای رفع تصلب شرایین و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی یافتند که نیار به جراحی ندارد.

نانوذرات با تصلب شرایین مقابله می کنند

در این شیوه نانوذراتی که از طریق جریان خون در رگ ها حرکت می کنند حدود 100 برابر کوچک تر از گلبول های قرمز خون هستند، اما هنگامی که به توده های چربی انباسته شده در رگ های خونی می رسند، به پلاک های چربی می چسبند و شروع به تجزیه آن می کنند. بدین ترتیب مسیر حرکت گلبول های خونی در رگ ها باز شده و عارضه تصلب شریان از بین می رود.

این نانوذرات به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که مجموعه ای از مولکول ها را حمل کنند. این مولکول ها ممکن است دارویی برای تجزیه چربی ها یا رنگدانه هایی برای ردگیری حرکت نانوذرات در بدن باشد. برخی از این نانوذرات پس از یافتن پلاک های چربی با اتصال به سلول های ایمنی موجود در اطراف آن ها در محل گرفتگی مستقر می شوند، برخی با شبیه سازی مولکول های طبیعی کلسترول و برخی از آن ها از طریق شناسایی کلاژن های آسیب دیده محل مناسب برای استقرار خود را شناسایی می کنند. سپس داروها را آزاد کرده یا خود شروع به پاک سازی چربی ها از محل می کنند.

هدف محققان از تولید این نانوذرات حذف عمل جراحی و رفع تصلب شریان و پاک سازی رگ های بدن بیماران قلبی و عروقی از چربی ها است.

البته این نانوذرات راه درازی را تا عرضه عمومی به عنوان داروی مبارزه با تصلب شریان در پیش دارند، اما آزمایش روی موش ها نشان می دهد که قادرند سرعت شکل گیری پلاک های چربی را در رگ های خونی کاهش داده و حتی این پلاک ها را از بین ببرند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: